خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سریال «سرباز» مطرح شد:

کاراکتر شروری در سرباز نیست چون سریال، یک کار انگیزشی بود/ سربازان باید برای احترام و اجرای قوانین مطالبه‌گری کنند

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۵۸۸

نشست خبری «سرباز» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران این سریال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سریال «سرباز» با حضور هادی مقدم‌دوست(کارگردان)، محمدرضا شفیعی(تهیه‌کننده)، علی عامل هاشمی و جواد خواجوی(بازیگران) در سالن اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.

هادی مقدم‌دوست در این نشست گفت: شکر خدا در تماس‌هایی که با مردم داشتم، بسیاری اظهار لطف می‌کردند. نظرهای متفاوتی هم داشتیم و برخی وجود راوی در سریال برایشان غریب بود. اما روند بهبودی که در شخصیت‌ها دیده بودند برایشان جالب توجه بود. این سریال به طور عمده مفهوم خدمت را در نظر داشت؛ یکی از اسامی مترادف سربازی، کلمه خدمت است و سربازها خودشان را در حین خدمت می‌دانند و عمده‌ترین موضوعی که ما هم در نظر داشتیم، مفهوم خدمت بود که بخشی از سریال را به آن اختصاص دادیم.

محمدرضا شفیعی در این نشست گفت: در صحبت با مردم دو نکته برایم جالب بود؛ به هر ترتیب سریال سرباز از لحاظ فرم مانند سریال‌های دیگر نبود و وقتی ما مخاطب را به یک نوع از روایت عادت دادیم، تغییر ذائقه مردم سخت خواهد بود. اما سرباز سریال روانشناسانه و‌ پژوهش‌محوری بود و برای جنس مخاطب خود ساخته شده بود. نکته دوم این بود که بسیاری توقع داشتند یحیی در انتهای سریال شهید شود که برایم جالب بود.

علی عامل هاشمی نیز در این نشست بیان کرد: اکثر مخاطبان از سریال راضی بودند و آن را شبیه زندگی خود می‌دیدند. اینکه اینقدر سریال از جنس خود مردم بود و آن را دوست داشتند برایم جالب بود.

جواد خواجوی نیز در این نشست گفت: مردم خیلی سریال را با دقت دیدند و من اکثرا نظرات مثبتی درباره آن شنیدم. خوشحالم که چنین سریال شریفی وجود دارد که مردم با آن ارتباط برقرار کردند.

هادی مقدم‌دوست درباره اینکه چرا به سمت قصه‌ای درباره سربازی رفته اظهار داشت: این قصه مربوط به سال‌ ۹۲ بود که قرار شد آن را کار کنیم و از ابتدا مربوط به سربازی بود. قبل از اینکه نهادی بخواهد به ما سفارشی دهد قصد ساخت آن را داشتیم. مهران مهام و ایرج محمدی قبل‌تر از آن طرحی را به من و آقای نعمت‌الله داده بودند که آن زمان اسمش پادگان بود که بعد با تغییراتی پیش آقای شفیعی آمدیم.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات عمده سریال این بود که زن و مرد در پایان داستان با هم ازدواج نمی‌کردند اما در پروسه نگارش به این نتیجه رسیدیم که در انتها ازدواج کنند.

مقدم‌دوست همچنین درباره انتقادها به ریتم کند سریال گفت: زمانی هست که سریالی موفق می‌شود و ما براساس آن می‌گوییم فهمیدیم که مولفه‌های جذابیت چیست. ریتم، یکی از مولفه‌هاست که باید به آن پرداخت. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جذابیت در سریال وجود شخصیت‌های برجسته است که مخاطبان براساس آن سریال‌ها را به یاد می‌آورند. بر این اساس اکنون که از سریال صحبت می‌شود می‌بینم که به شدت درباره شخصیت‌ها صحبت می‌شود. به این ترتیب باید بدانیم که جذابیت عناصر دیگری غیر از ریتم هم دارد که ما در این سریال روی آنها تاکید داشتیم.

وی همچنین درباره انتقادها نسبت به تصویر غیر واقع درباره سربازی بیان کرد: این کار در گروه کارهای انگیزشی بود و به همین دلیل است که ما در کار کاراکتر شرور نداریم. آدم‌ها در این کار ارتقا پیدا می‌کنند. در مورد سربازی نیز به همین ترتیب عمل کردیم. می‌توان درباره همه صحنه‌های سربازی سریال صحبت کنیم و ببینیم که آیا واقعی هست یا خیر. بسیاری از مواردی که نسبت به آن در فضای مجازی ایراد وارد شد در واقعیت اتفاق افتاده بود.

مقدم‌دوست در ادامه اظهار داشت: درباره اینکه چرا ما این وجه از سربازی را نشان دادیم، باید بگویم برخورد ما با سربازی همچون برخورد پدری بود که می‌خواهد با پسر سربازش صحبت کند. قوانینی در سربازی درباره موی سر، احترام به سرباز و مسائل دیگر وجود دارد که شاید هنوز اجرا نشده باشد ولی باید مطالبه‌گری برای سرباز ایجاد شود و این احترام را در روز اول سربازی بخواهد. قصد ما نیز ایجاد همین حس مطالبه‌گری بود.

مقدم‌دوست همچنین درباره انتقادها نسبت به شخصیت‌پردازی کاراکترهای داستان اظهار داشت: تلقی ما از شخصیت‌پردازی این است که تلقی خود از هرچیزی که ممکن است را بگوییم. مرحله‌ای در فیلمنامه‌نویسی وجود دارد به نام شخصیت‌شناسی و مرحله دیگر شخصیت‌پردازی است. در مرحله شخصیت‌شناسی کسب می‌کنیم و در مرحله شخصیت‌پردازی نصب می‌کنیم. اینکه چرا عصبانیت شخصیت‌ها را نمی‌بینیم، به این دلیل است که الزامی برای این موضوع وجود ندارد. در واقع الزامی برای نشان دادن همه وجوه یک شخصیت نیست.

وی ادامه داد: ما اطلاعاتی را در مورد شخصیت در روایت خود نصب می‌کنیم که به داستان کمک کند و آن را جلو ببرد. متاسفانه فضای نقد به سمتی رفته که ما نظرهای بدون دلیل می‌شنویم که در واقع یک نظر است که می‌توان به آن احترام گذاشت.متاسفانه نقدها تلاشی برای استدلال خود نمی‌کنند که درست نیست.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: همانطور که باید دنبال مطالبه‌گری از حقوق مختلف باشیم، باید مطالبه برای سریال‌های تازه و متنوع را نیز داشته باشیم.

شفیعی همچنین در واکنش به انتقادها از سریال اظهار داشت: تجربه ریتم متفاوت در سریال، تجربه متفاوتی است. باید بدانیم مخاطب یکی از میزان‌های ارزش‌گذاری برای سریال‌هاست. به هر ترتیب شخصا ۷ تا ۸ سریال برای ماه رمضان ساختم و با آن سریال‌ها سلیقه مخاطب کنونی شکل گرفته است. روزی که به من اعلام شد سرباز قرار است ماه رمضان روی آنتن برود من مخاطب ۱۰۰ درصد آن بودم. چون ریتم این سریال با مجموعه‌های دیگر متفاوت بود. باید بدانیم که سریال سرباز، سریال مسابقه نیست و ما برای مسابقه آماده نشده بودیم. این مجموعه برای معیارهای دیگری ساخته شده است.

وی ادامه داد: البته ما نخواستیم آزمون و خطا کنیم، خواستیم که برای جنس دیگری از مخاطب که این مدل سریال را دوست دارد سریال بسازیم. یادم می‌آید وقتی سریال جراحت را در سال ۸۹ پخش کردیم، ۸۰ درصد مخاطب داشتیم و بعد که بلافاصله سریال را تحویل وضعیت سفید دادیم، مخاطبان آن بیشتر از ۳۵ درصد نشد. در واقع ارزش‌های وضعیت سفید در بازپخش‌ها مشخص شد. سریال سرباز نیز همین وضعیت را دارد.

شفیعی در ادامه بیان کرد: ما خواستیم در این شرایط یک سریال انگیزشی بسازیم. به هر ترتیب نق زدن آسان‌ترین کار است، ما به عنوان فیلمساز باید به گونه‌ای دیگر عمل کنیم و بر همین اساس چنین رویه‌ای را پیش گرفتیم. از نظر من سفارش چیز بدی نیست، شما هم به عنوان خبرنگار سفارش گرفتید که جلسه مطبوعاتی سریال سرباز را پوشش دهید. ما در این سریال حق‌های سرباز را برای اولین بار بیان کردیم تا یک مطالبه عمومی ایجاد شود. اینکه کشورهای دیگر در فیلم‌های خود قدرت نظامی را نشان می‌دهند به این معنی نیست که واقعا این قدرت را دارند. قصد از ساخت سریال سرباز این بود که مطالبه‌گری را در جامعه ایجاد کنیم که سربازها به حق خود آگاه باشند و آن را مطالبه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز