خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران اعلام کرد:

بهره مندی 10 هزار بهره بردار از کمک های بلاعوض صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی/تاکید بر علمی نمودن تولیدات کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۷۴۰

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران گفت: تاکنون 10 هزار بهره برداری از کمک های بلاعوض صندوق بهره مند شدند و بیشترین تسهیلات در بخش کشاورزی مربوط به زراعت بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ساری،نورالدین پناهی پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد:صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران فعالیت خود را در سال 84 با هدف حمایت از تشکیل سرمایه و تقویت حجم ،کیفیت سرمایه گذاری ،تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی با 11 تشکل و 22 میلیارد ریال سرمایه گذاری آغاز کرد.

وی افزود:403 تشکل در بازنگری طرح تاسیس صندوق ساماندهی و تاکنون تعداد 272 تشکل به عضویت و سهامداری صندوق درآمده اند و از تسهیلات کم بهره و خدمات مالی برخوردار شده اند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران گفت: تشکیل سرمایه ، تقویت حجم  کیفیت سرمایه گذاری تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی،تجمیع سرمایه های پراکنده بهره برداران بخش کشاورزی،اعطاء تسهیلات ارزان قیمت و آسان به بهره برداران ،دریافت کمک های مالی و اعتباری از دولت و سایر موسسات و حمایت از تولیدکنندگان در مواقع بحرانی بوده است.

وی ادامه داد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با اعطاء تسهیلات قرض الحسنه با ساز و کار آسان طراحی شده و حذف بروکراسی اداری توانسته است نقش حمایتی خود را در بخش کشاورزی استان ایفا کند.

پناهی،پرداخت تسهیلات در یک روز در راستای توسعه بخش کشاورزی ،اعطای تسهیلات ضروری و کوتاه مدت به تشکل های کشاورزی،حذف دلالان و واسطه گران و سلف خران،تخصیص اعتبار برای تقویت و تشکیل زنجیره های تولید ارزش، کمک به خریدهای تضمینی محصولات با محوریت اتحادیه ها از جمله خدمات این صندوق برشمرد.

وی  به اعطای تسهیلات به سهامداران و تشکل های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:حداقل تسهیلات این صندوق 100 میلیون تومان و حداکثر تسهیلات نیز 8 میلیارد تومان بود که به اتحادیه های کشاورزی پرداخت شد.

پناهی تصریح کرد: اتحادیه باغداران شبکه خرید در استان ساماندهی کردند و صندوق می تواند از طریق اتحادیه ها و متولیان به این شبکه در قالب تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره،تزریق مالی داشته باشد.

وی علمی نمودن تولید را از مهم ترین اهداف این صندوق دانست و گفت: با توجه به شرایط آب و اراضی شور که در استان وجود دارد و سطح آب شیرین و اراضی مرغوبی که به دلیل هزینه های فراوان نمیتوان آن را احیاء کرد بایستی شرایط را برای علمی کردن کشاورزی با استفاده از تکنولوژی های مدرن این خلاء را کاهش دهیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران ادامه داد: امروز ما باید به دنبال کاهش خلاء عملکرد باشیم تا تولید کشاورزی ما برای بهره برداران اقتصادی و در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید با هدف ایجاد امنیت غذایی در کشور گام های مستحکم تری را برداریم.

وی با تاکید بر حمایت از کشاورزی و اصلاح آب و خاک یادآور شد:در 16 سال گذشته 49 مجمع صندوق برگزار شده است و آخرین مجمع صندوق مازندران با حضور 98 درصد سهامداران برگزار شده است.

پناهی بیان کرد: تاکنون 10 هزار بهره برداری از کمک های بلاعوض صندوق بهره مند شدند و بیشترین تسهیلات در بخش کشاورزی مربوط به زراعت بوده است.

 بیش از 10 درصد تولیدات گوشتی کشور در مازندران است 

عطاء الله حسن زاده عضو هیئت مدیره صندوق طیور کشور در این نشست با بیان اینکه دو هزار و 400 بهره بردار مرغ گوشتی در استان مازندران فعالیت می کنند،اظهار کرد:میانگین ظرفیت ما 17 هزار قطعه است و 40 میلیون قطعه در هر دوره پرورش ظرفیت سازی کردیم.

وی با اعلام اینکه 10 تا 11 درصد تولیدات گوشتی کشور مربوط به استان مازندران است،افزود: تولید سالانه در سال 250 میلیون تن است.

عضو هیئت مدیره صندوق طیور کشور با بیان اینکه 63 درصد تولیدات وارد بازارهای کشور و بقیه در استان مصرف می شود،گفت:حدود 450 تا 500 واحد غیر مجاز عرضه مرغ گوشتی در استان داریم که به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران،هزینه تمام شده و ارزش بهره وری را دو چالش اصلی بخش کشاورزی دانست و افزود: در هزینه تمام شده،تکنولوژی و منابع مالی در تولید مرغ اثر گذار است و آنچه که عرضه می شود با قیمت تولید همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی به دلیل حلقه زائد دارای نقدینگی ضعیف هستند،ادامه داد: افزایش 7 درصدی جوجه‌ریزی را در ایام پایانی را شاهد خواهیم بود که به میزان 120 میلیون قطعه خواهد رسید.

حسن زاده با اعلام اینکه تسهیلات 3 میلیارد تومانی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به صنعت طیور اختصاص پیدا می کند،افزود: این میزان تزریق مالی در تامین سرمایه و جلوگیری از چالش های قیمتی تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: هیچ گونه مشکلی در کمبود گوشت سفید در استان نداریم.

 نیمی از مرکبات کشور در مازندران تولید می شود

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز در ادامه سطح باغات مازندران را 120 هزار هکتاراعلام و اظهار کرد:مازندران با تولید 3 میلیون تن محصول در بخش باغبانی رتبه جهانی و کشوری دارد.

وی با بیان اینکه نیمی از مرکبات ، 70 درصد نارنگی و پرتقال و 60 درصد کیوی کشور در استان مازندران تولید می شود،افزود: تولیدات این استان تعدیل کننده بازار داخلی و صادرات است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه استان مازندران در حوزه صادرات نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است،گفت: تاکنون حدود 90 هزار تن مرکبات صادر شد این میزان در مشابه سال گذشته 50 هزار تن بوده است.

وی ادامه داد:خرید تضمینی و ذخیره سازی 30 هزار تن پرتقال در دستور کار این اتحادیه قرار گرفته است و ارسال میوه های ذخیره شده به دیگر استان ها از 5 بهمن آغاز می شود.

شعبانی از بسته بندی و حمل محصولات مرکبات ذخیره شده به مناطق مختلف کشور خبر داد و افزود: مازندران 2 درصد ذخیره سازی تنظیم بازار را بر عهده دارد.

وی با اعلام اینکه 250 باغدار پرتقال ویژه شب عید را خریداری کرده ایم ،گفت: ارزش پرتقال ذخیره و خریداری شده 135 میلیارد تومان است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نبودن مرکز تولید نهال سالم و استاندارد را از چالش های مهم در حوزه باغبانی کشور دانست و افزود:همچنین نبودن الگوی کشت مناسب از دیگر چالش ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز