خبرگزاری کار ایران

پاسخ به ۶ شبهه جنگ تحمیلی در «کلاشینکف‌های آمریکایی»؛

سروصدای سلطنت‌طلبان بلند می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۲۹۶

مجموعه مستند ۶ قسمتی «کلاشینکف‌های آمریکایی» تلاش می‌کند به شبهات مطرح شده درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پاسخ دهد. این مستند از شنبه، ۲۹ شهریور ماه ساعت ۲۰ به مناسبت هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، داود مرادیان ـ کارگردان ـ درباره اسنادی که در این مستند به نمایش درآمده است، گفت: بخشی از اسناد به صورت پراکنده است که وقتی آنها را کنار هم می‌چینید مخاطب را به تحلیل می‌رساند. بخشی از این اسناد از آرشیو ملی انگلستان به دست آمده است که به‌تازگی منتشر شده است. بخشی دیگر مصاحبه‌های شبکه الجزیره با فرماندهان و ژنرال‌های صدام است. حرف‌های آنان در کنار ادعاهای بعضی‌ها در داخل کشور یا سلطنت‌طلب‌ها قرار می‌گیرد. وقتی آقای بختیار و اویسی در عراق پایگاه داشتند و جزایر سه‌گانه را بخشیده بودند که عکس آن موجود است، یعنی اتفاقاتی پشت پرده رخ داده است. جالب است بدانید که انگلیسی‌ها هر ۱۰ سال یک بار اسنادشان را منتشر می‌کنند اما اسناد همکاری سلطنت‌طلب‌ها با عراق تا ۶۰ سال دیگر هم محرمانه باقی می‌ماند.

این کارگردان و مستندساز درباره روند تحقیق و پژوهش «کلاشینکف‌های آمریکایی» گفت: برای آرشیوی که در این مجموعه استفاده شده است، از صداوسیما کمک نگرفتیم بلکه آرشیو از روی اینترنت جمع‌آوری شد و اتفاقا آرشیو دیده نشده‌ای هم است. نزدیک به هفت ماه تحقیق و پژوهش داشتیم که توسط یک گروه کامل پژوهشی انجام شد. چند نفر جست‌وجوگر فارسی، افرادی جست‌وجوگر انگلیسی و چند نفر دیگر هم جست‌وجوگر عربی بودند. علاوه بر این، با آقایان رفیق‌دوست، هاشمی‌طبا، صباغیان، دو تن از امرای ارتش و ... مصاحبه‌هایی داشتیم.  

وی افزود: از آنجا که مستند «رویای آجری» به مردم بستگی داشت، طبیعتاً سر و صدای مردمی‌تری داشت. به نظرم با نمایش این مجموعه سر و صدای سلطنت‌طلبان، ملی‌گرایان و ... بیشتر بلند می‌شود.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: سر تیم پژوهش، سمیه عظیمی ستوده، سرتیم ترجمه محمدعلی معین، سرتیم پژوهش اسناد محمد مظفرپور، تدوین عباس مرادیان، طاهر آجرلو، گرافیک طاهر آجرلو، تصویربردار مصاحبه‌ها محمدعلی هاشمیان و مدیر تولید عباس مرادیان و بشیر ادهمی. این مستند تولید مشترک مرکز فیلم و نمایش بسیج و مرکز مستند سوره است.

این مستند از امشب (شنبه، ۲۹ شهریور) در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته و هر شب ساعت ۲۰ از این شبکه پخش و روز آینده ساعت ۱۲ تکرار خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز