خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری به ایلنا خبر داد:

رشد ۳۴.۶% اشتغال گردشگری در دولت دوازدهم/ سهم گردشگری ایران از GDP کشور ۶.۵% است/گردشگری برنامه محور شد/ ایران به عنوان بازار نوظهور گردشگری معرفی شده است

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۹۴۱

معاون گردشگری کشور با اشاره به رشد ۳۴.۶% اشتغال گردشگری در دولت دوازدهم از سهم ۶.۵% گردشگری ایران از GDP کشور و برنامه محور شدن آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس گزارش ۲۰۱۹ شورای جهانی سفر و سازمان جهانی گردشگری که معمولا یک سال با تاخیر ارائه می‌شود (آمارها مربوط به سال ۲۰۱۸ هستند) درخصوص سهم گردشگری در اقتصاد جهانی آمده است که: در سال منتهی به ۲۰۱۹  در حدود ۱.۴ میلیارد نفر گردشگر بین‌المللی سفر کردند که در نهایت ۱.۵ تریلیون دلار در مقاصد گردشگری هزینه کردند در این میان طی ۵ سال گذشته، از هر ۵ شغل جدید، یک شغل توسط  گردشگری ایجاد شده است. این درحالی است که در گذشته بر اساس متوسط جهانی از هر ۱۰ شغل، یک شغل مربوط به گردشگری بود. این امر نشان از پیشرفت و گسترش و روی آوردن جوامع مختلف به حوزه گردشگری دارد.
ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) در این خصوص گفت: از سهم GDP جهان ۱۰.۴ % سهم گردشگری است و هرچند رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۸،  ۲.۵%  درصد بود اما رشد اقتصادی گردشگری با ۳.۵ % رشد همراه بود که نسبت به رشد اقتصاد جهانی با شتاب بیشتری همراه بود و یک درصد بیشتر محقق شده است.
او با اشاره به آماری که توسط شورای جهانی سفر درخصوص وضعیت گردشگری ایران منتشر شده است، گفت: این شورا معمولا تحلیل‌های خود را ارائه می‌دهد و آمارها را بر اساس اطلاعات بدست آمده از بخش خصوصی ارائه می‌دهد. بر این اساس، سهم گردشگری ایران از GDP  کشور ۶.۵% است که پیش‌بینی کرده است این عدد در سال بعد با ۱.۹% رشد همراه باشد. همچنین عنوان شده در سال ۲۰۱۸ تعداد شاغلان در صنعت گردشگری ایران بیش از ۱۳۴۴۰۰۰ نفر بود و پیش‌بینی کرده است که این عدد در سال بعد به ۱۴۸۱۰۰۰ نفر برسد. درعین حال پیش‌بینی کرده است که تعداد گردشگران ایران در سال ۲۰۱۹ به ۶ و نیم میلیون گردشگر برسد. 
تیموری در ادامه به روند توسعه گردشگری طی ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: روند حضور گردشگران خارجی در ایران از سال ۸۷ به این سو، سیر آرامی را در پیش گرفت و در سال ۹۶ به این‌سو با جهش در این حوزه همراه هستیم. در این سال‌ها با حضور علی اصغر مونسان در سازمان میراث و گردشگری تعداد گردشگران ورودی از ۴ میلیون ۹۰۰ هزار نفر به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن هم طی ۹ ماه فعالیت گردشگری در سال ۹۸ رسید چراکه در سال ۹۸ با شرایطی که از تحریم‌ها گرفته تا بسته شدن خطوط هوایی و بعد از آن شیوع کرونا، عملا شاهد حضور گردشگران خارجی نبودیم. درواقع می‌توان گفت به نوعی موفق شدیم پیش‌بینی شورای جهانی سفر را پشت سر بگذاریم. البته متوسط رشد جهانی گردشگری ۵ درصد بود اما ایران با رشد ۵۲ درصدی در سال ۹۷ و رشد ۱۱ درصدی در سال ۹۸ در این حوزه همراه بود و به عنوان بازار نوظهور در حوزه گردشگری مطرح شده است.
معاون گردشگری درخصوص درآمد مستقیم کشورمان از محل گردشگری خارجی + ضریب تکاثر و چرخش سرمایه‌های مولد در گردشگری داخلی گفت: با احتساب هزینه‌کرد متوسط ۱۳۳۰ دلار برای هر گردشگردر منطقه جنوب آسیا در سال ۱۳۹۸، ۱۱.۵ میلیارد دلار بود. 
او با تاکید برآنکه گردشگری طی چند سال گذشته از حالت هیجانی و به قولی بزن در رویی درآمده است به برقراری نظام برنامه محور در این حوزه اشاره کرد و افزود: برای آنکه گردشگری برنامه‌ریزی شده حرکت کند باید نقشه راه داشته باشد. از این رو در سطوح مختلف برنامه‌ریزی کردیم. این سطوح شامل برنامه‌های راهبردی، برنامه‌های ملی توسعه گردشگری، برنامه‌های منطقه‌ای و طرح توسعه گردشگری استان ( پروژه‌های پیشران ) می‌شود. 

رشد ۳۴.۶% اشتغال گردشگری در دولت دوازدهم/ سهم گردشگری ایران از GDP کشور ۶.۵% است/گردشگری برنامه محور شد/ ایران به عنوان بازار نوظهور گردشگری معرفی شده است

تیموری یادآور شد: با توجه به آنکه گردشگری فرابخشی است و سایر ارگان‌ها و نهادها نیز در آن سهیم هستند نیازمند وفاق است این درحالی است که تاکنون این وفاق بیشتر در شفاهی و بدون  تکلیف انجام می‌شد از این رو برای نخستین بار در کشور سند راهبردی را در دولت مصوب کردیم و تمام ارکان دولت (قوه مجریه) مسمم بر آن شد که در توسعه گردشگری نقش‌آفرینی کند. تاکنون حدود ۶۰ حکم دریافت کردیم و به نوعی وظایف هر  یک از وزاتخانه‌ها به آنها ابلاغ شده است. 
معاون گردشگری کشور درخصوص ضمانت اجرایی سند ملی توسعه گردشگری آن هم با تغییر دولت‌ها، گفت: با تصویب این مهم، دولت را ملزم به انجام برنامه کردیم و دولت بعدی موظف است که برنامه را ادامه دهد. البته امروزه مسئولان مطالبه‌گر شده‌اند. 
او در ادامه با اشاره به برنامه‌ ملی توسعه گردشگری گفت: این برنامه برای افق ۱۰ ساله کشور تنظیم خواهد شد و از سال گذشته آغاز شده است. هرچند با شیوع کرونا دچار رکود شد اما مشاوران را با همکاری UNWTO تغییر دادیم تا به آن سرعت بخشیم. 
تسهیل فرایندها و صدور مجوزها، تدوین و بروز رسانی قوانین و مقررات، تنوع بخشی محصولات گردشگری (گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی، دریایی و ...)، توزیع متوازن سفر در کشور، تحقق تکالیف برنامه ششم و الکترونیکی کردن فرایندها و ایجاد پنجره واحد خدمات، ارتقاء کیفیت خدمات گردشگری از طریق اجرای طرح استانداردسازی، توانمندسازی جوامع محلی از طریق طرح‌های بوم گردشگری و گردشگری کشاورزی، کاهش تصدی‌های دولتی از طریق واگذاری امور به بخش خصوصی، مشارکت ذی نفعان ( بخش خصوصی، دولتی، جوامع محلی و دانشگاهی) در مدیریت صنعت گردشگری، تشکیل اتاق فکر گردشگری و بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه نسل جوان، استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی از دیگر اقدامات اساسی در حوزه گردشگری است که تیموری به آن اشاره کرد. 
او با تاکید برآنکه برای نخستین بار موفق شده‌ایم به تمام سیاست‌های مدنظر برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری دست یابیم اظهار کرد: درحال حاضر، بازگشت تحریم‌های یک جانبه دولت آمریکا و فشارهای همه‌جانبه آن، بحران کرونا و اثرات دامنه‌دار آن در زنجیره گردشگری، کمبود اعتبارات داخلی و کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تصویر غیر واقعی از ایران در اذهان گردشگران ازجمله چالش‌های اثر گذار فعلی در صنعت گردشگری هستند. 
با این وجود تیموری درخصوص وضعیت تاسیسات گردشگری و فعال شدن واحدهای اقامتی در دولت دوازدهم گفت: در ابتدای دولت دوازدهم در مجموع ۹۶۱۱واحد گردشگری اعم از هتل، هتل آپارتمان، بوم گردی، متل، سفره خانه سنتی، مجتمع گردشگری و... داشتیم که این تعداد در  مرداد ۱۳۹۹ به ۱۱۷۹۱ رسیده است. درعین حال میزان اشتغال مستقیم گردشگری در ابتدای دولت دوازدهم ۹۸۴۱۶ بود که تا انتهای خرداد ۱۳۹۹ با ۳۴.۶% رشد به رقم ۱۳۲۴۶۰ رسید که شرکت‌های بازاریابی و تبلیغات گردشگری با ۲۲۰۰.۰% رشد بیشترین و خانه مسافرها با -۵.۶% کمترین رشد را در این حوزه داشتند. 
معاون گردشگری خاطرنشان کرد: تا مرداد ماه سال جاری شاهد فعالیت ۱۳۲۲هتل، ۷۷۷ هتل آپارتمان، ۲۱۶۵ بوم‌گردی، ۱۳۱۹ مهمانپذیر، ۷۱۰ سفره‌خانه سنتی، ۵۹۲ مجتمع گردشگری، ۲۹۱۷ خانه مسافر و... بوده‌ایم.  تعداد اتاق‌ها به ۲۲۰۲۰۰ و تعداد تخت‌ها به رقم ۴۷۱۱۰۳ رسیده است. 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز