خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا؛

«شهر سوخته» روایتی شکوهمند از سرزمین کهن

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۶۴۹

علی موسوی پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا در نوشتاری به فیلم «شهر سوخته» ساخته ناصر پویش اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی موسوی باستان شناس و پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا در نوشتاری که در اختیار ایلنا قرار داده است به مستند «شهر سوخته» ساخته ناصر پویش پرداخته است.

فیلم «شهر سوخته» این روزها در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده رفته و روایتی است از تمدن قدیمی شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان که با نگاهی مستند به این شهر پرداخته است.

«شهر سوخته» روایتی شکوهمند از سرزمین کهن

در این نوشتار آمده است:

فیلم مستند داستانی شهر سوخنه ساختۀ ناصر پویش را چند بار دیدم و هر بار از دیدن آن بیشتر لذت بردم. سرزمین کهن ایران با شواهد باستانی غنی خود بارها مورد توجه فیلمسازان و مستندنگاران بوده اما تاکنون کمتر فیلم مستندی به جذابیت فیلم شهر سوخته دیده‌ام. کارگردان به خوبی تلفیقی از بخش مستند و بخش تخیلی با بازسازی مراسم تدفین ساکنان باستانی محوطه ارائه می‌کند. سخنان باستان‌شناسان کاوشگر محوطه، به ویژه آقای دکتر سیدمنصور سیدسجادی، در بین تصاویر زیبای شهر سوخته مستند آقای پویش را بسیار پربار کرده است.

جالب اینکه مصاحبه با کاوشگران در محل صورت گرفته و توضیحات آنان روان و همگام با شرح مصور شهر سوخته است.  از جمله دیدنی‌های فیلم منظرۀ محوطه است که در آن کودکان محلی با بزی مشغول گردش در تپه ماهورهای شهر باستانی هستند. از دید یک باستان‌شناس، به نظر من، فیلم ناصرپویش تصویر جذابی از محوطۀ کم شناخته شده اما مهم شهر سوخته است و امیدوارم ایشان با همین روش دیگر محوطه‌های باستانی ایران چون پاسارگاد، شوش و تخت جمشید و تخت سلیمان را به تصویر بکشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز