خبرگزاری کار ایران

گمانه‌زنی و تعیین حریم قبه سبز به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۱۹۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم بنای تاریخی قبه سبز به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، فریدون فعالی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان) با اشاره به اینکه گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم بنای تاریخی قبه سبز به مدت دوماه به طول انجامید، افزود: عملیات گمانه‌زنی قبه سبز به منظور حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، شناخت گستره واقعی و همچنین تعیین عرصه و تدوین نقشه گستردگی آن و در نهایت ساماندهی بنای مذکور به عنوان یک سایت موزه آغاز شد.

او اظهار کرد: این بنای تاریخی براساس منابع مکتوب در دوران قراختاییان مرکز عملی بوده و تعدادی از حکام در محل بنای گنبدی (قبه سبز) مدفون شده‌اند و در دوره قاجاریه نیز به تکیه مذهبی تغییر کاربری داده است.

فعالی با بیان اینکه برپایه گمانه‌زنی و شواهد به دست آمده هسته اصلی این مجموعه شناسایی و محدوده‌ای برای تعیین عرصه آن پیشنهاد شده است، تصریح کرد: برای ادامه کاوش و شناسایی پلان معماری این بنای تاریخی باید منازل مسکونی موجود در این محدوده تملک و آزاد سازی شود.

او خاطرنشان کرد: عملیات مذکور با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و به سرپرستی رضا ریاحیان و همکاری شهرداری کرمان انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز