خبرگزاری کار ایران

داور بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان:

نگارگری نسل جدید به سمت فضاهای خلاقانه گرایش یافته است/ کرونا به نگارگری نسل جوان راه یافت

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۲۴۶

امیر طهماسبی معتقد است: نگارگری در حال تجربه کردن شکل و فضایی جدید است و هنرمندان جوان درصدد خلق آثار جدید و نوآوری هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درحالی برگزار شد که کارگاه‌های این دور از جشنواره به دلیل بیماری کرونا، مجازی و آنلاین بود. با این وجود در این دوره جشنواره، ۱۰۳۴ هنرمند جوان در ۱۰ رشته شرکت کردند و بیشترین تعداد شرکت‌کننده در رشته‌های نقاشی و عکاسی بود. ساعد مشکی استاد کارگاه گرافیک، محمدعلی بنی‌اسدی استاد کارگاه تصویرسازی، بیژن غنچه‌پور استاد کارگاه مجسمه‌سازی، جواد نوبهار استاد کارگاه طراحی، فرهاد سلیمانی استاد کارگاه عکاسی، بهمن عبدی استاد کارگاه کاریکاتور، احمد وکیلی استاد کارگاه نقاشی، امیر طهماسبی استاد کارگاه نگارگری و احمد نادعلیان استاد کارگاه هنر جدید در این دوره جشنواره بودند که همگی به صورت آنلاین بر کار شرکت‌کننده‌ها نظارت داشتند.

امیر طهماسبی (استاد کارگاه نگارگری بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان) با اشاره به متفاوت بودن شرایط برگزاری این دوره از جشنواره گفت: برگزاری کارگاه‌ها به صورت آنلاین و مجازی دارای معایب و محاسنی بود. از این جهت که هنرمندان جوان می‌توانستند در فضای شخصی خود و به دور از استرس به فعالیت بپردازند ضمن اینکه تمام ابزار و امکانات فعالیت خود را در کنار ایشان داشتند که یک مزیت بود، همچنین با توجه به اینکه می‌توانستند تا دیر وقت کار کنند فرصت بیشتری برای خلق اثر داشتند. اما از آن جایی که حضور فیزیکی هنرمندان را نداشتیم و نمی‌توانستیم از نزدیک با آنها ارتباط داشته باشیم با چالش روبرو بودیم. 

او ادامه داد: با این وجود توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که با همکاری هنرمندان به نتیجه مطلوبی دست یافت. در شرایطی که بیشتر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها تعطیل شده‌اند و برگزار نمی‌شوند، برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوان امتیاز خوبی را داشت چراکه هنرمندان جوان آن درصدد انجام و اجرای اثر هنری در شرایط فعلی برآمدند. از طراحی نخست کار را آغاز کردیم و سعی کردیم با حفظ فضای داوری، فضای کارگاهی را نیز اجرا کنیم. سعی ما برآن بود تا تمرکز را بر ایده و طراحی بگذاریم و اولویت‌های بعدی بر ریزه‌کاری‌ها و ساخت و سازها قرار گیرد. 

این استاد نگارگری در ادامه به شرایط جدیدی که در عرصه نگارگری نسل جوان با آن روبرو هستیم اشاره کرد و گفت: نگارگری در حال تجربه کردن شکل و فضایی جدید است. هنرمندان جوان درصدد خلق آثار جدید و نوآوری هستند. تلاش دارند تا دیدگاه‌های جدید و در آثار خود نشان دهند. در بیست و هفتمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیز شاهد چنین تغییراتی در بخش نگارگری بودیم. 

 به گفته او بیشتر شرکت‌کنندگان در بخش نگارگری این دوره جشنواره از شهرستان‌ها بخصوص اصفهان و قزوین بودند که این شهرها همواره در طول تاریخ مرکز هنر کلاسیک بودند و این هنر ریشه در گذشته آنها دارد و در مرحله نهایی تنها یک نفر از تهران شرکت کرده بود. در واقع بیشتر شرکت‌کنندگان ارتباط مستقیم با اساتید این حوزه نداشتند و به نوعی خودآموخته بودند. این امر نشان می‌دهد که حوزه نگارگری در در شهرستان‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته، ضمن آنکه شرکت‌کنندگانی از جنوب کشور مانند بوشهر و حتی خراسان در این دوره از جشنواره حضور داشتند. حوزه نگارگری به سمت فضاهای خلاقانه گرایش یافته و پیش می‌رود که جای امیدواری دارد. البته در بخش تذهیب و گل و مرغ نیز شاهد آثار بسیار خوبی بودیم که بسیار پخته و قابل توجه خلق شدند.

نگارگری نسل جدید به سمت فضاهای خلاقانه گرایش یافته است/ کرونا به نگارگری نسل جوان راه یافت

با وجود آنکه در گذشته نگارگری بیشتر در اختیار کتابت و کتاب‌آرایی بود و بیشتر به موضوعات ادبی می‌پرداخت اما به گفته طهماسبی، با توجه به اتفاقاتی که در عصر معاصر افتاده در نگارگری نسل جوان از موضوعات کلاسیک فاصله گرفته‌ایم و موضوعاتی از جمله مسائل عاطفی و موضوعات مرتبط با کرونا پرداخته می‌شود. از این‌رو این هنرمند خوشبین است که در آینده بتوانیم در حوزه نگارگری با وجود حفظ اصالت‌ها شاهد ورود خلاقیت و نوآوری‌های جدید در این عرصه باشیم.

در بخش نگارگری بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان صابر حلوانی (اصفهان، متولد ۱۳۷۹) برگزیده و فاطمه تقوی و فاطمه نظری به عنوان تقدیرشدگان معرفی شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز