خبرگزاری کار ایران

حال و هوای تلویزون با سریال‌های طنز روبراه می‌شود یا جاسوسی؟ / همه آنچه که باید درباره تولیدات جدید تلویزیون بدانید

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۲۵۵

با فرارسیدن دومین ماه از فصل پاییز سه سریال جدید به آنتن شبکه‌های سراسری سیما اضافه می‌شوند تا کمبود مخاطب تلویزیون را جبران کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عدم استقبال مخاطبان از سریال‌های تلویزیونی که در ابتدای پاییز روانه آنتن شد نشان می‌دهد رویکرد تلویزیون برای تولید سریال به بن بست رسیده است. اتفاقی که نشان می‌دهد مدیریت جدید تلویزیون که به تازگی به دست حمید شاه آبادی رسیده است با چالش‌های بسیاری برای بازگرداندن مخاطبان به پای جعبه جادویی باید دست و پنجه نرم کند. 

شیوع ویروس کرونا که از ابتدای سال تا امروز ادامه داشته است باعث رکود در تولید محصولات نمایشی تلویزیون شد. این رکود تا جایی پیش رفت که بسیاری از پروژه‌ها به دلیل خطر ابتلای عوامل به کرونا نیمه کاره رها شدند. «پایتخت ۶» و «نون. خ ۲» از جمله آثاری بودند که به دلیل ضبط نشدن قسمت‌های پایانی بدون پایان‌بندی از آنتن خارج شدند و مسئولان تلویزیون برای آنکه بتوانند آنتن را پر کنند به نمایش سریال‌های قدیمی روی آوردند و بیش از هفت هزار دقیقه سریال تکراری از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش کردند که نشان می‌دهد تلویزیون در مقاطعی برای پر کردن آنتن با مشکلات زیادی روبرو بوده است. پخش سه سریال «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل، «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی و «نجلا» ساخته خیرالله تقیانی‌پور که در روزهای پایانی پخش به سر می‌برند، آخرین تلاش‌های تلویزیون برای حفظ مخاطبان پای رسانه ملی در روزهای همه‌گیری کرونا بود. سریال‌هایی که حاشیه‌های مختلفی پیرامون آن‌ها شکل گرفت و فارغ از حواشی به وجود آمده از کیفیت پایینی برخوردار بودند. 

سریال «ایلدا» ساخته راما قویدل داستان رشادت‌های مردم لر در هشت سال دفاع مقدس را به تصویر می‌کشید. داستانی که از همان قسمت‌های نخست مورد انتقاد منتقدان و صاحب‌نظران قرار گرفت و هریک به نوعی به ضعف‌های آشکار سریال در ساختار و محتوا اشاره کرده و برخی آن را بدون نشانه‌شناسی درست با قوم لر دانستند. 

سعید سلطانی که با ساخت مجموعه ستایش توانسته بود مخاطبان بسیاری را جذب تلویزیون کند با مجموعه «بوم و بانو» نتوانست توقعات را برآورده کند. داستان سریال که به زمان پهلوی اول بازمی‌گردد پر از نقص‌های تاریخی و روایی و حتی ساختاری بود و قصه واحدی را دنبال نمی‌کرد. 

مجموعه تلویزیونی «نجلا» ساخته خیرالله تقیانی‌پور که به مناسبت اربعین روانه آنتن شد نیز با حاشیه‌های بسیاری روبرو شد. منتقدان سریال آشنا نبودن سازندگان با فرهنگ مردم آبادان و گویش و لهجه این خطه را مهم‌ترین ضعف سریال می‌دانستند. انتقادها نسبت به سریال تا جایی پیش رفت که یکی از نماینده مردم آبادان در مجلس خواستار توقف سریال شد. 

میزان استقبال از این سه سریال درنهایت آنقدر پایین بود که شبکه‌های سیما ترجیح دادند این خلاء را با پخش مجدد سریال‌های پر مخاطب همچون سری نخست «نون. خ»، «پایتخت»، «پس از باران» و «عملیات ۱۲۵» پر کنند. اما قرار است از این هفته سریال‌های جدیدی روی آنتن شبکه‌های سیما برود که با توجه به پیشینه و محتوای سریال‌ها به نظر می‌رسد می‌توان به جذب مخاطب توسط آن‌ها امیدوار بود. 

حال و هوای تلویزون با سریال‌های طنز روبراه می‌شود یا جاسوسی؟ / همه آنچه که باید درباره تولیدات جدید تلویزیون بدانید

«خانه امن» شبکه یک

سریال پلیسی – امنیتی «خانه امن» ساخته احمد معظمی قرار است بعد از سریال «ایلدا» روانه آنتن شبکه یک شود. 

تصویربرداری سریال خانه امن از زمستان سال گذشته آغاز شد و بازیگران زیادی در این سریال مقابل دوربین رفتند و این سریال از پرلوکیشن‌ترین و پربازیگرترین سریال‌های سیما فیلم است که مجموعه‌ای امنیتی و جاسوسی است. 

در حالی که تصویربرداری فاز خارج از کشور در یکی از کشورهای اروپایی به روزهای آخر رسیده است که ۲ گروه به صورت همزمان، یکی در داخل کشور و دیگری به صورت یک گروه بومی در کشور فرانسه در حال تصویربرداری بودند. 

این مجموعه برای تصویربرداری سکانس‌های خارج از کشور با حضور گروه اول فیلمبرداری به سرپرستی احمد گودرزی در یک کشور اروپایی مستقر شدند تا سکانس‌های باقی مانده را به اتمام برسانند. 

بخشی از سکانس‌های خارج از کشور قبل از شیوع کرونا در یک کشور اروپایی دیگر تصویربرداری شده بود. 

تولید «خانه امن» با بیش از ۳۰۰ لوکیشن داخلی و خارجی تا مهر به پایان رسید. تیم پس‌تولید نیز کارِ خود را بعد از گذشت ۳۰ درصد از تصویربرداری آغاز کرده که برای آبان این سریال به آنتن سیما برسد. 

حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، پرویزفلاحی‌پور، سیماتیرانداز، حمید عطایی، سامان صفاری، شهروز ابراهیمی، سپیده خداوردی، سوگل طهماسبی، علیرضا رئیسی، نیلوفر کوخانی، ارسطو خوشرزم، روژین رحیمی طهرانی، زهره نعیمی، سامان دارابی و… در این مجموعه ایفای نقش می‌کنند. 

سابقه کارگردان: 

احمد معظمی بیشتر فعالیت خود را در تلویزیون انجام داده است و تجربه‌های بسیاری در زمینه ساخت سریال‌های اکشن و هیجانی دارد. معظمی در ساخت «خانه امن» از تجربه سریال‌های قبلی خود یعنی «ترور خاموش»، «سارق روح» و «دیوار شیشه‌ای» بهره برده و به نظر می‌رسد با توجه به تولید سنگین سریال با مجموعه‌ای پر فراز و نشیب روبرو باشیم. 

نمونه‌های مشابه: 

ساخت سریال‌های جاسوسی و امنیتی در تلویزیون همواره با ملاحظاتی همراه بوده است. ملاحظاتی که در روند ممیزی سریال موجب افت کیفی اثر هم می‌شوند. با این حال در تلویزیون مجموعه‌هایی با موضوع جاسوسی و امنیتی ساخته شدند که در زمان پخش مورد توجه مخاطب قرار گرفتند. 

سریال «تعبیر وارونه یک رویا» ساخته فریدون جیرانی جزو مجموعه‌های موفق در سریال‌سازی این حوزه بود که قصه آن پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان می‌گشت. 

سریال «گاندو» ساخته جواد افشار نیز که سال ۹۷ روانه آنتن شد جزو آثار پر بحث و پر مخاطب تلویزیون بود. سریالی که به موضوع نفوذ و حضور جاسوسان انگلیسی به ایران می‌پرداخت و داستان تبادل جیسون رضائیان با پول‌های بلوکه شده ایران که دست ایالات متحده بود را دستمایه خود قرار داد که به دلیل انتقادها و کنایه‌های تند و تیزش به دولت با واکنش‌های بسیاری در زمان پخش روبرو شد. 

حال و هوای تلویزون با سریال‌های طنز روبراه می‌شود یا جاسوسی؟ / همه آنچه که باید درباره تولیدات جدید تلویزیون بدانید

«از سرنوشت» شبکه دو

سریال «از سرنوشت» ساخته محمدرضا خردمندان از اواخر هفته به شبکه دو می‌آید. 

فصل سوم این سریال به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان به اتفاقات دوران جوانی دو شخصیت اصلی داستان یعنی هاشم و سهراب می‌پردازد که ایفای نقش آن‌ها را دارا حیایی و کیسان دیباج بر عهده دارند. 

پیشتر دو فصل این سریال که به دوران کودکی، نوجوانی و ماجراهای خروج هاشم و سهراب از مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و اولین تجربه‌های حضور مستقل‌شان در اجتماع می‌پرداخت از این شبکه پخش شد که توانست عنوان یکی از سریال‌های پربیننده تلویزیون را به خود اختصاص دهد و با استقبال مخاطبان مواجه شود. 

در سریال «از سرنوشت» که به قلم محمدمهدی سلطانی، روح‌الله صدیق، مسعود کرمی و سارا خسروآبادی نگاشته شده، حجت اشرف‌زاده خواننده نماهنگ‌های این سرال بوده و امین بانی هم تیتراژ پایانی آن را می‌خواند. 

در خلاصه داستان این سریال آمده: «همه چیز از رفاقت هاشم و سهراب دو پسربچه بی‌سرپرست آغاز می‌شود. آن‌ها از کودکی در مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست زندگی می‌کنند تا به مرحله نوجوانی و جوانی می‌رسند. این دو که آرزوهای بزرگی را در سر می‌پرورانند، فراز و نشیب‌های زندگی‌شان آینده‌ای متفاوت برای‌شان رقم می‌زند…» 

در این سریال بازیگرانی چون حسین پاکدل، علیرضا آرا، پوریا پورسرخ، علیرضا استادی، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، شبنم فرشادچو، مائده طهماسبی، سید مهرداد ضیایی، فاطیما بهارمست، مرضیه موسوی، نسیم فروغ، حبیب دهقان‌نسب، سارا والیانی، یغما یارعلی، فریبا نادری، مهدی صبایی، کامبیز منصف، محمد زکی‌زاده، فرخنده فرمانی، فریده دریامج، کریم قربانی، فاطمه شکری، مسعود انتظاری، مائده نجفی، مریم کاظمی، مونا کرمی، مهدیس توکلی، دارا حیایی و کیسان دیباج (در نقش هاشم و سهراب) و… نقش‌آفرینی می‌کنند. 

سابقه کارگردان: 

محمدرضا خردمندان با ساخت فیلم‌های کوتاه فعالیت هنری خود را آغاز کرد و با ساخت فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» توانست توانایی‌های خودش را در عرصه سینما ثابت کند. خردمندان در حوزه سینمای کودک و نوجوان حضور پررنگی دارد و از این رو می‌توان حضورش در پروژه «از سرنوشت» را یک انتخاب درست برای آن دانست. توجه به ریزه‌کاری‌های رفتارهای نوجوانان می‌تواند به جذابیت‌های این سریال اضافه کند. 

نمونه‌های مشابه: 

موضوع کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست همواره جزو موضوعاتی است که کمتر فیلمسازی به سراغ آن می‌رود. شبکه دو بعد از تجربه موفق ساخت «بچه مهندس» که آخرین سری آن ماه مبارک رمضان پخش شد بار دیگر با «از سرنوشت» به سراغ فضایی مشابه «بچه مهندس» رفته است. نگارش فیلمنامه‌هایی از این دست که موضوعات آن پیوسته به همدیگر هستند سختی‌های خودش را دارد که اگر در اجرا با نقص‌هایی روبرو باشند مخاطب را دلزده می‌کنند. باید دید «از سرنوشت» در سری سوم می‌تواند موفقیت دنباله‌دارش را حفظ کند؟ 

حال و هوای تلویزون با سریال‌های طنز روبراه می‌شود یا جاسوسی؟ / همه آنچه که باید درباره تولیدات جدید تلویزیون بدانید

«صفر بیست و یک» شبکه سه

شبکه سه سیما بعد از مدت‌ها قرار است یک سریال طنز را روی آنتن ببرد. 

«صفر بیست و یک» جدیدترین ساخته جواد رضویان است که در کارگردانی آن با سیامک انصاری به صورت مشترک همراهی کرده و تنها سریال طنز تلویزیون در چند ماه اخیر است که روانه آنتن می‌شود. 

فیلمبرداری سریال صفر بیست و یک از اواخر بهار در تهران آغاز شده بود و بعد از حدود پنج ماه دوشنبه ۲۱ مهر در تهران به پایان رسید. 

مهدی فرجی مدیر سابق شبکه یک که این روزها به تهیه‌کنندگی روی آورده است پس از تجربه موفق تولید مجموعه طنز «نون. خ» به سراغ جواد رضویان و سیامک انصاری رفته است و قرار است مجموعه طنزی دنباله‌دار تولید کند که به گفته خودش بعد از یک ماه استراحت قرار است بلافاصله سری دوم آن نیز تولید شود. 

فصل اول این سریال در ۲۵ قسمت ساخته شده و داستان سریال حول دو باجناق می‌گردد که روابط دوستانه‌ای با هم ندارند. این دو که در شهرداری کار می‌کنند، برای زمین زدن همدیگر تلاش می‌کنند و در راستای همین تلاش‌ها اتفاقاتی را رقم می‌زنند. شعار اصلی این سریال حول محور ضرب‌المثل مشهور «ژیان ماشین نمی‌شه، باجناق فامیل نمی‌شه!» می‌گردد. 

سیامک انصاری، سید جواد رضویان، امیر حسین رستمی، نگار عابدی، سیاوش طهمورث، سروش جمشیدی، رویا میر علمی، علیرضا استادی، رابعه اسکویی و اتابک نادری بازیگران این سریال هستند. 

سابقه کارگردان: 

جواد رضویان با ساخت فیلم سینمایی «زهر مار» به جمع کارگردانان سینما پیوست. فیلمی که نقش اول آن را سیامک انصاری بازی می‌کرد. همکاری این دو که سابقه‌ای طولانی دارد منجر به این شد که در ساخت یک سریال به صورت مشترک با هم به توافق برسند. تجربه‌های موفق سال‌های دور آن‌ها در کنار مهران مدیری در پاورچین و همچنین حضور مستمر سیامک انصاری در آثار مدیری نوید یک اتفاق خوب در حوزه سریال‌سازی طنز را می‌دهد. 

نمونه‌های مشابه: 

ساخت سریال طنز دنباله دار چند سالی است که در تلویزیون باب شده. بعد از تجربه موفق «پایتخت» که به سری ششم نیز رسید و استقبال خوب مردم از «نون. خ» که به سری سوم رسید به نظر می‌رسد «صفر بیست و یک» نیز می‌خواهد در ادامه همان مسیر حرکت کند. باید دید در گام اول چقدر می‌تواند در دل مخاطبان خودش را جا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز