خبرگزاری کار ایران

در نشست سواد رسانه‌ای و کرونا» مطرح شد؛

نبود سواد رسانه‌ای عامل هراس اجتماعی در زمان کروناست

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۲۹۳

عضو هیات علمی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فقدان مهارت‌های سواد رسانه‌ای را در شرایط اپیدمی کرونا، موجب ایجاد هراس اجتماعی در جامعه خواند.

به گزارش ایلنا، بهاره نصیری (عضو هیات علمی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) در نشست مجازی «سواد رسانه‌ای و کرونا» از سلسله نشست‌های همایش ملی «پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا بر حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی خلاق »که با همکاری سه پژوهشگاه «میراث فرهنگی و گردشگری»، «فرهنگ، هنر و ارتباطات» و «علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار می‌شود، گفت: طبیعی است در شرایط بحرانی، مردم برای پاسخ به سوالات و نگرانی‌های خود و رفع ابهام و کسب اطمینان به منابع مختلف رسانه‌ای مراجعه کنند که در این صورت  فقدان «سواد رسانه‌ایِ» شهروندان منجر به پذیرش اطلاعات و پیام‌های مختلف می‌شود.

به گفته این پژوهشگر، اگر شهروندان جامعه فاقد مهارت‌های سواد رسانه‌ای و قادر به تشخیص اخبار درست از اخبار نادرست نباشند، همین مساله به «هراس اجتماعی» در جامعه دامن خواهد زد.

 او در این شرایط وظیفه رسانه‌های جریان اصلی را  ارائه اطلاعات واقعی به صورت شفاف و مشخص و همچنین وجود اراده و عزم ملی برای پیشگیری از سیاسی شدن کرونا و جلوگیری از بازنشر اخبار غلط و جعلی دانست.

 نصیری گفت: همچنین امید و انگیزه دادن به خانواده‌ها با تولید محتواهای سرگرم‌کننده و آموزنده و ارائه پیشنهادهای ساده و کاربردی برای اعضای خانواده‌ها برای روزهایی که در کنار عزیزانشان در منازلشان قرنطینه هستند از اقدامات موثر رسانه‌ها است.

استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه دریافت روزانه انبوه اخبار و اطلاعات زائد در خصوص ویروس کرونا مانند پاپکورن مغزند، اظهار داشت: این پیام‌ها در ذهن ما این تصویر را ایجاد می‌کنند که ما در حال مصرف نیازهای اطلاعاتی مان هستیم، اما واقعیت این است بسیاری از این محتواها ارزش ندارند و پس از عبور از این رخداد ملی و بین‌المللی متوجه خواهیم شد می‌توانستیم زمان‌مان را صرف امور هدفمندتری کنیم و براساس نیازهای اطلاعاتی‌مان از منابع رسانه‌ای بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز