خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با معاون صنایع دستی کشور مطرح شد؛

کارت خرید صنایع دستی طراحی می‌شود/ ارایه ۷۰ هزار وام صنایع‌دستی/ بنیاد برکت وام ۴۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد پرداخت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۰۳۷

پویا محمودیان می‌گوید: در حال طراحی کارت خرید صنایع دستی و یک کمپین و موج تبلیغاتی برای فروش داخلی محصولات صنایع دستی هستیم.

پویا محمودیان (معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاثیر کرونا بر بازار صنایع دستی و فعالان این حوزه گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۸ تا پایان بهمن بیش از ۲۳۷ میلیون دلار صادرات رسمی صنایع دستی از مبادی رسمی بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است و جمع صادرات چمدانی و رسمی رقمی معادل ۵۴۷ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای اسفند ماه ۹۸ که ویروس کرونا در کل کشور دیده شد به صورت طبیعی روی صنایع دستی نیز اثر گذاشت و ما دچار یک بحران حاد از منظر اقتصادی شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هر ساله اسفند ماه و نوروز ایام طلایی برای فعالان صنایع دستی در کشور است، افزود: امسال تمامی نمایشگاه‌ها از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت شامل بازارچه‌های نوروزی و فروشگاه‌ها تعطیل شد صادرات چمدانی به صفر رسید اصناف تا ۱۷ فروردین تعطیل بودند و بعداز بازگشایی نیز به دلیل شرایط ناشی از مسائل اقتصادی نتوانستند فعالیت داشته باشند و دچار رکود در فروش و خرید صنایع دستی بودیم.

محمودیان با اشاره به اینکه وضعیت به وجود آمده باعث انباشت تولید در کارگاه‌ها و در نزد تولیدکنندگان و عودت بسیاری از سفارش‌ها به سازندگان آنها شده بود، گفت:‌ بر اساس برآوردها و گزارش‌های رسیده حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان به تولیدکنندگان صنایع دستی در کل کشور خسارت اقتصادی وارد شده است و در حوزه اصناف حدود پنج هزار عضو فعال هستند که آنها نیز به دلیل عدم فروش خوب دچار ضرر و زیان زیادی شدند.

وی با اشاره به اینکه وخامت موضوع و زیان فعالان صنایع دستی در استان‌های محروم بسیار بیشتر بوده است،  افزود: گسترش ویروس کرونا و نیاز خانواده‌ها به خرید ماسک و لوازم بهداشتی و هزینه‌ای که خرید این لوازم به دنبال دارد باعث شد تا خرید صنایع دستی تا حدود زیادی از اولویت خانواده‌ها خارج شود و به صورت مستقیم این امر بر روی بازار صنایع دستی تاثیر گذاشت.

محمودیان با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی گفت: با همکاری دولت فعالان حوزه صنایع دستی با عنوان ۱۳ رسته‌ای که از کرونا آسیب دیدند در بسته حمایتی دولت قرار گرفتند و این حمایت شامل تولید، توزیع و فروش صنایع دستی قرار گرفت. در این بسته اعطای تسهیلات ۱۲ درصد، امهال وام‌های بانک‌ها و تعویق دریافت اقساط و فرصت‌دهی برای پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز، معافیت اجاره بها برای فعالینی که کسب و کار آنها در اماکن تاریخی قرار دارند در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی در بسیاری از روستاها عامل اصلی توسعه است و بسیاری از زنانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند سرپرست خانوار هستند، افزود: برای کمک به فعالان آسیب دیده تلاش کردیم علاوه بر بسته حمایتی دولت با همکاری نهادها و بنیادهای دیگر با هدف هم‌افزایی استفاده کنیم در این راستا بنیاد برکت اعلام کرد ۱۱ درصد از طرح‌های خود را به حوزه صنایع دستی اختصاص می‌دهد و به فعالان این حوزه وام ۴۰ میلیون تومانی به صورت پنجساله و با سود چهار درصد پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: بنیاد احسان حرکت نیز حدود ۱۵ هزار بسته حمایتی به هنرمندان صنایع دستی در کشور اختصاص داد که در بین هنرمندان سراسر کشور تقسیم شده است همچنین با همکاری بنیاد اقتصادی کوثر مقرر شد هنرمندانی که به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان تعلق دارند مبلغ یک و نیم میلیون تومان به صورت کمک مالی واریز شود و به دنبال آن هستیم که به زودی سری دوم این مبلغ نیز واریز شود.

محمودیان ادامه داد: با همکاری آستان قدس رضوی سایتی را با هدف فروش کالاهای صنایع دستی به نام سایت آهو طراحی کرده‌ایم که به زودی رونمایی می‌شود و این سایت امکانات ویژه‌ای در اختیار صنعتگران و فعالان صنایع دستی می‌گذارد تا بتوانند کالاها و تولیدات خود را بفروشند و همچنین با بنیاد کرامت در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای هستیم تا به فعالان صنایع دستی تسهیلات ارزان‌قیمت اعطا شود و همچنین تولیدات صنعتگران خریداری شود.

وی ادامه داد: برای استفاده از بسته حمایتی و دریافت وام ۱۲ درصد حدود ۷۰ هزار پرونده از طریق سامانه کارا اعلام شد و هم اکنون در حال رایزنی هستیم و بسته دوم حمایتی دولت را نیز در همین راستا تایید و اعلام کنیم و قرار است وام ۱۲ میلیون تومانی برای بیمه‌شدگان و وام شش میلیون تومانی برای غیر بیمه‌شدگان اختصاص پیدا کند.

وی افزود: اگر ستاد کرونا اجازه بدهد و شرایط مهیا شود می‌توانیم در استان‌هایی که سفید هستند و مجوز صادر شده نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم. همچنین در حال طراحی یک کمپین و موج تبلیغاتی برای فروش داخلی محصولات صنایع دستی هستیم و با مدیرعامل بانک‌ها و آقای کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی جلساتی داشتیم و تقاضا کردیم که تعداد بانک‌هایی که از محصولات صنایع دستی به عنوان جوایز غیرنقدی قرعه‌کشی‌های خود استفاده کنند از هفت بانک به تعداد بیشتری افزایش پیدا کند و از تولیدات صنایع دستی به عنوان هدایا و خریدهای ویژه خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهدافی که در بسته دوم حمایتی پیگیری می‌کنیم، طراحی کارت خرید صنایع دستی است. در این راستا حمایت‌های صداوسیما، انجمن‌های صنفی مانند انجمن‌های کسب و کارهای الکترونیک و استفاده از فضای مجازی و برگزاری بازارچه‌های فضای مجازی بسیار مهم است.

محمودیان با اشاره به اینکه توان‌افزایی و توانمندسازی فعالان صنایع دستی به خصوص بانوان این حوزه جزو اولویت‌های جدی است، افزود: ما امروز دچار یک بحرانی هستیم و وظیفه داریم کمک کنیم تا فعالان این حوزه از این بحران عبور کنند. و بعد از عبور از بحران، به سمت اجرای برنامه‌هایی که برای سال جهش تولید طراحی کرده‌ایم حرکت کنیم.

وی با تشکر از پیام مقام معظم رهبری و پخش این پیام از تلویزیون گفت: در تصویر ویدئویی و عکس‌هایی که از این پیام منتشر شد شاهد بودیم که در تصویر اشیایی که استفاده شده جزو صنایع دستی داخل کشور است و به دنبال این حرکت، ما به تمامی معاونین توسعه مدیریت همه وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها نامه‌نگاری کرده و تقاضا کردیم که به تأسی از مقام معظم رهبری تمام لوازم کاربردی را تا آنجایی که امکان دارد از صنایع دستی استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌هایی را که پیگیری می‌کنیم بحث وقف هنری است. امروز ما شاهدیم که در حوزه‌های مختلف همچون سلامت، مدرسه‌سازی واقفین کارهای خوبی را انجام دادند. ما به دنبال آن هستیم تا با استفاده از بحث وقف هنری، مشکل مکان و محل فعالان صنایع دستی برای تولید آثار را حل کنیم زیرا بسیاری از تولیدکنندگان ما با مشکل فضا و مکانی برای تولید مواجه هستند.

محمودیان با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی به صورت خودجوش به تولید انواع ماسک پرداختند، گفت: امروز ۷۹ سایت به صورت اختصاصی و یا مشترک با تولیدات به صورت مجازی به فروش صنایع دستی مشغول هستند و بسیار تاثیرگذار است. همچنین با آموزش‌هایی که انجام شده و کارگاه‌هایی که برگزار کردیم امروزه بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی محصولات خود را در اینستاگرام و یا سایر بخش‌های فضای مجازی عرضه می‌کنند و به فروش می‌رسانند و ما به شدت به دنبال تشویق هستیم تا از این فضا استفاده کنند.
گفتگو از علی زادمهر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز