خبرگزاری کار ایران

تبدیل محوطه تاریخی ریوی در مانه و سملقان به پایگاه میراث‌فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۱۱۰

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: در جلسه شورای تخصصی پایگاه‌ها، با ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی میراث‌فرهنگی در محوطه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان موافقت شد.

به‌ گزارش ایلنا، حبیب یزدان‌پناه (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی) اظهار کرد: خراسان شمالی از جمله استان‌های متقاضی ایجاد پایگاه ملی میراث‌فرهنگی بود که در جلسه اخیر شورای تخصصی پایگاه‌ها، طرح توجیهی خود را برای محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان ارائه کرد.

او تصریح کرد: در این طرح ارزش‌های برجسته اثر تأکید و مباحث مربوط به وضعیت حفاظتی، امکانات و تجهیزات موجود و نیازهای پیش رو، لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه و توسعه امکانات زیرساختی مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: خوشبختانه با موافقت ملی در خصوص تبدیل محوطه تاریخی ریوی به پایگاه میراث‌فرهنگی و اختصاص اعتبارات مناسب به‌زودی این منطقه ظرفیت مناسبی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی خواهد داشت.

او با بیان اینکه تاکنون هفت فصل کاوش در سایت تاریخی ریوی به‌صورت مشترک با هیئت باستان‌شناسی کشور آلمان انجام شده است، گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و محدودیت حضور باستان‌شناسان آلمانی کار کاوش در این محوطه متوقف نشد و هم‌اکنون همکاران ما در چهار نقطه از این سایت پهناور یافته‌های ارزشمندی را از معماری و ساختار سکونتگاهی به دست آورده‌اند و علاوه بر کاوش، کار حفاظت و مرمت بخش‌های مختلف سایت در حال انجام است.

شهرستان مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و تپه ریوی در پنج کیلومتری غرب آشخانه در اطراف روستای نجف قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز