خبرگزاری کار ایران

سعید ابوطالب:

هر چقدر در سینمای مستند دفاع مقدس رشد کردیم در سینمای داستانی دستاورد چشمگیری نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۵۷۵

سعید ابوطالب کارگردان سینمای مستند با اشاره به اینکه مستندسازی در حوزه دفاع مقدس رشد خوبی داشته است از نبود رشد در سینمای داستانی دفاع مقدس انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید ابوطالب مستندساز با اشاره به مفهوم مقاومت، گفت: کشور چند دهه پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل مقاومت برای جامعه ایرانی علاوه بر همه ویژگی‌های عامی که دارد به عنوان یک هنجار و یک ارزش قلمداد می‌شود. 

این مستندساز اضافه کرد: در سینمای مستند به طور مشخص هم رشد محتوایی و هم رشد تکنیکی خوبی را شاهد هستیم و این نشان می‌دهد که مستندسازان هم به محتوا و هم تکنیک‌های روز آگاه شده‌اند؛ البته نهادهای حامی مستند نیز حمایت‌های مادی و معنوی خوبی از مستندسازان داشته‌اند اما این موضوع در سینمای داستانی قابل لمس نیست. 

عضو هیئت‌داروان بخش «سیدالشهداء مقاومت» جشنواره فیلم مقاومت اظهار داشت: در حوزه فیلم داستانی، سینمای مقاومت به دستاوردهای کلی و چشمگیری نرسیده است که این تا حد بسیاری به عدم‌حمایت از سینماگران مربوط می‌شود. باید دانست این نوع سینما در گام اول به دنبال نهادینه کردن یک فرهنگ اصیل در جامعه است و از همان ابتدا به دنبال گیشه و سوددهی نیست، به همین دلیل در گام اول باید حمایت‌های مادی و لجستیکی خوبی از این قبیل آثار صورت بگیرد، از سوی دیگر سینماگران نیز باید برای ساخت فیلم‌هایی با موضوع مقاومت ترغیب و تشویق شوند. 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، انعکاس رخدادهای جبهه مقاومت در منطقه را یکی از کارکردهای اصلی این جشنواره دانست و افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باید به تدریج بر کیفیت ساخت و محتوای آثار سینمایی نیز اثرگذاری مثبت داشته باشد. 

ابوطالب ادامه داد: اگر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت دبیرخانه دائمی داشته باشد و در قالب یک برنامه‌ریزی مشخص، اهداف میان‌مدت و بلندمدت اهداف و رویکردهای خود را به طور مشخص بیان کند، می‌تواند هنرمندان این حوزه را روی موضوعات مهم و مورد تأکید، متمرکز کند. 

وی با اشاره به «سیداشهداء مقاومت»، برگزاری این بخش را مناسب توصیف کرد و با اشاره به لزوم استمرار آن، تصریح کرد: بخش‌های جشنواره زمانی می‌توانند به اثرگذاری بهینه برسند که به صورت مستمر برگزار شوند؛ یعنی در دوره‌های بعدی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز همچنان این بخش وجود داشته باشد. این کار نوعی سفارش به هنرمندان است که در سایه ایجاد دغدغه‌‎مندی در آنان شکل می‌گیرد. از سوی دیگر باید تصاویر و یا مستندات تصویری که از شهید سلیمانی وجود دارد به صورت متمرکز جمع‌آوری شود، تا هنرمندان بتوانند با استفاده از آن فیلم‌های فاخر تولید کنند. 

وی با بیان اینکه فیلم به نوعی تاریخ مصور یک جامعه است، خاطرنشان کرد: مستند یک کار پژوهشی و تحقیقی است؛ به همین دلیل زمان زیادی را می‌طلبد و نباید انتظار داشت که در بخش نوپایی مثل «سیدالشهدای مقاومت» فیلم مستند و با کیفیتی درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی دیده شود با این حال اما کیفیت آثار رسیده با موضوعات دیگر بسیار بالا بود. 

ابوطالب خاطرنشان کرد: مستندسازی به موفقیت می‌رسد که مستند را به عنوان حرفه خود انتخاب کند و تمام تلاش و توان خود را برای موفقیت در آن به کار ببندد؛ نه اینکه مستند را آغازی برای ورود به سینمای داستانی بداند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز