خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران خبر داد؛

۳۷ میلیون دلار صرفه جویی ارزی با تولیدات شرکت معدنی املاح ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۸۰۲

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران گفت: تولیدات این شرکت سالانه 37 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد مهدی بوربور در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: اگر تولیدات این شرکت نبود، کشور مجبور بود 37 میلیون دلار واردات سولفات سدیم داشته باشد.

وی بیان کرد: شرکت معدنی املاح ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده سولفات سدیم کشور است و قریب به 90 درصد سولفات سدیم کشور را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران ادامه داد: بحث توسعه با حفظ الزامات مورد توجه است و در این راستا منافع نسل‌ های آینده مد نظر است.

بوربور اظهار کرد: شرکت معدنی املاح ایران مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی را با جدیت در دستور کار دارد.

شرکت معدنی املاح ایران 185 هزار تن تولید سولفات سدیم دارد

مدیر کارخانه سولفات سدیم اراک هم در این نشست گفت: تولیدات سولفات سدیم این شرکت سالانه ۱۸۵ هزار تن است که از این میزان 125 هزار تن در کارخانه اراک تولید می‌شود.

مسعود رضوانی فرد افزود: سولفات سدیم ماده اولیه پودرهای شوینده است که این شرکت نقش موثری در تامین این ماده معدنی و صرفه جویی ارزی دارد.

وی بیان کرد: واحد تولیدی اراک در سال 1379 به بهره برداری رسید و این واحد در سال 1384 هم یک طرح توسعه داشته است.

مدیرکارخانه سولفات سدیم اراک ادامه داد: در سال‌های 92 و 93، دغدغه‌هایی برای مردم اراک و مسئولان در خصوص فعالیت‌های معدنی این واحد ایجاد شد و این موضوع در کارگروه احیای تالاب میقان بررسی شد و پس از چندین نشست مختلف و بررسی موضوعات، تکالیفی برعهده شرکت گذاشته شد که تاکنون بیشتر آنها محقق شده است.

رضوانی فرد تصریح کرد: در خصوص بحث انتقال باطله‌های کارخانه مطالعه‌ای توسط یک شرکت دانش بنیان در سال 1398 انجام شد و به منظور انتقال باطله های تر، 6 کیلومتر خط لوله به سمت تالاب میقان کشیده شد.

وی عنوان کرد: پسماند خشکی که سال‌ها در منطقه دپو شده بود نیز بر اساس مصوبات کارگروه احیای تالاب استان مرکزی از سال 1395 به معدن میقان برگردانده می شود.

مدیرکارخانه سولفات سدیم اراک افزود: تفاهم نامه‌هایی با صندوق ملی محیط زیست منعقد شده و هم اکنون 2 طرح مرتبط با تالاب میقان در حال اجرا است.

حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است

معاون محیط طبیعی وتنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: محیط زیست یک سرمایه ملی و متعلق به همه نسل‌ها است.

زهره موسوی افزود: همه وظیفه سنگینی در حفاظت از محیط زیست برعهده دارند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بهره برداری ها باید مبتنی بر توسعه پایدار باشد و توسعه پایدار مثلث سه وجی است که در راس آن انسان و 2 وجه دیگر محیط زیست و اقتصاد است.

موسوی اظهار کرد: محیط زیست به هیچ عنوان مخالف استقرار هیچ صنعتی نیست، مگر بر خلاف مقررات محیط زیست باشد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: تفاهم نامه ای در سال 1399 با صندوق ملی محیط زیست منعقد شده که امید است منجر به اتفاقات خوبی برای تالاب شود.

موسوی عنوان کرد: تالاب میقان یک منطقه ارزشمند در کشور است و باید تلاش شود تا این تالاب به سمت کنوانسیون رامسر برود و انتظار است شرکت معدنی املاح ایران نیز در این راستا تلاش کند.

شرکت املاح معدنی ایران از سال 1363 تاسیس شده که واحد گرمسار این شرکت در سال 1373 و مرحله نخست واحد اراک آن در سال 1379 و مرحله دوم آن در سال 1384 به بهره برداری رسیده است.

دکتر قدیمی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اراک: 

25 سال است در ارتباط با تالاب و کویر میقان فعالیت دارم، ده ها مقاله و رساله کارشناسی ارشد در خصوص تالاب میقان انجام شده است.

در راستای بحث  زیست محیطی تالاب دو پروژه تعریف شده است، در این خصوص اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

بحث ریزگردها یکی از پروژه هایی بود که در این راستا بررسی و اقدامات کارشناسی روی آن انجام گردید.

شرکت معدنی املاح ایران که در نزدیکی تالاب فعالیت دارد موجب نگرانی مردم در بحث آلودگی هوا و افزایش ریزگردها شده بود ولی بررسی ها نشان داد که این آلودگی ها و افزایش ریزگردها مربوط به اراضی بایر و رها شده‌ی اطراف تالاب است و زمین های شوری که در تابستان خشک‌ می شوند، با وزش باد در منطقه باعث ایجاد ریزگردها می شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شد شرکت معدنی املاح در تولید ریزگردها نقشی ندارد.

در بحث خاک، نمونه برداری از جزیره، خاک های اطراف و گل و لای و لجن های تالاب انجام شد و نتایج بررسی ها نشان داد که شرکت معدنی املاح سهمی در آلودگی آب و خاک، آلودگی فیزیکی شیمیایی و بیولوژیکی منطقه،  ندارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز