خبرگزاری کار ایران

دلایل عوامل سریال بچه مهندس برای پایان‌بندی مجموعه و سرنوشت شخصیت‌ها/ خواستم کلیشه نباشیم

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۷۷۶

نشست خبری سریال «بچه مهندس» با حضور سعید سعدی (تهیه‌کننده)، علی غفاری (کارگردان)، حسن وارسته (نویسنده)، روزبه حصاری، مهشید جوادی، کاوه سماک‌باشی، شیوا خسرومهر، سعید کریمی و محمود خسرومنش (بازیگران) در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید سعدی در ابتدای نشست خبری سریال «بچه مهندس» گفت: خدا را شاکریم که می‌توانیم پاسخگوی اهالی رسانه باشیم و در کارهای بعدی نقطه نظرات آنها را رعایت کنیم. نظرات مردم به این سمت بود که فاز چهار سریال را تولید کنیم و بازیگران اصلی فصل سوم را در فصل چهارم نیز داشته باشیم. تصمیم‌گیری درباره این موضوع در اختیار سازمان بوده که اعلام کند این کار ادامه پیدا کند یا خیر.

علی غفاری نیز بیان کرد: خوشحالم فرصتی پیش آمد تا پاسخگوی نظرات خبرنگاران باشیم. نظر مثبت مخاطبان سبب شد تا دلگرم شویم. ما هم دوست داریم که داستان جوان ایرانی ادامه پیدا کند اما این موضوع منوط به این بوده که به ایده جذابی برسیم تا کار را ادامه بدهیم.

حسن وارسته درباره انتقادات وارد شده به پایان‌بندی داستان و به سرانجام نرسیدن شخصیت‌ها توضیح داد: ما در این باره خیلی فکر کردیم اما سعی کردیم کلیشه‌زدایی کنیم. مثلا به این نتیجه رسیدیم که ازدواج فقط قند سابیدن بالای سر دو نفر نیست. همین‌که مسعود به کارخانه تینا می‌رود درواقع یعنی یخ رابطه آنها آب شده و به نوعی قصه آنها تمام شده است.

وی همچنین درباره تصمیم ناگهانی جواد برای ازدواج با فرد دیگری که با انتقادات بسیاری همراه شد، بیان کرد: من از کهن الگوها مثال می‌آورم. مثلا فردی که سال‌ها دزدی می‌کرد اما ناگهان با حرف یک عارف تغییر می‌کند. داستان حر در ماجرای کربلا نیز همین است. جواد سال‌ها به دنبال مژگان بوده ولی هیچگاه مژگان به دنبال او نیامده است. او در مسیر زندگی خود زندگی دکتر توفیقی را می‌بیند و پله‌ای فراتر می‌رود. بعد از این است که باید در تصمیم خود بازنگری کند. برای ما مسئله خاک مهم است. در هالیوود نیز به همین صورت است. این فیلمنامه ۷، ۸ بار بازنویسی شده است و در خرد جمعی به آن رسیدیم. حس شرقی به من می‌گوید عشق زمینی فنا شدنی است.

غفاری در ادامه نشست درباره تغییر لحن سریال گفت: این موضوع را قبول دارم ولی باتوجه به بزرگ شدن کاراکتر جواد به آن سمت رفتیم. برای استارت جذاب داستان به سمت کوادکوپتر رفتیم که از آن تعبیر امنیتی شده است. حتی ما با این موضوع در فینال داستان کار داشتیم و برای آن برنامه داشتیم و هدف‌گذاری کرده بودیم.

سپس روزبه حصاری درباره بازی در شخصیت جوادی و انتخاب در لحظه آخر برای ازدواج گفت: هرکدام از ما در یک قالب خانوادگی بزرگ شدیم که براساس آن منش رفتار می‌کنیم. جایی خواندم که اگر بازیگری بخواهد نقش هیتلر را بازی کند لازم نیست که به فاشیسم اعتقاد داشته باشد. ما نمونه‌هایی مثل جواد در زندگی داریم. شاید به نظر من روزبه حصاری انتخاب او غیرمنطقی بود ولی از نظر جواد می‌شود.

حسن وارسته درباره انتقادهای وارد شده به عدم منطق در قسمت‌های مختلف سریال بچه‌مهندس۳ و شعاری بودن این سریال توضیح داد: من تحصیلکرده این رشته هستم اما یک نکته مهم است. همه ما بازی ایران و استرالیا را دیدیم. این بازی بدترین بازی بود که داشتیم اما هر وقت در این کشور براساس مسایل بومی فیلمنامه نوشتیم درست از آب درآمده است و حال کردیم. ما خیلی حسی هستیم. به تولیدات هالیوود که نگاه کنید برای یک هشدار کبری ۱۱ کلی خرج شده و ماشین‌های زیادی نابود می‌شود تا مخاطبان کار را باور کنند. اما من نویسنده در ایران باید به جیب تهیه‌کننده هم فکر کنیم.

وی ادامه داد: من نقش رنجبران را بازی کردم که حسن اسدی قرار بود بازی کند. درواقع چون فرزند او کرونا گرفته بود، مجبور شدیم شبانه در سریال تغییراتی داشته باشیم. بله در این فضا فیلم جدایی نادر از سیمین را هم داریم اما اگر اصغر فرهادی هم فیلمنامه را می نوشت و به ما می‌داد، فیلم دیگری اتفاق می‌افتاد. فیلم نتیجه خوبی داشته چون باز هم خالق خودش است و سرمایه خصوصی است.

این نویسنده در ادامه اظهار داشت: من همین الان چند کار سینمایی پیشنهاد دارم که اگر طرح چند خطی آن را بخوانید من خودم خجالت می‌کشم اما به من گفتند که باید فروش آنها را هم تضمین کنم. در هالیوود ایده می‌خرند ولی اینجا باید بندبازی کنید.

وارسته درباره نگاه سریال و اینکه چرا نگاهشان به خارج خیانتی است، بیان کرد: دکتر توفیقی در فیلم می‌گوید ما این دیوار را دور خود نکشیده‌ایم، هرچه می‌رود از اینور به آن طرف می‌رود. آنها آدم‌های خود را می‌گیرند و کشور ما را از نخبه خالی می‌کنند.

حسن وارسته در ادامه این نشست گفت: این قصه نتیجه خرد جمعی است. من شخصا آدم رادیکالی هستم ولی زبانم، زبان اثر است. سعی کردیم تابوشکنی‌های مختلفی را در سریال نشان دهیم. به عنوان مثال حتی اعتراض دانشجویان را نشان دادیم. چراکه این درست یا غلط مطالبه دانشجویان بود.

کاوه سماک‌باشی درباره کم‌کاری در این سال‌ها نیز بیان کرد: چند کار اشتباه را در ابتدای راهم انتخاب کردم که سبب مشکلاتی شد. اما بعد از آن ۴۰ کیلو وزن کم کردم و سعی کردم به سمت گزیده‌کاری بروم. به نوعی اکنون دیگر سعی می‌کنم اشتباهات گذشته را تکرار نکنم و نقش‌هایی را بازی کنم که حرفی برای گفتن داشته باشم.

علی غفاری درباره اینکه چقدر تلاش شده تا ساختار معماگونه اثر حفظ شود، گفت: ما نسبت به زمانی که داشتیم تمام تلاش خود را انجام دادیم. شخصا سه ماه نیاز داشتیم برای پست پرداکشن. ولی اینجا هزار و هشتصد دقیقه را در ۸ ماه آماده کردیم. بیاییم منصفانه کار را قضاوت کنیم. نمی‌توان این مدل تولید را با هالیوود مقایسه کنیم. برای خیلی از بخش‌های داستان به خاطر کرونا اجازه کار کردن پیدا نکردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز