خبرگزاری کار ایران

در دیدار هیات تجاری منگستائو قزاقستان در ساری مطرح شد:

فرصت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد مازندران با معافیت ۲۰ ساله

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۰۳۳

استاندار مازندران: سرمایه‌گذاران کشورهای حاشیه خزر به‌ویژه تجار قزاقستان از فرصت معافیت ۲۰ ساله در منطقه آزاد مازندران استفاده کنند.

به گزارش ایلنا، نشست هیات ۱۷ نفره تجاری قزاقستان با سرپرستی«کولژانوف کانات ژانبیر اولی» معاون اول استان مانگیستائو کشور با استاندار مازندران عصر پنج‌شنبه در استانداری مازندران برگزار شد.

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در این دیدار بر ارتقای بر ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کشور قزاقستان تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت‌های استان مازندران گفت: استان مازندران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ژیوپولتیک و جمعیت از استان‌های بسیار مهم  و جز استان‌های پر جمعیت کشور است.

وی افزود: کریدور شمال- جنوب از مزیت‌های دیگر مازندران است و این استان در مرکز ثقل این کریدور قرار دارد و اینکه در این کریدور، مازندران به هم‌جوار با پایتخت کشور قرار دارد.

استاندار مازندران گفت: این خطه از شمال کشور با تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی در امنیت غذایی دارد و با تولید ۱۵ محصول کشاورزی نقش اثرگذاری در کشور ایفا می‌کند.

حسینی‌پور گردشگری را دیگر مزیت استان مازندران عنوان کرد و افزود: سالانه بیش از ۴۰ میلیون مسافر و گردشگر به مازندران سفر می‌کنند.

وی از مازندران به‌عنوان استانی در کشور نام برد که ۴۸۰ کیلومتر مرز ساحلی دارد و وجود دریا، طبیعت و جنگل‌های هیرکانی این استان را منحصر به فرد کرده و مورد توجه بسیاری از گردشگران است‌.

حسینی‌پور افزود: یکی دیگر از مزیت‌های این استان وجود سه بندر امیراباد، نوشهر و فریدونکنار است که سابقه دیرینه در تجارت به‌ویژه با کشور قزاقستان دارد.

وی، مازندران را با سه و‌نیم‌ میلیون نفر جمعیت استانی با تمدن کهن و دو هزار ساله معرفی کرد که برای صیانت از انقلاب اسلامی ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است.

استاندار مازندران در این نشست از لشکر خط‌شکن ۲۵ کربلا هم نام برد که رژیم عراق از این لشکر همیشه هراس داشت.

وی به سه فرودگاه‌ ساری، نوشهر و رامسر در استان مازندران اشاره کرد و گفت: این فرودگاه‌ها می‌توانند نقش موثری در تبادل گردشگر و کالا بین مازندران و قزاقستان داشته باشند.

حسینی‌پور به وجود ذخائر معدنی دو استان مازندران و مانگستائو اشاره کرد و این ظرفیت مشترک را در تبادل تجاری حائز اهمیت دانست.

وی با اعلام اینکه کشور قزاقستان با ۱۴ استانی و جمعیت ۵۰ درصدی مسلمان اشتراکات زیادی با جمهوری اسلامی ایران دارد، یادآور شد: سیاست دولت سیزدهم با محوریت آیت‌الله رئیسی نیز بر ارتباط تجاری با کشورهای همسایه است از این‌رو سیاست دیپلماسی فعال در همه موضوعات در دستور کار قرار گرفت.

استاندار مازندران افزود: با توجه به اختیاری که شخص آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور ایران به استاندار داده است روادید بین مازندران و قزاقستان برداشته شد.

وی افزود: کشور قزاقستان یکی از غنی‌ترین کشور جهان در منابع زیرزمینی و سنگ‌های معدنی است و ما می‌توانیم با زیر ساخت رو-رو کامیونی و ریل راه‌آهن در بندرامیر آباد انتقال منابع این کشور را به دیگر کشورها برقرار کنیم.

حسینی‌پور به وجود ۲۷ دانشگاه در مازندران اشاره کرد و بر لزوم تبادل استاد و دانشجو با کشور قزاقستان تاکید کرد.

استاندار مازندران همچنین به وجود ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان و پارک علم‌و فناوری در استان مازندران اشاره کرد که می‌توان با وجود نخبگان دو استان در ارتقای مباحث کشاورزی و صنعت تبادل خوبی داشت.

وی به منطقه آزاد شدن بنادر مازندران اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران کشورهای حاشیه خزر به‌ویژه تجار قزاقستان از فرصت معافیت ۲۰ ساله در منطقه آزاد مازندران استفاده کنند.

محصولات کشاورزی و صنعتی مازندران از بندرامیرآباد به بندر اکتائو

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری مشترک مازندران و استان مانگستائو اشاره کرد و این دیدار را فصل مشترک توسعه و تعمیق ارتباطات این دو استان دانست، گفت: مازندران آماده سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، زیرساختی، کشاورزی با کشور قزاقستان است.

حسن خیریانپور افزود: در این سفر نشستی هم با اتاق بازرگانی و شورای اسلامی و شهرداری ساری در نظر گرفته شد که امیدواریم نتایج خوبی از آن حاصل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران وجود ۴۷۸ کیلومتر سواحل دریای خزر را را از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان مازندران برشمرد و افزود: داشتن سه فرودگاه در شهرهای رامسر، ساری و نوشهر، بندرامیرآباد با ظرفیت ۱۳ میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر نوشهر و فریدونکنار از دیگر ظرفیت‌های این استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران، وجود ۸۰۰ آببندان، ۱۶۰۰ رودخانه و انهار و بناهای کهن و تاریخی را از دیگر مزیت‌های این استان برشمرد و گفت: تمامی محصولات کشاورزی و صنعتی مازندران قابلیت صادرات از طریق بندرامیرآباد به بندر اکتائو و از آنجا به کشور چین را دارد.

وی میزان تولید سالانه محصولات کشاورزان مازندران را ۷.۵ تن اعلام کرد که بخشی از این محصولات از نظیر مرکبات و کیوی به کشور قزاقستان صادر می‌کند.

خیریانپو، صنایع دستی را از دیگر تولیدات این استان عنوان کرد و ادامه داد: همچنین این استان با تولید ۲۲۰ هزار تن کیوی، ۱۱۵ هزار تن محصولات شیلاتی و خاویاری و تولیدات گیاهی و دارویی در حوزه کشاورزی، صنعتی و دریایی سرآمد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: استان مازندران می‌تواند هم بخشی از نیازهای کشور قزاقستان را تامین کند و هم با استفاده از موقعیت جغرافیایی آن کشور با حمل و‌نقل ترکیبی بخشی از محصولات استان را از طریق این کشور به چین صادر کند.

وی افزود: تاکنون هشت هیات تجاری و اقتصادی قزاقستان به مازندران و ۶ هیات تجاری مازندران به قزاقستان برای گسترش روابط بین دو کشور سفر کردند.

ارتقای صادرات غلات مازندران به ۷۰۰ هزار تن

«ژابیر بای ماتایف» رئیس مصلحت استان مانگستائو قزاقستان با بیان اینکه ۵۸ شرکت اقتصادی در قزاقستان با محوریت تولیدات کشاورزی فعال است، گفت: قزاقستان در نظر دارد تا صادرات غلات را به ایران به ۷۰۰ هزار تن برساند.

وی افزود: تجار قزاقستان تمایل دارند تا در زمینه محصولات کشاورزی مازندران به ویژه لبنیات محصولات باغی ارتباط تجاری داشته باشند.

رئیس مصلحت استان مانگستائو قزاقستان گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با قزاقستان سه میلیارد دلار است که ۳۲ میلیون دلار آن مربوط به استان منگستاتو است.

وی به همکاری در بخش شیلات و پرورش ماهیان در قفس اشاره کرد خواستار انتقال این دانش به مانگستائو شد.

صادرات محصولات  قزاقستان از بنادر مازندران

«کولژانوف کانات ژانبیر اولی» معاون اول استان مانگیستائو کشور قزاقستان هم با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت و ضمن قدر دانی از مهمانپذیری مردم مازندران ، ادامه داد: ۱۳۲۹ گردشگر مازندران از منگستائو بازدید کردند.

وی افزود: سال قبل همایش  گردشگری در قزاقستان برگزار شد که ۲۵ کشور از جمله استان مازندران به نمایندگی از ایران حضور داشته است.

ژانبیر اولی با بیان اینکه پرواز مستقیم ساری و گرگان به استان منگستائو فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری است، تمایل این استان را به افزایش سورت‌های پروازی ایران با قزاقستان به ویژه ساری به منگستائو اعلام کرد.

وی افزود: چشم انداز صادرات محصولات قزاقستان به ایران از طریق بنادر مازندران است و این برنامه ریزی جدی ریس جمهور قزاقستان برای توسعه روابط تجاری اقتصادی با ایران است.

معاون اول استان مانگیستائو با بیان اینکه ۹۶ درصد روابط اقتصادی قزاقستان با ایران واردات انواع محصولات کشاورزی و صنعتی از ایران است ، گفت: علاوه بر توسعه اقتصادی، مازندران در ورزش کشتی سرآمد کشورهای دنیا است و قزاقستان نیازمند همکاری ورزشی با مازندران است.

وی افزود: چشم انداز توسعه گردشگری خارجی قزاقستان به خصوص گردشگری سلامت با استان مازندران است و قزاقستان از فرصت گردشگری مازندران استفاده خواهد کرد.

ژانبیر اولی ادامه داد: با توجه دستور شخص رییس جمهور قزاقستان ملتی توسعه روابط تجاری و فرهنگی با ایران ، زمینه این افزایش مناسبات با مازندران به مراتب فراهم‌تر است.

نشست با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، و نشست با شهردار ساری و شورای شهر و شورای استان در محل شهرداری ساری ازجمله برنامه‌های این هیات است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز