خبرگزاری کار ایران

آغاز عملیات مرمت اضطراری اثر تاریخی پل «دوآب» شازند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۲۰۳

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند از آغاز عملیات مرمت اضطراری اثر تاریخی پل «دوآب» شازند خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد اتابکی افزود: در این مرحله از مرمت اثر تاریخی پل «دوآب» شازند، تعویض آجرهای معیوب و ریخته شده و بندکشی تمامی پل و استحکام‌ بخشی سنگ‌چین‌های 2 طرف ورودی پل و ترمیم سطح پل در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع طول این پل تاریخی 130 متر و عرض آن بین 5.5 متر تا 7.5 متر نوسان دارد، ادامه داد: مصالح ساختمانی به کار رفته در پل شامل سنگ، آجر و گل آهک است. بنای پل از پایین به بالا به ارتفاع حدود 2 متر سنگ‌کاری شده و فاقد عناصر تزیینی است.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند با اشاره به اینکه بلندترین نقطه پل از کف رودخانه 5.7 متر ارتفاع دارد، اظهار داشت: این پل دارای 8 چشمه بزرگ و کوچک با طاق‌های تیزه‌دار است. هر پایه این پل از جلو دارای موج‌شکن تیز و از پشت دارای پشتیان است.

اتابکی تصریح کرد: یکی از چشمه‌های پل «دوآب» شازند که در سمت شرق واقع است، به علت وقوع سیل، در دوره پهلوی ترمیم شده و آن را با بتون آرمه ساخته‌اند. اما بقیه چشمه‌های پل هویت خود را حفظ کرده است.

وی به قدمت تاریخ پل «دوآب» شازند اشاره کرده و بیان داشت: قدمت این اثر تاریخی و ارزشمند به دوره قاجاریه می رسد. این اثر تاریخی در تاریخ 16 دی 1377 به شماره 1991 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز