خبرگزاری کار ایران

نطق تند رسایی در واکنش به تماس تلفنی اوباما با روحانی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۵۶

معلوم نیست رئیس‌جمهور بر اساس چه استدلالی در پایان سفر خود در برابر درخواست طرف آمریکایی به مذاکره تلفنی تن داده است / شکستن مقاومت ۳۴ ساله مسئولان توسط روحانی خطای کوچکی نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس مواضع روحانی در سازمان ملل را حق‌طلبانه و از جنس نرمش قهرمانانه دانست اما در عین حال گفت: به رغم شیرینی سفری که رئیس‌جمهور به سازمان ملل داشت اما متاسفانه در دقایق پایانی سفر اتفاقی رخ داد که قابل تامل و بررسی است. معلوم نیست رئیس‌جمهور بر اساس چه استدلالی در پایان سفر خود در برابر درخواست طرف آمریکایی به مذاکره تلفنی تن داده است.

به گزارش ایلنا، حمید رسایی در نشست علنی امروز یکشنبه(۷ مهر) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و سخنرانی در سازمان ملل گفت: هفته گذشته روحانی در شصت‌وهشتمین نشست عمومی سازمان ملل حضور یافته و در کنار چند سخنرانی خود در این اجلاس با برخی رسانه‌ها گفت‌وگو و با برخی سران کشورها نشست‌ داشت که با فرصت‌ها و تهدیدهایی مواجه بود.

وی ادامه داد: طرح شعار جهان علیه خشونت و افراطی‌گری و طرح موضوع ائتلاف برای صلح در برابر ائتلاف برای جنگ توانست تا حدودی نظام سلطه را به چالش بکشاند، روحانی در اظهاراتش به خوبی نسبت به تحریم‌های کشورمان اعتراض و از حقوق هسته‌ای ایران دفاع کرد و با اشاره به صلح مبتنی بر آراء مردم در همه دنیا به دخالت‌های وحشیانه‌ بیگانگان در فلسطین، سوریه و بحرین اعتراض کرده و راه‌حل نظامی برای حل این بحران را به چالش کشید.

رسایی تصریح کرد: البته در لابلای صحبت‌های رئیس‌جمهور، پاسخ وی به برخی رسانه‌های استکباری، نکات قابل تاملی وجود داشت که باید نقد شود. لازم است مشاوران و شخص رئیس‌جمهور در برنامه‌های دیگر با برطرف کردن این ضعف‌ها دستاوردهای این سفر را دچار ابهام نکنند.

وی افزود: واقعیت این است که مواضع روحانی در این سفر هرچند مانند اکثر واضع خارجی رئیس دولت نهم و دهم با ادبیات پرسشگرایانه و با داشتن جریان سلطه به پاسخگویی در برابر ظلم های بسیاری که به ملت‌های مظلوم دنیا و از جمله ملت ایران داشتند، نبود اما مانند حضور برخی روسای جمهور اسبق که امروز به نقطه امید استکبار تبدیل شده‌اند، با وادادگی زیاد همراه نبود بنابراین ضمن نادیده گرفتن برخی مواضع حاشیه‌ای و یا لکنت زبان‌ها در پاسخ‌های ارائه شده بی‌شک می‌توان مواضع ابراز شده در سازمان ملل را مواضع حق‌طلبانه نظام جمهوری اسلامی و از جنس نرمش قهرمانانه دانست.

این نماینده مجلس بیان کرد: روحانی نباید از یاد ببرد که این عزت حاصل گام نهادن در مسیر و نقشه راهی است که رهبر معظم انقلاب برای هیات ایرانی تبیین کردند. همه امید رسانه‌های غربی و حتی برخی شخصیت‌های رسانه‌های واداده داخلی این بود که در سخنان روحانی رگه‌هایی از تز جدایی دولت از حاکمیت مشاهده شود. مشکلی که در دوره یکی از روسای کودتای سال ۸۸ از برخی رسانه‌های عمومی بارها و بارها بر طبل آن کوبیده شد.

وی ادامه داد: به رغم شیرینی سفری که رئیس‌جمهور به سازمان ملل داشت اما متاسفانه در دقایق پایانی سفر اتفاقی رخ داد که قابل تامل و بررسی است. شکستن مقاومت ۳۴ ساله مسئولان نظام و نپذیرفتن مذاکره مستقیم با آمریکا به جنایت‌های این کشور علیه ملت ایران خطای کوچکی نیست. معلوم نیست رئیس‌جمهور بر اساس چه استدلالی در پایان سفر خود در برابر درخواست طرف آمریکایی به مذاکره تلفنی تن داده است. البته طرف آمریکایی حتی در این اتفاق کوچک شیطنت و عدم صداقت خود را نشان داد و ادعا کرد که این مکالمه خواست رئیس‌جمهور ایران بوده است.

رسایی گفت: روحانی در این سفر چندین بار گفت که با اختیار کامل از سوی رهبری به سازمان ملل رفته است اما آنچه که از بیانات متعدد و صریح رهبری در طول سال‌های گذشته و حتی ماه‌های گذشته مشخص است، این است که ایشان هر نوع مذاکره‌ای را به شرط رعایت اصول حکمت، عزت و مصلحت در صورتی که خدشه‌ای به آرمان‌های انقلاب وارد نشود، مجاز دانستند. پرواضح است که پذیرش مکالمه از طرف آمریکا که در اوضاع آشفته امروز دنیا و منطقه به آن نیاز دارد، نه عزتی برای ایران است و نه مبتنی بر حکمت الهی و حتی حکمت دنیایی است.

وی افزود: اکنون روحانی باید به صراحت پاسخ دهد که با شکستن برند مقاومت ۳۴ ساله ایران در نه به آمریکا چه چیزی به دست آورد و در برابر آب‌نبات مکالمه‌ای اوباما و خداحافظ گفتن دست و پا شکسته عروسک صهیونیست‌ها چه قهرمانی آفریده شد.

رسایی خطاب به روحانی گفت: جنابعالی بازی برد - باخت این سفر را در لحظات آخر به بازی برد - برد برای آمریکایی‌ها و برای ایران تبدیل کردید. مذاکره تلفنی با اوباما حتی با فرض درخواست آنها کاری پرهزینه بود. آقای روحانی از یاد نبرید با اصرار شما برای تحرکات دیپلماتیک فرصتی که رهبری با نرمش قهرمانانه در اختیار دولت قرار داد، برای این است که این دولت در بخشی از بدنه جامعه با تمام وجود درک کنند که دشمنی آمریکا با ایران از جنس لکنت دیپلماسی نیست. بلکه به تعبیر امام راحل از جنس آمریکا گرگ و درنده است.

وی بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور، رهبر انقلاب در دیدار هفته دولت با جنابعالی به یک شاخص مهم دیگر اشاره کردند. ایشان فرمودند ما برای اعتقاد درست و برای آنچه که باید آن را حق بدانیم دچار ابهام نیستیم. ما مجموعه رهنمودهای امام راحل را داریم که شاخص بوده و باید به آن توجه داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: از خدا می‌خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین که از کلیساهای کل دنیا ناقوس مرگ بر آمریکا و شوروی را به صدا درآوریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز