خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره فیلم کودک و نوجوان مطرح شد؛

بزرگداشت‌هایی برای ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی/ بودجه جشنواره کمتر از هزینه‌ تولید یک فیلم است/ پلتفرم‌ها اسپانسر جشنواره هستند

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۷۴۷

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در نشست خبری این رویداد با اشاره به برگزاری بزرگداشت کامبوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش در این دوره از جشنواره، از نمایش محدود فیلم‌ها به صورت فیزیکی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با حضور علیرضا تابش (دبیر جشنواره)، محسن دلیلی (روابط عمومی) و اصحاب رسانه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. این نشست به دلیل شرایط کرونا به صورت برخط (آنلاین) اجرا شد. 

در ابتدای نشست، تابش درگذشت اکبر عالمی، محمدرضا شجریان و درگذشتگان سینمای ایران در ماه اخیر را تسلیت گفت و به تشریح فرآیند برپایی جشنواره در بخش‌های مختلف پرداخت. 

او گفت: جشنواره کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که با مجموعه‌ای از اخبار ناگوار روبه‌رو هستیم. امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه که هست، رنگی‌تر کند. شعار این دوره، هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور است. 

تابش گفت: برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود که همکاران ما در دبیرخانه جشنواره در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه دست به دست هم دادند تا برگزار شود. 

دبیر جشنواره فیلم کودک در بخش پرسش و پاسخ این نشست با اشاره به دستیابی جشنواره به ساختار ثابت و منسجم گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان نهادینه شده است و به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته که پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است.

وی افزود: در سال‌های گذشته به دغدغه اصلی رسانه‌ها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم تمامی فیلم‌های جشنواره به جز یک فیلم در سال گذشته اکران شوند. 

تابش همچنین درباره تولید فیلم‌های سفارشی در حوزه کودک گفت: در گذشته این پرسش مطرح می‌شد که چرا سفارشی‌سازی در فیلم‌های کودکان و نوجوانان انجام می‌شود اما امسال می‌توانم بگویم که رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمایی داشته‌ایم و عمده این آثار را مشارکت بخش خصوصی ساخته شدند. دغدغه دیگری که وقتی که در این سال‌ها مطرح شده، این است که در سینمای کودک افت کمی و کیفی داشته‌ایم اما امسال از جوان‌ترهای سینما فیلم خواهیم دید. فیلم‌های خوبی که در سطح بین‌المللی مطرح شدند، در جشنواره به رقابت می‌پردازند و جوان‌ها در کنار پیشکسوتان در این دوره حضور دارند. 

هزینه‌های جشنواره از تولید یک فیلم کمتر است

دبیر جشنواره درباره بودجه جشنواره بدون اشاره به رقم آن گفت: هزینه‌های این جشنواره از تولید یک فیلم سینمایی به‌مراتب کمتر است. تلاش کردیم هزینه‌های جشنواره کاهش پیدا کند و در زمینه حق پخش فیلم‌ها نیز تعامل خوبی انجام دادیم. 

خبرنگاری درباره انتخاب خانه جشنواره و چگونگی برپایی فیزیکی جشنواره در شرایط کرونایی پرسید که تابش در پاسخ گفت: فیلم‌های ایرانی بلند بخش مسابقه به صورت محدود در سینمافرهنگ اکران می‌شود. ۱۱ فیلم سینمایی در شش روز با حضور صاحبان آثار و مخاطبانی که دعوت می‌شوند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ضدعفونی محل پخش می‌شوند. ملاک انتخاب سینمافرهنگ این است که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و مدیریت آن در این مقطع کرونایی برای ما راحت‌تر است. 

بزرگداشت‌هایی برای ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی/ بودجه جشنواره کمتر از هزینه‌ تولید یک فیلم است/ پلتفرم‌ها اسپانسر جشنواره هستند

فیلم‌های بخش مسابقه اعلام شد

وی همچنین فیلم‌های این دوره را اعلام کرد و گفت: در بخش مسابقه سینمای ایران فیلم‌های آرزوی زیبا ساخته علی قوی‌تن، بچه‌گرگ‌های دره سیب به کارگردانی فریدون نجفی، بعد از اتفاق ساخته پوریا حیدری اوره، جزیره فضایی (تورنادو۲) به کارگردانی سیدجواد هاشمی، خورشید ساخته مجید مجیدی، سلفی با رستم به کارگردانی حسین قناعت، انیمیشن لوپتو ساخته عباس عسکری، مسیر معکوس ساخته ابوالفضل جلیلی، مهران به کارگردانی رقیه توکلی، نارگیل ساخته سیدداود اطیابی و والدین امانتی به کارگردانی حسین قناعت ۱۱ فیلم حاضر در این بخش هستند. 

تابش در ادامه ضمن اعلام اسامی فیلم‌های بلند ایرانی بخش مسابقه، به رشد آثار رسیده به جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال در همه بخش‌ها بالای ۲۰ درصد رشد داشتیم و در المپیاد هم با رشد ۴ برابری روبه‌رو شدیم. 

دبیر جشنواره فیلم کودک درباره معیار انتخاب داوران کودک و نوجوان گفت: باتوجه به برگزاری آنلاین جشنواره، امسال فرصت داوری فراگیرتر شده و کودکان ۵ تا ۱۵ساله می‌توانند در این دوره برای داوری ثبت‌نام کنند، فیلم‌ها را تماشا کنند و در عین حال آثار را بدون محدودیت داوری نمایند. 

وی همچنین با اشاره به همکاری نهادهای آموزشی و وزارت آموزش و پرورش گفت: بنیاد سینمایی فارابی در کنار سایر نهادها مانند آموزش و پرورش و دیگر نهادها تلاش کرده که تسهیلگر باشد. قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان بنیاد است. ما فعالیت‌های این عرصه را رصد می‌کنیم و اگر فیلمسازان مشکلاتی داشته باشند، اگر نیاز به پیگیری‌های ما داشته باشد، به آن‌ها کمک می‌کنیم. 

ثبات مدیریتی در حوزه آموزش نداریم

تابش درباره نبود تعامل بین متولیان سینما و آموزش و پرورش در ادوار مختلف گفت: بخشی از این قضیه بستگی به تغییر مدیریت وعدم ثبات مدیران دارد. طی این چند سال گذشته چندین وزیر تغییر کرده است و به تبع مدیران هم تغییر کرده‌اند. ما پیام‌های شفافی به مدیران ارسال کرده‌ایم و تعامل دائمی با آن‌ها داریم. همکاران من در جشنواره رشد هم با ما همکاری دارند و این اراده در بنیاد سینمایی فارابی وجود داشته و باید توسط آموزش و پرورش جدی‌تر گرفته شود. 

وی با اشاره به بازبینی فیلم‌های جشنواره توسط ساترا گفت: جشنواره بر اساس مجوزهای سازمان سینمایی و در تعامل با سامانه‌ها و بر اساس مقررات حاکم بر آنها برپا می‌شود و امیدوارم برپایی آنلاین این جشنواره، الگویی برای سایر جشنواره‌ها باشد. 

وی در ادامه گفت: تولیدات سینمایی در همه جهان، ابتدا در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و این موضوعی نیست که ما بگوییم کدام یک بر دیگری ترجیح دارد. 

VODها اسپانسر جشنواره شدند

تابش درباره زیرساخت‌های لازم برای برگزاری جشنواره به شکل آنلاین گفت: برای اولین بار، این جشنواره با همکاری پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا برگزار می‌شود. ما جلساتی با وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات داشته‌ایم و امیدواریم شرایط به بهترین شکل فراهم باشد و مخاطبان از طریق فضای آنلاین بتوانند جشنواره را دنبال کنند. 

تابش در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، درباره میزان مشارکت پلتفرم‌های VOD در قالب اسپانسر جشنواره گفت: ما در مذاکراتی که با پلتفرم‌ها داشتیم که هم از لحاظ فنی و زیرساختی و هم از لحاظ پرداخت بخشی از هزینه‌های جشنواره مشارکت دارند. 

دبیر جشنواره درباره توجه به سینمای دفاع مقدس در جشنواره امسال گفت: پیوند جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس ریشه دارد و جشنواره هر سال جایزه ویژه را به عنوان شهید بهنام محمدی به فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس اختصاص داده است. در مورد تولید فیلم در مورد شخصیت ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی جامعه هنری و سینمایی با بنیاد شهید قاسم سلیمانی همکاری و تعامل داشته باشند و تلاش شود تا با دغدغه، آثاری در خور شخصیت ایشان ساخته شود. 

بزرگداشت‌هایی برای ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی/ بودجه جشنواره کمتر از هزینه‌ تولید یک فیلم است/ پلتفرم‌ها اسپانسر جشنواره هستند

پوستر جشنواره کودک با طراحی حمیدرضا بیدقی

بزرگداشت دو چهره مطرح سینمای کودک

وی افزود: جشنواره امسال از دو چهره پیشکسوت سینمای کودک و نوجوان که افتخارات زیادی را به ارمغان آوردند، تقدیر می‌کند. امسال بزرگداشت ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی را داریم. همزمان بسته آثار این هنرمندان عرضه و رونمایی می‌شود. 

تابش اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های هنری در شهرهایی تاریخی هر کشور به دیپلماسی شهری کمک می‌کند سینما یک جایگاه خاصی در کشور ما دارد و همواره سینما محل توجه هنرمندان و رسانه‌ها بوده است از این جهت هنرمندانی که در این سال‌ها در اصفهان حضور داشتند با ظرفیت‌های این شهر آشنا شدند و دیپلماسی شهری در دل جشنواره اتفاق افتاده است. ما در مذاکراتی که با پلتفرم‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که هم در زمینه‌های فنی و محتوایی و هم پرداخت بخشی از هزینه‌های جشنواره‌ها مشارکت داشته باشند. 

چالش‌های برگزاری جشنواره

وی درباره چالش‌های جشنواره گفت: چالش اصلی ما پاندمی کروناست و مبحث پارادایم ذهنی بود که باید حل می‌شد. مهمترین چالش ما تغییر پارادایم ذهنی صاحبان آثار برگزار کنندگان منتقدان و همکارانمان بود که با جلسات فشرده‌ای که برگزار شد موفق شدیم اولین جشنواره آنلاین را برگزار کنیم. 

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های مجازی اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های مجازی با حضور اساتید بین‌المللی از بخش‌های مهم جشنواره است که امسال استقبال خوبی از این کارگاه انجام گرفت. امسال ۴ پنل تولید مشترک به صورت آنلاین داریم که با حضور فعالان سینما از کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و صربستان، برگزار می‌شوند و امیدوارم جامعه دانشجویی و افراد علاقه‌مند در این بخش مشارکت داشته باشند. 

تابش در پاسخ به این پرسش که در وضعیت فعلی و شیوع کرونا چه اصراری برای برگزاری جشنواره وجود دارد، گفت: تعداد آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان به جشنواره رسیده است. کسانی که آثار را ارسال کردند و مخاطبان، منتظر دیده شدن آثار هستند. جشنواره محل دیده شدن آثار است. بدیهی است که ما تلاش کنیم جشنواره در شرایطی که معلوم نیست کرونا چه زمانی به پایان برسد برگزار شود. احوالات و زیست مردم در همه موارد دچار تغییر شده است و جامعه هنری باید این تغییر را درک کند. ما نقایص و مشکلات احتمالی را می‌پذیریم چون شرایط کرونا پیش‌بینی‌ناپذیر است. من می‌توانم راجع به معادلات آن بحث و گفتگو کنم. بچه‌ها ۶ روز فرصت را دارند که با مراجعه به پلتفرم‌ها بخشی از نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و فضای جدیدی را تجربه کنند. ما بزرگترها نمی‌توانیم حال و هوای کودکان را که نسل آشنا و فضای مجازی هستند، درک کنیم. انتقاد منتقدین نسبت و تولیدات کودک قابل بحث است و امیدوارم جشنواره امسال پاسخی به نگرانی خانواده‌ها باشد و بچه‌ها در فضای آرام و در شادترین حال، تازه‌های سینمای ایران و جهان را ببینند و رای و نظر خود را به آثار بدهند. 

بزرگداشت‌هایی برای ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی/ بودجه جشنواره کمتر از هزینه‌ تولید یک فیلم است/ پلتفرم‌ها اسپانسر جشنواره هستند

دیده شدن سینمای کودک ایران در عرصه بین‌المللی

تابش درباره عملکرد خود در جشنواره و سینمای کودک گفت: ما به سهم خودمان تلاش کردیم که افکار و نظرات مختلفی را که در مورد سینما وجود دارد، بشنویم. امیدوارم تلاش‌های ما منتهی به تسهیل‌گری برای رونق فرهنگی و دیده شدن بیشتر آثار در فضای بین‌المللی شده باشد.

 دبیر جشنواره درباره حضور مهمان‌های خارجی گفت: امسال در بخش بین‌الملل، مهمان نخواهیم داشت و ۱۴ داور بین‌المللی از کشورهای مختلف آثار را به صورت مجازی و با لینک اثر داوری خواهند کرد. پنل تولید مشترک را آنلاین برگزار می‌کنیم و در بخش رقابتی ۳۱ فیلم سومین جشنواره بین المللی از کشورهای مختلف در پلتفرم‌ها به‌نمایش درخواهد آمد. 

وی درباره خروجی المپیاد فیلمسازی نوجوانان در این سال‌ها با اشاره به حرکت نوینی که با المپیاد در این دوره آغاز شده و در آینده نتایج خود را بروز خواهد داد، گفت: چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان نشان می‌دهد بخشی از این نوجوانان که علاقه خود را جدی‌تر گرفته‌اند، جذب انجمن سینمای جوانان شده‌اند ضمن آن که ایده‌های برگزیده سال گذشته، مورد حمایت قرار گرفته‌اند و تبدیل به فیلم شده‌اند.

دبیر جشنواره اظهار کرد: شعار اصلی ما هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور است که کودکان می‌توانند از خانه فیلم‌ها را ببینند که امیدوارم به جذب کودکان منجر شود. 

تابش تأکید کرد: ما تابع پروتکل‌های بهداشتی در تهران و اصفهان هستیم. در مورد برگزاری فیزیکی عقل ایجاب می‌کند تابع شرایط باشیم وای اگر شرایط مساعد بود با حفظ پروتکل‌ها و تعداد اندک افراد فیلم‌ها را به نمایش درمی‌آوریم. 

وی در پایان گفت: یکبار دیگر درگذشت استاد ارجمند دکتر عالمی را تسلیت می‌گویم. جشنواره امسال در شرایطی برگزار می‌شود که ما برای نخستین‌بار تجربه جدیدی را پیش رو داریم کاستی‌های این جشنواره را حساب من بگذارید اگر لذتی و بهره‌ای از جشنواره بردید آن را به پای تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانم بگذارید. 

این نشست بعد از دو ساعت و در ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه به پایان رسید. در بخش‌هایی از برگزاری این نشست آنلاین ارتباط تصویری قطع شد که موجب اختلال در روند پوشش برنامه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز