خبرگزاری کار ایران

ماجرای خواننده شدن علی جهاندار+صوت

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۲۳۹

امروز هفتم تیرماه زادروز علی جهاندار (آوازخوان موسیقی ایرانی) است. این هنرمند که از شاگردان استاد آواز ایران است امروز 72 ساله شد. به همین مناسبت سه اثر از او را بشنویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز هفتم تیرماه زادروز علی جهاندار (آوازخوان موسیقی ایرانی) است.

علی جهاندار زاده سال 1327 است و در روستای شمام (از توابع رستم‌آباد در شهرستان رودبار) به دنیا آمده است.

جهاندار درباره علاقه‌اش به موسیقی گفته است: «از کودکی به هر صدای خوشی توجه می‌کردم خواه این صدای آبشار یا زنگوله‌ای می‌بود. کم‌کم به نی محلی علاقه پیدا کردم و ازآن لذت می‌بردم و برای خود دنیایی را ساخته بودم که با دنیای دیگر همبازی‌هایم متفاوت بود در آن زمان هیچ وسیله ارتباطی نبود و هیچ‌کس در آن منطقه با آواهای موسیقیایی آشنایی نداشت.»

جهاندار در دوران نوجوانی در کارگاه سدسازی سد سیاهرود کار می‌کرده و به دلیل تلاش‌هایی که داشته مراحل ترقی را به سرعت طی می‌کند. او در همان مقطع، در سن ۱۹ سالگی ازدواج کرده و پس ازمدتی به پیشنهاد یکی از پیمان‌کاران به اهواز می‌رود و پیمانکاری بخشی از پروژه «هفت تپه» را به عهده می‌گیرد و برای نزدیک بودن به اداره فرهنگ و هنر اهواز خانه‌ای را در اهواز اجاره می‌کند و طی یکی از شب‌ها اتفاقی می‌افتد.

 علی جهاندار یک شب در حال آوازخواندن در منزل است و صاحب‌خانه می‌آید و از ایشان می‌پرسد که شما می‌خواندید؟ جهاندار که فکر می‌کرده صاحبخانه از آواز خواندنش شاکی شده، پاسخ می‌دهد که بله، من می‌خواندم. صاحب‌خانه نیز می‌گوید شما خیلی خوب و منظم می‌خوانید. صاحب خانه در ادامه می‌گوید، من رئیس اداره فرهنگ و هنر اهواز هستم. اگر مایل هستید به آنجا بیایید تا بیشتر آشنا شویم. سپس در یکی از مراسمی که به همت اداره فرهنگ و هنر برگزار شد، جهاندار به عنوان خواننده آن مرکز معرفی می‌شود.

مدتی بعد علی جهاندار طی ماجرایی با علیرضا افتخاری آشنا می‌شود و در نهایت به واسطه آشنایی با محمد موسوی در سال 1362 نزد استاد شجریان می‌رود و از سال 1362 تا سال 1368 نزد استاد به یادگیری آواز می‌پردازد.

علی جهاندار که طی دوران فعالیتش به مقوله آموزش پرداخته و حال نیز در این زمینه فعال است تاکنون آلبوم‌های «صبح مشتاقان» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان، «نقش پندار» به آهنگسازی سعید فرج‌پوری، «دختر گل‌فروش» به آهنگسازی حسن کسایی، «ساکن جان» ساخته حسین پرنیا، «صورتگر نقاش» به آهنگسازی محمدجواد ضرابیان، «سعدی خوانی» به آهنگسازی پیمان سلطانی را با صدای خودش منتشر کرده است.

علی جهاندار امروز هفتم تیرماه 72 ساله شد.

آواز دشتی با صدای علی جهاندار و همراهی کمانچه؛

 

تصنیف «فراق یار» با صدای علی جهاندار؛

 

تصنیف «نگارا تو بمان» با صدای علی جهاندار؛

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز