خبرگزاری کار ایران

یک تماشاخانه‌ متولد شد+عکس

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۰۱۲

نادر نادرپور، مدیر تماشاخانه خصوصی تازه تاسیس «اهورا»، درباره این مجموعه نمایشی گفت: رویکرد هنری به تئاتر و کمک به جوان‌ها و کسانی که می‌خواهند در تئاتر تجربه کنند و تجربه‌گرا هستند، دو هدف اصلی او از راه‌اندازی تماشاخانه اهوراست.

«نادر نادرپور» مدیر تماشاخانه خصوصی تازه تاسیس «اهورا» درباره این مجموعه نمایشی به خبرنگار ایلنا گفت: از سوم دی سال ۱۳۹۸ شروع به راه‌اندازی تماشاخانه کردیم و آماده‌سازی آن دقیقا در اوایل اسفند و با ورود کرونا تمام شد.

مدیر تماشاخانه اهورا تشریح کرد: پیش از اینکه ساختمان را تبدیل به سالن تئاتر کنیم، از اینجا بیشتر برای کارهای اداری استفاده می‌شد. من با هزینه شخصی خودم ساختمان را بازسازی و تبدیل به یک سالن تئاتر کردم؛ در واقع از صفر تا صد آن را خودم ساختم.

نادرپور ادامه داد: اکنون اهورا تماشاخانه‌ای با ظرفیت ۱۱۲ نفری است، با عمق صحنه ۱۱ متر و عرض هشت و ارتفاع شش متر و همچنین سیستم نور و صدای حرفه‌ای و ورودی و خروجی جداگانه دارد، مجهز به سیستم آتش‌نشانی است، دو اتاق گریم و اتاق لباس دارد و در مجموع تماشاخانه بسیار کاملی محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه تماشاخانه اهورا در دل مجموعه هنری تیتان با هویتی فرهنگی ساخته شده که دارای دو سالن قاب‌عکسی است، گفت: مدیران مجموعه تیتان افرادی فرهنگی و فرهنگ‌دوست هستند و همین‌که این مجموعه را در اختیار تئاتر قرار داده‌اند نشان دهنده این مدعاست. راه‌اندازی این مجموعه تئاتری با شیوع کرونا هم‌زمان شد و طبیعتا تئاتر در این دوره دچار بحران مالی شد؛ با اینکه مجموعه خصوصی است و هزینه زیادی برای آن صرف می‌شود و به شدت از لحاظ اقتصادی رنج می‌بریم، اما مدیران مجموعه با سعه صدر برخورد می‌کنند و در تلاش‌اند تا اتفاقی در تئاتر رخ دهد. خوشبختانه تماشاخانه اهورا در نقطه بسیار جذاب شهر قرار داشته و دسترسی بسیار آسانی دارد.

مدیر «اهورا» با اشاره به اینکه انگیزه‌اش راه‌اندازی این تماشاخانه روی رویکردی که در ادامه برای این سالن تئاتر پیش می‌گیرد، تاثیر زیادی گذاشته و خواهد گذاشت، گفت: من مدرس بازیگری و کارگردان هستم، یعنی از بیرون وارد عرصه نشدم که بخواهم تماشاخانه‌ای بسازم. از خود بدنه تئاتر هستم و قصد داشتم تولیدات تئاتری را که با هنرجویان خودم دارم در مجموعه‌ای به نمایش بگذارم و در کنارش، اتفاق هنری را که می‌توانیم با استفاده از جوان‌ها و هنرجویان تولید کرده و رقم بزنیم به دیگران عرضه کنیم.

نادرپور با تاکید بر اینکه رویکرد هنری به تئاتر و کمک به جوان‌ها و کسانی که می‌خواهند در تئاتر تجربه کنند و تجربه‌گرا هستند، دو هدف اصلی او از راه‌اندازی تماشاخانه اهوراست، گفت: مشخصات سالن کاملا حرفه‌ای است، اما بسیار تمایل دارم که گونه‌های مختلفی از تئاتر را در آنجا ببینیم. یعنی سه گونه تئاتر را من برای آن‌جا تعریف کردم؛ تئاترهای پاپ یا مردمی است که مردم آن‌جا بتوانند بیایند و تئاتر خودشان را ببینند، تئاتر آرت و کلاسیک و تئاتر دانشجویی.

او با اشاره به اینکه شیوع کرونا و کمبود تقاضای اجرا از سوی گروه‌های تئاتری این برنامه‌ریزی را تا حدودی دچار تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: از ابتدا می‌خواستم سه تایم اجرایی در تماشاخانه برای هنرجویان و دانشجویان، تئاترهای هنری و تئاتری که جنبه‌های مردمی‌تر دارد، داشته باشیم.

نادرپور با اشاره به چشم‌انداز فعالیت تئاتری در دوره کرونا گفت: تئاتر در وضعیت بدی است، متاسفانه من و بسیاری از همکارانم شرایط بسیار بدی را تجربه می‌کنیم. ما تماشاخانه اهورا را با امیدهای زیادی ساختیم تا بتوانیم واقعا از آن استفاده کنیم اما ناگهان کرونا آمد و همه پیش‌بینی‌هایی که داشتیم را از بین برد. با توجه به این‌که خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که حداقل تا دو سال دیگر جهان درگیر کرونا خواهد بود تنها چشم‌انداز من این است که باید صبورتر باشیم و کمی عاقلانه‌تر با شرایط برخورد کنیم و از آن‌سو، گروه‌های تئاتری و خود مردم هم بدانند که می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از فضاهای فرهنگی و هنری هم همچون سایر فضاهای عمومی استفاده کنند.

مدیر تماشاخانه اهورا خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم به مرور زمان مردم به شرایط کرونایی عادت می‌کنند، و به تدریج فعالیت سالن‌های تئاتر هم به جریان خواهد افتاد، اما قطعا نه مثل قبل و متاسفانه مطمئن هستم که این مساله حداقل تا یکی، دو سال آینده گریبان ما را خواهد گرفت. ولی به این معنا نیست که اکنون تئاتر نداریم، ‌بلکه برعکس از فراخوانی که زده‌ایم هم استقبال شده و گروه‌ها دارند می‌آیند، سالن را می‌بینند، که امیدوارم دوباره سالن‌های تئاتر رونق بگیرند.

نادرپور در پایان تصریح کرد: تماشاخانه اهورا در میدان هفتم تیر، ابتدای مفتح جنوبی، نبش کوچه طوس، مجتمع هنری تیتان، واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز