خبرگزاری کار ایران

در جریان سفر معاون رئیس جمهوری به استان مرکزی مطرح شد؛

ابر مسئله کشور ناکارآمدی است/ ایجاد هر نوع تعهد می‌تواند مشکلات بودجه‌ای کشور را افزایش دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۲۴۵

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور گفت: هم اکنون 4700 دستگاه اجرایی در کشور فعال است که اجرای برنامه‌های موازی در برخی از آنها دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میثم لطیفی در جریان سفر به استان مرکزی و در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، افزود: شمار کارکنان دولت 2 میلیون و 500 هزار نفر است. همچنین میانگین دریافتی کارکنان دولت در سال گذشته 67 میلیون ریال بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع حدود 6 میلیون نفر با احتساب نیروهای مسلح، امنیتی و بازنشستگان از دولت حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و 95 درصد از حقوق و مزایای بازنشستگان کشوری از محل بودجه عمومی تامین می شود.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور اظهار داشت: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم اطلاعات دقیقی از نظام اداری کشور وجود نداشت و یک تیم تخصصی از نخبگان دانشگاه‌های مطرح کشور برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق و جامع از نظام اداری کشور تشکیل شد. با اقدامات این تیم تخصصی اکنون شرایط اطلاعاتی مطلوب است.

لطیفی تصریح کرد: تمرکززدایی در توزیع بودجه برنامه اولویت دار دولت سیزدهم است. در این رابطه کارگروهی موسوم به «حکمرانی محلی» با تمرکز بر خدمات و اختیارات در استان ها و همچنین افزایش اختیارات استان و استاندار در این نهاد راه‌اندازی شده است.

وی بیان داشت: چنین اقدامی به این دلیل است که اکنون بودجه به صورت متمرکز و دستگاهی توزیع می‌شود، در حالی که سرپنجه های نظام برای ارائه خدمت به مردم استان، شهرستان و بخش‌ است. بنابراین افزایش اختیار استاندار می‌تواند گامی در جهت توزیع عادلانه منابع باشد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور تأکید کرد: در ارتباط با اقدامات سازمان اداری و استخدامی کشور در حوزه فرهنگ نیز کارگروهی تخصصی با همکاری مرکز حوزه‌های علمیه کشور و با هدف حل مسئله فرهنگ در نظام اداری کشور در این نهاد تشکیل شده است.

لطیفی ابراز داشت: 6300 عنوان خدمت از ثبت ازدواج تا صدور گواهی فوت از سوی دولت به اقشار مختلف مردم ارائه می‌شود. این میزان خدمات دولت به مردم تا 3 سال آینده از طریق مراجعه به سامانه و به صورت مکانیزه ارائه می‌شود. این اقدام ضمن کاهش هزینه‌های جاری دولت فساد اداری را نیز به حداقل ممکن می رساند.

وی اضافه کرد: در سال جاری نظام اداری کشور 100 ساله شده است. اولین ساختمان‌های اداری در سال 1301 ساخته شدند. این نظام در این 100 ساله گذشته روی یک ریل حرکت کرده و اصلاح آن یک اراده عمومی می‌طلبد. این رخداد باید با کمک مجلس، دولت و بهره‌گیری از نسل جوان با انگیزه و کاردان اتفاق بیفتد.

استاندار مرکزی نیز در این دیدار گفت: اصلاح نظام اداری با هدف افزایش کارایی باید در دستور کار قرار گیرد. ابرمسئله کشور ناکارآمدی است و ریشه ناکارآمدی در نظام اداری قرار گرفته است. هر اتفاق و اصلاحی در این حوزه، به مثابه تزریق مُسکن و اثر محدود دارد.

فرزاد مخلص الائمه افزود: نظام اداری کشور نظامی بیمار و دیوان سالار با پیشینه 100 ساله است. از زمان افزایش قیمت نفت در دهه 50 این نظام بیش از حد بزرگ شد و کارایی لازم را نداشته است. از سویی دیگر نیز اصلاح آن نیز به خود این مجموعه واگذار شده که توان آن را ندارد.

وی ادامه داد: استان مرکزی، استان پُر مسئله در حوزه امور اداری و استخدامی نیست و همان مواردی که سایر استانها با آن درگیر هستند در استان مرکزی نیز وجود دارد. ممکن است یک یا 2 مسئله اختصاصی هم در استان مرکزی وجود داشته باشد که امید است سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به حل آنها در استان همکاری لازم را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز در این دیدار گفت: امکانات کشور محدود است و این موضوع باید در بودجه لحاظ شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که ایجاد هر نوع تعهد می‌تواند مشکلات بودجه‌ای کشور را افزایش دهد.

آیت اله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی افزود: عدالت در نظام پرداختی پیش نیاز اصلاح ساختار اداری کشور است و این مووضع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در پرداختی‌ها باید توازن و تعادل ایجاد کرد در غیر این صورت خسارات کمرشکن به کشور تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: برای اداره کشور باید برنامه حکیمانه‌ای ارائه داد و در این برنامه تکیه بر درآمدهای حاصل از نفت مورد نظر نباشد. همچنین افق دید به مسائل امنیتی باید متحول شود و بحث آمایش سرزمینی در برنامه هفتم توسعه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک با تاکید بر اینکه ساختارها باید اصلاح شود، اظهار داشت: دولت سیزدهم به عنوان دولت تحول گرا باید در این زمینه منسجم‌تر عمل کند و ظرفیت لازم برای اشتغال در حوزه های نفتی، گاز ، احیای بنادر، آلومینیوم ایجاد کند و با کنترل هزینه‌های حمل و نقل در جهت توسعه اقتصادی کشور گام بردارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز