خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴ مطرح شد؛

تنها معطوف به شبکه قرآن نیستیم/ پرداختن به مسائل قرآنی جز وظایف ماست

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۰۷۱

نشست خبری طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴ با محوریت قرآن، خانواده و آرامش در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴ با محوریت قرآن، خانواده و آرامش با حضور جواد شیخ‌اکبری (مدیر شبکه قرآن و معارف سیما)، مجتبی ایزدی (مدیر رادیو قرآن)، سعید مقیسه (مدیر کل بازار محتوا و نماینده فضای مجازی صداوسیما)، سیدعباس فاطمی (رییس مرکز سیمای استان‌ها)، مهدی قره‌شیخلو (رییس مرکز قرآنی اوقاف) و سیدعلی سرابی(قائم مقام شورای عالی قرآن) در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

جواد شیخ‌اکبری (مدیر شبکه قرآن و معارف سیما) در این نشست گفت: پس از پایان طرح ۱۴۵۴ سال گذشته، با آسیب‌شناسی انجام شده، طرح را متمرکز روی مفاهیم کردیم. بر همین اساس از ابتدای سال کار را در دبیرخانه شروع کردیم و جلساتی را شکل دادیم. جمع‌بندی از این جلسات ما را به نتایج خوبی رساند که براساس بیانات مقام معظم رهبری که فرمودن قرآن دستور زندگی است و تمام مشکلات ما از عمل نکردن به آن است. به این ترتیب انگیزه پیدا کردیم که تمرکز خود را روی آیات کاربردی قرآن معطوف کنیم و به این منظور ۶۰ آیه کاربردی برای آن انتخاب شد.

وی افزود: عنوان کلی طرح قرآن، خانواده و آرامش بوده که براساس آن ما هر هفته را به یک موضوع اختصاص دادیم که در هفته هفت آیه کاربردی بیان می‌شود. علاوه بر این ۸ شبکه رادیویی و معاونت فضای مجازی و معاونت امور استان‌ها نیز در این طرح حضور دارند و به ما کمک می‌کنند.

شیخ‌اکبری در ادامه اظهار داشت: آنچه بخواهم خیلی مختصر درباره طرح تلویزیونی این طرح بگویم، این است که در گذشته آیتم تولیدی نداشتیم؛ امسال دو نوع کار انجام دادیم و تنها معطوف به شبکه قرآن نیستیم. به این ترتیب هر روز برنامه زنده‌ای خواهیم داشت که از یه ساعتی شروع شده و تا ساعتی ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر این امسال آیتم‌های متنوعی برای طرح تدارک دیده شده است. به عنوان مثال برنامه‌ای در حوزه خانواده با حضور کارشناس داریم که هر روز به یک آیه می‌پردازند. همچنین آیتم‌های نمایشی و جذاب دیگری نیز تدارک دیده شده است. علاوه بر شبکه قرآن امسال ۵ شبکه اصلی، شبکه آموزش و شبکه پویا در این طرح ما را همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم در پایان این طرح که تا ابتدای محرم ادامه پیدا می‌کند بتوانیم اثرگذاری لازم را داشته باشیم.

سیدعباس فاطمی (رییس مرکز سیمای استان‌ها) در ادامه نشست اظهار داشت: ما همیشه پرداختن به مسائل قرآنی را جز وظایف خود می‌دانیم و برنامه‌های قرآنی همیشه در شبکه‌های استانی با استقبال مواجه می‌شوند. ما حسب تدبیری که ستاد طرح تشکیل داد، هر روز در هر شبکه استانی ۳۰ دقیقه برنامه خواهیم داشت که بیش از ۶۰ برنامه و ۲۰۰۰ دقیقه خواهد شد، که برنامه سنگینی برای ماست. تلاش می‌کنیم تا برنامه‌های خانواده را به این حوزه نزدیک کنیم و اتفاق خوبی را رقم بزنیم. ما ۱۲۰ ارتباط ۳۰ دقیقه‌ای با شبکه قرآن خواهیم داشت که در قالب لیگ قرآنی که رقابتی بین شبکه‌های استانی است، خواهد بود.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا علاقمندان بیشتری را به برنامه‌های خود جذب کنیم. در همین راستا برنامه‌های جوان و نوجوان شبکه‌های استانی نیز برنامه‌های قرآنی را نیز در نظر بگیریم.

مجتبی ایزدی (مدیر رادیو قرآن) در ادامه نشست بیان کرد: از انتشار اخبار قرآنی تشکر کنیم. طرح امسال دو تفاوت اساسی با سال گذشته دارد. اول اینکه متناسب با شرایط کنونی است که مردم را مجبور به خانه ماندن کرد. دومین تفاوت بر اساس بیانات مقام معظم رهبری بر مبنای اهمیت پرداختن به موضوعات قرآنی است که سبب شده تا به صورت متمرکزتر امسال اتفاق بهتری را رقم بزنیم. همه این مسائل سبب شده تا دستگاه‌های مختلفی در طرح تابستانی امسال حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: در رادیو قرآن سه برنامه این طرح را حمایت می‌کنند. برنامه قرآن در زندگی، درسنامه حفظ و برنامه محوری طرح که قرآن دستور زندگی است ازجمله موارد این برنامه به شما می‌آیند که نتیجه‌ای بالای ۶۰۰۰ دقیقه‌ای می‌دهد. البته علاوه بر این سه برنامه، برنامه‌های دیگری نیز از طرح ۱۴۵۴ امسال پشتیبانی می‌کنند. ما سعی کردیم نگاه‌هایی با ساختار مختلف به این طرح داشته باشیم که جذابیت بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

ایزدی در ادامه بیان کرد: علاوه بر شبکه رادیو قرآن، ۱۰ شبکه رادیویی که ازجمله آنها می‌توان به اقتصاد، فرهنگ، نمایش اشاره کرد، ما را در این طرح همراهی می‌کنند. فضای مجازی معاونت و دستگاه‌های دیگری نیز در این طرح ما را همراهی می‌کنند.

سعید مقیسه (مدیرکل بازار محتوا و نماینده فضای مجازی صداوسیما) در ادامه اظهار داشت: ما در معاونت فضای مجازی همه برنامه‌های سازمان را در اپلیکیشن سپهر منتشر می‌کنیم. نزدیک تولیدات سازمان در روز نزدیک به ۲۴ ساعت خواهد شد. به زودی یک شبکه سپهر نیز راه‌اندازی شده که کار آن اعلام برنامه سازمان است. تعدادی از تلویزیون‌های اینترنتی نیز طرف قرارداد سازمان هستند که ما را کمک خواهند کرد. مسابقات، سؤال‌ها و مواردی که مخاطبان باید پاسخگو باشند، هم به صورت زیرنویس و هم در آیتم‌هایی در شبکه سپهر منتشر می‌شود. علاوه بر این تولیدات طرح قرآنی ۱۴۵۴ در صفحه‌ای با نام Qبشارت منتشر خواهد شد.

مهدی قره‌شیخلو (رییس مرکز قرآنی اوقاف) که این طرح را همراهی می‌کند نیز در ادامه این نشست گفت: همه ما باید خوشحال باشیم و استقبال کنیم که سازمان صداوسیما هرسال بهتر و کیفی‌تر در تولیدات قرآنی ورود پیدا می‌کند. امسال دوستان تلاش کردن که طرح ۱۴۵۴ بهتر و متفاوت‌تر از سال گذشته شود که برایشان آرزوی توفیق می‌کنیم. شخصا پیشنهاد دادم تا سازمان برنامه‌ای ۵ ساله را برای این طرح در نظر بگیرند تا شاهد اتفاق بهتری باشیم.

وی افزود: تاثیرپذیری این طرح‌ها را باید در جامعه ببینیم و آن این است که مردم ما برنامه‌ای را برای پرداختن به قرآن به صورت روزانه در نظر بگیرند که این کار تنها از طریق صداوسیما امکان‌پذیر است. به نوعی امیدواریم طرح‌هایی مثل این سبب شود تا مردم ما هر روز فکر و عملشان به قرآن نزدیک‌تر شود. به اندازه وسعی که در سازمان اوقاف هست ما هم قول دادیم که در کنار دوستان حضور داشته باشیم.

جواد شیخ‌اکبری (مدیر شبکه قرآن و معارف سیما) در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: ۱۴۵۴ جایزه در انتهای طرح به علاقمندانی که در طرح شرکت می‌کنند، می‌دهیم. کم و کیف جوایز نیز به حمایت ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف بستگی دارد. ما علاقمندیم که بتوانیم به بهترین نحو از عزیزان تقدیر کنیم. بودجه اصلی طرح از طریق صداوسیما بوده اما از همراهی دستگاه‌های دیگری نیز بهره می‌بریم. مقدار نهایی بودجه هنوز برآورده نشده است؛ بنابراین نمی‌توانیم رقم دقیقی برای امسال اعلام کنیم اما بودجه ما در یکی دو سال اخیر خیلی ناچیز شده است.

وی در پاسخ به اینکه بودجه سال گذشته طرح چه میزان بوده نیز گفت: هنوز ارزیابی دقیقی از بودجه سال گذشته نیست.

سیدعباس فاطمی در این باره بیان کرد: برای این طرح دو میلیارد تومان برای این طرح در استان‌ها در نظر گرفتیم ولی این به آن معنا نیست که این بودجه اضافی باشد. این بودجه تنها برای تولید برنامه بوده و مربوط به جوایز نیست.

مهدی قره‌شیخلو نیز در ادامه درباره هدف‌گذاری از تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی بیان کرد: برای این کار نیاز است که حداقل بالای ۵۰ میلیون از مردم قرآن را در برنامه روزانه زندگی خود داشته باشند. متاسفانه در سریال‌های تلویزیونی شاهدیم که قرآن تنها در قبرستان‌ها پخش می‌شود. باتوجه به حجم بالای داستان‌های قرآنی می‌توان سریال‌هایی را در این حوزه تولید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز