خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره ملی موسیقی جوان مطرح شد؛

موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد/ داوران نباید نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا کنند/ جشنواره‌های ایرانی باید از اساس متحول شوند

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۶۸۳

نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» امروز یکشنبه 26 مردادماه با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره) و برخی دیگر از عوامل و اعضای شورای سیاست‌گذاری در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» امروز یکشنبه 26 مردادماه با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره موسیقی جوان)، حسین علیزاده (آهنگساز، نوازنده و عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان)، علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، آذین موحد (مدرس دانشگاه و عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان) و حمیدرضا اردلان (مدیر بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان)  در تالار وحدت برگزار شد.

جشنواره موسیقی جوان ماهیت تکنوازی دارد

هومامن اسعدی (دبیر جشنواره) در ابتدای برنامه خطاب به حاضران گفت: در این دوره  از جشنواره باید متناسب وضعیت کرونایی پیش رویم. در حالی که اغلب رویدادها و جشنواره در دنیا تعطیل شده‌اند، ما نیز تلاش کردیم با بهره‌گیری از فضای مجازی و امکانات آن، جشنواره‌ای متفاوت برگزار کنیم. از طرفی، از آنجا که جشنواره موسیقی جوان ماهیت تکنوازی دارد، بنابراین می‌توان آن را در قالب رویدادی مجازی برگزار کرد و انجمن موسیقی ایرانی با استفاده از امکانات سامانه «بامک» حضور شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره را مهیا کرده است

اسعدی افزود: تا مدتی قبل مشغول بررسی شرایط برای برگزاری فیزیکی جشنواره در تالار رودکی بودیم و خب برخی از متقاضیان تمایل داشتند اجرا در این سالن را تجربه کنند، اما به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این اتفاق میسر نیست و نمی‌توانیم شاهد حضور حضوری و فیزیکی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره باشیم، به همین دلیل تمامی آثار شرکت‌کننده به صورت آفلاین اجراهای خود را ارائه خواهند داد.

هومان اسعدی در ادامه گفت: البته باید یادآور شد در زمینه برگزاری جشنواره یکی از بخش‌ها به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و آن بخش حفظ ردیف موسیقی دستگاهی است که قاعدتا امکان برگزاری آفلاین ندارد. به این دلیل در این بخش شرکت‌کنندگان به صورت حضوری آثار خود را اجرا خواهند کرد.

امسال ترکیبی از 140 جشنواره را داریم با 140 شاخه

در ادامه مراسم علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) به ارائه آماری در رابطه با تعداد شکرت کنندگان بخش‌های مختلف پرداخت. او گفت: جشنواره امسال ترکیبی از 140 جشنواره است زیرا حدود 140 شاخه را پوشش می‌دهیم. تا به امروز نیز داوران  بیش از 195 ساعت اجرا از شهرهای مختلف دیده‌اند.

متقاضیان در خانه سکوت و تمرکز بیشتری برای اجراها داشته‌اند

در ادامه نشست آذین موحد (مدرس دانشگاه و عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان) نیز گفت: جشنواره امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود و شاید این اتفاق از نظر برخی افول محسوب شود اما خوشبختانه اینگونه نیست و چنین اتفاقی رخ نداده است. با زحمات و تلاش عوامل برگزارکننده شاهد روند رو به رشدی از لحاظ کمی و کیفی آثار بوده‌ایم. بنا به گفته داوران و کارشناسان سطح کیفی آثار متقاضی بخصوص در بخش نوازندگی روند مثبتی داشته که اتفاق خوبی است.

آذین موحد افزود: در دوره چهاردهم شرکت‌کنندگان به دلیل بحران بیماری و به اجبار در منزل نوازندگی کرده‌اند و از سکوت و تمرکز بیشتری برخوردار بوده‌اند. این اتفاق دستاورد بسیاری مهمی برای جشنواره است. به نظرم این اتفاق نوعی فرایند آموزش است که به دلیل وجود شرایط بحرانی کرونا رقم خورده و باعث شده سطح کیفی آثار نیز به نوعی ارتقا یابند و من نیز  امیدوارم طی سال‌های بعد نیز مورد توجه شرکت کنندگان و هنرمندان قرار گیرد.

موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد/ داوران نباید نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا کنند/ جشنواره‌های ایرانی باید از اساس متحول شوند

در میان بخش‌های آموزشی هیچ دانشگاهی در زمینه موسیقی ایرانی نداریم

تمام جشنواره‌های ایرانی باید از اساس متحول شوند

حسین علیزاده (آهنگساز، نوازنده و عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان) نیز یکی دیگر از هنرمندانی بود که در نشست چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان حضور داشت. او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: به نظرم در این دوره از جشنواره در حوزه موسیقی ایرانی شاهد کیفیت خوبی نسبت به حوزه موسیقی کلاسیک در این دوره از جشنواره نبودیم.

علیزاده افزود: متاسفانه حتی در میان بخش‌های آموزشی هیچ دانشگاهی در زمینه موسیقی ایرانی نداریم، لذا باید در زمینه آموزش به درستی از موسیقی ایرانی بهره ببریم. به دلیل همین هرج و مرج در حوزه آموزش است که شاهد برداشت‌های متفاوتی از سوی فعالان بوده‌ایم و در دوره چهاردم نمود آن را مشاهده کردم.

حسین علیزاده با اشاره به اینکه موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد، گفت: باورم این است که در موسیقی زندگی و عشق وجود دارد و اگر در زمینه آموزش‌ها سرد و خشک برخورد کنیم، حتی اگر سال ها بگذرد نیز اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

علیزاده اذعان داشت: باورم این است که تمام جشنواره‌های ایرانی باید اساسا متحول شوند و متاسفانه در بسیاری موارد به عقب بازگشته‌ایم. این واقعیت وجود دارد که ما فقط می‌خواهیم از گذشته خودمان دفاع کنیم گویا به آن پیش روی ما قرار دارد کاری نداریم. در ادبیات این اتفاق نیفتاده است. در ادبیات شیوه هدایت و پیش رفتن شکل درست‌تری داشته است. من هنوز باورم نمی‌شود که اکنون بعد از ۵۰ سال باید همچنان بر سر چیزهای چانه زنی بزنیم که واقعاً در شرایط به روز جامعه قرار ندارد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید به هنرجویان یاد دهیم آزادگی یا فکر آزاد است و آنها در این زمینه‌ها تقصیری ندارند، بلکه این سیستم آموزشی است که متناسب با سن افراد نیست و این اتفاق باعث می‌شود هنرجویان در بخش فراگیری مقولات آموزشی آزادی عمل نداشته باشند. برای حل این موارد باید بدانیم چه موارد و مقولاتی را به هنرجویان و دانشجویان آموزش دهیم.

حسین علیزاده در ادامه گفت: به نظرم جشنواره موسیقی جوان اگرچه دولتی است، اما روند خوبی را در موسیقی کشور به وجود آورده است. موسیقی در نتیجه تحولات اجتماعی به وجود آمده که باید بر این اساس با زمان حال و آینده خود را وفق دهد. ما نباید به جای هیأت داوران نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا کنیم. این موسیقی به قدری دارای گرما و عشق است که می‌تواند بهترین اتفاقات را رقم بزند.

حمیدرضا اردلان (مدیر بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان) در بخش پایانی نشست رو به حاضران گفت: کار جدیدی در بخش موسیقی نواحی امسال طراحی شد. ما در این بخش شرایط را طوری چیدیم که مجموعه رپرتوارهای مشخصی برای شرکت‌کنندگان تعیین شود. شرایطی که موجب شد ما به نتایج مثبتی برسیم. می خواهم بگویم، یک جشنواره در صورت استمرار پیدا می‌تواند نتیجه‌های خوبی برای انتقال تجربه داشته باشد.

موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد/ داوران نباید نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا کنند/ جشنواره‌های ایرانی باید از اساس متحول شوند

اردلان گفت: تلاشمان این بوده تا در دوره چهاردهم جشنواره شرایط مناسبی را برای حضور سنت و مدرنیته داشته باشیم. چنین شرایطی نتیجه رویدادی است که طی این سالها به شکل درستی اجرا شده است.

در پایان نشست خبری از پوستر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان رونمایی شد.

گفتنی است چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور، توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز