خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تاثیر سینمای مستند در شناساندن حقانیت اسلام/ اگر اعتدال اسلام را نشان ندهیم داعش راحت تکثیر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۳۳۷

روح‌الله اسدی کیادهی با اشاره به ظرفیت سینما برای نشان دادن عظمت شخصیت پیامبر اسلام(ص)، سینمای مستند را فرصت خوبی برای آگاهی ملت‌های مختلف دانست که نسبت به حقانیت اسلام ناآگاه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح الله اسدی کیادهی، مستندساز و کارشناس فرهنگی، با اشاره به توهین برخی افراد به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) گفت: شیطنت برخی سیاسیون کشورها که به لابی‌هایی وصل هستند؛ هر نوع فرهیختگی و تمام آنچه که جامعه بشری نسبت به آن احترام قائل هست را با اهانت روبرو می‌کند. این قشر از افراد که در سیطره سیاسی برخی کشورها حضور دارند، می‌خواهند با نفوذ در فرهنگ جوامع استعمار نوین را شکل دهند. اما در این میان نباید از یک واقعیت غافل شد و آن این است که ما آنطور که شایسته جایگاه بزرگ نبی مکرم اسلام(ص) است، ایشان را نشناختیم و نتوانستیم معرفی کنیم. تجربه حضور من در کشورهای اروپایی و امریکایی و افریقایی نشان می‌دهد بسیاری از مردمان جوامع مختلف با شخصیت‌های بزرگ ادیان مختلف و در راس آن پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) آشنا نیستند و بسیاری از اتفاقاتی که رخ می‌دهد از سر نا آگاهی است. در حالی که گاهی با دیدن یک کلیپ که حاوی کلام پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) است بسیار با آن احساس نزدیکی می‌کنند. حتی گاهی باور نمی‌کنند چنین کلامی از جانب پیامبر مکرم اسلام(ص) باشد و از آن مهمتر این کلام در حدود ۱۴۰۰ سال قبل گفته شده باشد. کلام و نکات مهمی که به مردم کمک می‌کند زندگی بهتر و روش درست زندگی را به خوبی بشناسند. 

وی در ادامه گفت: واقعیت تلخ دیگر این است که مسلمانان امروز هم بسیاری آنطور که باید با شخصیت بزرگ پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) آشنا نیستند. خداوند در قرآن ایشان را رحمه للعالمین معرفی می‌کنند. رحمتی برای تمام خلق. ما چقدر توانستیم این پیغمبر خوبی‌ها که سرشار از فضائل برتر انسانی هستند را به خوبی معرفی کنیم؟ وقتی خودمان نتوانستیم درشان و جایگاه بزرگ ایشان، ایشان را بشناسیم، طبیعی است که نمی‌توانیم به خوبی معرفی کنیم. 

کیادهی با اشاره به ظرفیت سینما برای معرفی جایگاه عظیم‌الشان نبی مکرم اسلام(ص) گفت: سینما و مدیوم تصویر بهترین قالب برای استفاده درست در جهت معرفی شخصیت‌های بزرگ دین و به خصوص نبی مکرم اسلام(ص) است. من فکر می‌کنم اینکه گاهی درگوشه‌ای از جهان چند بی‌خرد به ساحت مکرم و بزرگ ایشان اهانتی می‌کنند، درنهایت به نفع جهان اسلام است تا از این فرصت استفاده درست کنند و در جهت معرفی درست شخصیت و جایگاه ایشان با برنامه‌ریزی دقیق و منطقی و با تولید آثار مختلف، جلوه واقعی حضرت محمد(ص) را به جهانیان معرفی کنیم. سینمای مستند به دلیل آنکه خاستگاهی واقع‌گرا دارد بهترین مدیوم برای نشان دادن عظمت جهان اسلام و حقانیت دین مبین اسلام است و می‌تواند واقعیت را آنطور که وجود دارد در معرض دید جهانیان قرار دهد. 

وی در باب آسیب‌شناسی نبود آثار هنری مناسب در جهت معرفی شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: در این زمینه منابع علمی و کتب مرجع بسیار خوبی وجود دارد. یکی از حسن‌های منابع مکتوب در این حوزه این است که در طول سالیان و قرن‌های طولانی تحریف نشدند و منابع دست اول بسیاری برای رجوع به آن وجود دارد. از طرفی هنرمندان متعهد و دغدغه‌مند هم حضور دارند که می‌توانند به خوبی این جلوه عظیم را به تصویر بکشند. ابزارهای لازم هم برای بهره‌مندی بهتر از سینما وجود دارد. اما این وسط یک حلقه مفقوده وجود دارد که نقطه اتصال منابع مکتوب و هنرمند است. ما افرادی که بتوانند منابع مکتوب را به فیلمنامه و طرح داستانی برگردان کنند، نداریم. برای همین کمتر شاهد تولید اثر در این زمینه با استفاده از منابع مکتوب هستیم چراکه نوشتن فیلمنامه بر اساس این منابع ظرافت‌هایی را لازم دارد که امروزه حلقه مفقوده در سینما است. 

وی در ادامه گفت: از طرفی در حوزه ارتباطات میان فرهنگی هم دارای ضعف هستیم و نتوانستیم در این زمینه هم رشد کنیم. برای آنکه بتوانیم یک اثر دینی خوب تولید کنیم نه تنها نیازمند تسلط کافی در نگارش فیلمنامه بر اساس منابع مکتوب دینی هستیم؛ بلکه نیازمند شناخت و درک درست از ارتباطات میان فرهنگی هستیم که به واسطه آن مخاطب هدف را در جوامع مختلف به خوبی شناسایی و بر اساس فرهنگ آن جوامع اثر را ارائه کنیم. ما با رویکرد فرهنگی داخلی می‌خواهیم اثری تولید کنیم که در دیگر کشورها هم قابل دیدن باشد. این موضوع اشتباه است و باید در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد. 

این مستندساز در ادامه افزود: جامعه امروز نیازمند فرهنگ دینی است. بر خلاف جوامع غربی که دین را از زندگی جدا می‌دانند، زندگی دینی یک اصل پذیرفته شده و جدا ناشدنی از زندگی بشری است. اگر این مهم را به خوبی درک کنیم و آن را به درستی با فرهنگ‌های مختلف همسو کنیم آنوقت می‌توانیم جلوی تفسیرهای متفاوت و بعضا افراطی از دین را بگیریم. یکی از دلایلی که امروز شاهد هستیم داعش هم خودش را مسلمان می‌داند و فرقه‌های مختلف انحرافی ایجاد شده است این است که نتوانستیم بر اساس نیازهای فرهنگ‌های مختلف زندگی دینی را تبلیغ کنیم. 

این کارشناس مسائل دینی در ادامه افزود: اسلام دین اقتضائات است. از طرفی دین اسلام دین اعتدال و عدالت است. همانطور که در قرآن هم اشاره می‌کند اشدا علی الکفار رحما بینهم به همان صورت هم باید اعتدال در رفتار وجود داشته باشد. آموزه‌های اسلام در نحوه مواجهه با دشمن و جنگیدن با دشمن و آداب جنگ که در صدر اسلام از سوی پیامبر (ص) مطرح می‌شود همگی درس زندگی است. اینکه در جنگ تنها با کسی بجنگید که به شما آسیبی رسانده است و دیگر با زن‌ها و بچه‌ها و افراد بیگناه نجنگید. به درختان آسیب نرسانید و با اسرا به انصاف و عدالت رفتار کنید. 

وی با اشاره به تجربه ساخت مستند و شناساندن اسلام به مردم آمریکای لاتین گفت: همانطور که یک سرخپوست وقتی به ایران می‌آید برای ما تازگی دارد و از او سئوال می‌پرسیم؛ حضور ما در کشورهای آمریکای لاتین که از لحاظ فرهنگی فرسنگ‌ها با ما اختلاف دارند باعث می‌شود پرسش‌هایی در ذهنشان شکل بگیرد. از طرفی به دلیل حجم بسیار بالای اسلام‌ستیزی و تبلیغات منفی علیه اسلام مردمان کشورهای آمریکای لاتین با ذهنیت منفی و گارد با ما روبرو می‌شوند و سئوال‌های بسیاری را مطرح می‌کنند. نکته جالب این است که پس از آنکه به جواب سئوال‌هایشان می‌رسند مهم‌ترین چیزی که مطرح می‌کنند این است که اسلام دین عقلانیت است و تمام پاسخ‌ها مبتنی بر عقلانیت است. 

کیادهی با بیان اینکه حساب ملت‌ها را باید از دولت‌ها جدا دانست گفت: برخی از دولت‌ها به خاطر وابستگی به سلطه غربی مواضع متفاوتی دارند و برخی از دولت‌ها هم از روی ترس و مصلحت اندیشی سکوت می‌کنند. اما مردم طبیعتا در بیان عقاید خود آزاد هستند و باید از همین فرصت حقیقت جویی ملت‌ها استفاده کرد و ارتباطات هنری را با ملت‌ها تقویت کرد. تبادل فکری و تضارب آرا منجر به این می‌شود که هم مسلمانان نسبت به نوع فرهنگ جوامع آشنا شوند و هم ملت‌ها با حقانیت اسلام آشنا شده و آن را درک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز