خبرگزاری کار ایران

شناسایی محوطه‌های دوره پارینه سنگی در فهرج

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۱۴۶

در چارچوب برنامه «بررسی‌های باستان‌شناسی شهرستان فهرج» که در شرق استان کرمان و در حاشیه کویر لوت انجام می‌گیرد چند محوطه از عصر سنگ شناسایی شد.

به گزارش ایلنا، شهرام زارع (سرپرست هیئت باستان‌شناسی) با اشاره به شناسایی محوطه‌های دوره پارینه سنگی در فهرج، گفت: بیشتر محوطه‌های شناسایی شده به دوره پارینه سنگی میانی منسوب شدند.

او افزود: تاریخگذاری نسبی این محوطه‌ها بر اساس ریخت‌شناسی مصنوعات سنگیِ گردآوری شده از سطح محوطه‌های شناسایی شده و سنجش آنها با نمونه‌های مشابه در دیگر نقاط فلات ایران که بعضاً تاریخگذاری شده‌اند انجام گرفته است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه  شماری از این محوطه‌ها نیز به دوره پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی تا دوره مس سنگی تعلق دارند، خاطرنشان ساخت: تمامی این محوطه‌ها به اصطلاح «محوطه باز» هستند و در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی که از کوه‌های بارز سرچشمه می‌گیرند، شناسایی شده‌اند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی مصنوعات سنگی گردآوری شده را اغلب از جنس سنگ «چرت» خواند و گفت: برخی از آنها منشاء آتشفشانی دارند که به دلیل نوسان بالای درجه حرارت بین روز و شب منطقه فرسایش نسبتاً شدیدی یافته‌اند.

او در ادامه اظهار داشت: پیشتر در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی ژ. هنزلن از دانشگاه گان مطالعاتی را در همکاری با مؤسسه جغرافیای دانشگاه تهران در منطقه فهرج انجام داده و یک محوطه با آثار عصر سنگ شناسایی و گزارش کرده بود.

زارع افزود: در چارچوب فصل نخست «بررسی‌های باستان‌شناسی شهرستان فهرج» علاوه بر بازشناسایی و بازبینی محوطه‌ای که هنزلن معرفی کرده بود، محوطه‌ها و یافته‌های جدیدی شناسایی شد که بر قدمت حضور جوامع انسانی در عصر سنگ در این ناحیه صحه می‌گذارد.

او در پایان خاطرنشان کرد: «بررسی‌های باستان‌شناسی شهرستان فهرج» با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و در چارچوب طرح‌های تحقیقاتی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، به منظور تهیه نقشه باستان‌شناسی کشور انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز