خبرگزاری کار ایران

توزیع 15 هزار دُز واکسن آنفلوآنزا در استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۷۲۸

واکسن آنفلوآنزا سویه‌های کرونا را پوشش نمی‌دهد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به نزدیک شدن فصل سرد سال و اثربخشی تزریق واکسن آنفلوآنزا پیش از شروع این فصل، گفت: در این راستا و برای پیشگیری از ابتلا به هرگونه بیماری از جمله آنفلوانزا و سرماخوردگی، 15 هزار دُز واکسن آنفلوانزا در سطح داروخانه‌های این استان توزیع شد.

به گزارش ایلنا، عباس علیمرادیان به تنوع واکسن‌های موجود در استان اشاره کرده و افزود: این واکسن‌ها در قالب واکسن ایرانی و خارجی توزیع می‌شود. در این راستا توزیع واکسن آنفلوآنزای ایرانی فلوگارد (Fluguard) با قیمت 2 میلیون 630 هزار ریال در داروخانه‌های استان آغاز شده است.

وی ادامه داد: همچنین توزیع واکسن‌های آنفلوآنزای خارجی اینفلووَک (Influvac)  تولید هلند با قیمت 2 میلیون و 960 هزار ریال و وَکسی‌گریپ (Vaxigrip) تولید فرانسه با قیمت 2 میلیون و 151 هزار ریال از نیمه نخست شهریور در داروخانه‌های استان آغاز شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: تزریق واکسن ایرانی فلوگارد برای افراد بالای 18 سال و تزریق واکسن‌های خارجی اینفلووَک هلندی و وَکسی‌گریپ فرانسوی برای سنین 6 ماه به بالا مورد تأیید است.

علیمرادیان با اشاره به اینکه خوشبختانه دپوی لازم از واکسن آنفلوآنزا در استان انجام شده است، تصریح کرد: این واکسن در تمامی داروخانه‌های استان توزیع شده است، مگر اینکه داروخانه‌ای خاص تمایلی به دریافت و فروش این واکسن نداشته باشد.

وی با یادآوری اینکه 180 داروخانه در استان مرکزی فعالیت دارند که از این تعداد 140 داروخانه در بخش دولتی و بقیه در بخش خصوصی هستند، بیان داشت: مردم در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی در این زمینه، مراتب را از طریق شماره 190 و یا حضوری به اطلاع معاونت غذا و دارو اطلاع دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: بهترین زمان تزریق واکسن در بازه زمانی از 10 شهریور تا 10 آبان است. در صورت تزریق نکردن واکسن در زمان مناسب، تزریق تا پایان آذر و حتی دیرتر نیز به خصوص در افراد پرخطر توصیه می‌شود.

علیمرادیان ابراز داشت: قطعاً برای اثربخشی این واکسن، باید تزریق دُز یادآور را نیز یک ماه پس از تزریق اولین دوز انجام داد. البته این واکسن سویه‌های کرونا را پوشش نمی‌دهد و افراد باید با وجود تزریق واکسن، حتما مراقبت‌های بهداشتی را نیز مد نظر داشته باشند.

وی اضافه کرد: بهتر است تمام افراد بالای 6 ماه واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اما در صورت کمبود، کودکان 6 ماه تا 5 سال، بزرگسالان بالای 50 سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای ریوی، قلبی، کبدی، خونی، دیابت، متابولیک و عصبی، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و بیماران پیوندی، زنان باردار یا افرادی که قصد بارداری در فصول سرد سال را دارند، سالمندان ساکن در خانه سالمندان و افراد بسیار چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40، در اولویت تزریق هستند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز