خبرگزاری کار ایران

کتاب گویای «صلح امام حسن (ع)» رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۳۱۸

آیین رونمایی از کتاب گویای «صلح امام حسن (ع)» نوشته آیت‌الله شیخ راضی آل یاسین با ترجمه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین رونمایی از کتاب گویای «صلح امام حسن (ع)» نوشته آیت‌الله شیخ راضی آل یاسین با ترجمه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، تولید شده در پایگاه کتاب گویای ایران صدا با روایت ناصر نظامی، محی‌الدین تقی‌پور، احمد گنجی و ابولفضل شاه بهرامی ظهر روز سه‌شنبه (16 اردیبهشت‌ماه) در ساختمان شهدای رادیو واقع در سازمان صداوسیما برگزار شد.

حمید شاه‌آبادی (معاون صدای سازمان صداوسیما)، حجت الاسلام صلح میرزایی (ریاست موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم)، مهدی شاملو (مدیر ایران صدا)، محمدحسین رجبی دوانی (کارشناس تاریخی، سیاسی)، هراتی (مدیر انتشارا انقلاب اسلامی)، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی صابری (مدیریت محتوای نشر انقلاب اسلامی) و عوامل تولید و ساخت کتاب گویای «صلح امام حسن(ع)» مدعوین این مراسم بودند.

در ابتدای مراسم نماهنگی از روند تولید و انتشار کتاب «صلح امام حسن(ع)» پخش شد و سپس مهدی شاملو (مدیر ایران صدا) خطاب به حاضران گفت: ایران صدا پس از تولیدچند اثر به بهانه دیگری به زندگی یکی دیگر از ائمه پرداخت و انشالله عمری باشد تا به باقی ائمه نیز پرداخته شود.

شاملو در ادامه ضمن تشکر از انتشاران انقلاب اسلامی و عوامل تولیدکننده کتاب گویای «صلح امام حسن(ع)» گفت: برخلاف تصور این کتاب اثری تخصصی است و آنها که با نگاهی پژوهشی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند و بهره ببرند.

شاملو گفت: ترجمه شیوای رهبر انقلاب باعث شده مخاطبان عام نیز با این اثر همراه شوند و این ویژگی بارز آن بوده است.

در ادامه مراسم نماهنگ بخشی از حضور گویندگان رادیو در پروژه کتاب گویای «صلح امام حسن (ع)» پخش شد و پس از آن حجت‌الاسلام صلح میرزایی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و آرزوی از بین رفتن هرچه زودتر بیماری کرونا، گفت: ما طلبه‌ها با رادیو مانوس‌تر هستیم و بسیاری از صداهایی که از رادیو شنیده‌ایم برایمان خاطره‌انگیز است و حال با تولید کتاب گویای صلح امام حسن(ع) تصویر آن گویندگان را نیز می‌بینیم.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی افزود: یکی از ویژگی‌های این کتاب گویا ادای درست اسامی است و حالت نمایشی دارد که این نیز ویژگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اولین اقدام رهبر انقلاب در زمینه ارائه آثار مکتوب در سن 16 سالگی بوده که تاریخ آن سال 1334 است و ایشان از ان مقطع به بعد حفظ مبارزه و روشنگری را مدنظر داشته‌اند و فعالیت‌های بعدی ایشان در این زمینه ادامه پیدا کرده است.

او گفت: متدین‌ها در دوران طاغوت محدود به روضه و دعا بودند و در زمان مبارزه پا پس کشیدند و زمانی که نام امام حسن(ع) می‌آمده آنها می‌گفته‌اند او صلح کرده و ما نیز نباید مبارزه کنیم و رهبر انقلاب از زندگی اهل بیت(ع) آثاری را منتشر کردند تا آن متدین‌ها روشن‌تر شوند.

وی ادامه داد: پس از آغاز ترجمه کتاب ساواک به دنبال ایشان می‌روند و ایشان نیز با مشورت همسرش در حوالی مشهد پنهان می‌شوند و این در حالی است که کتاب و منابع زیادی در اختیار نداشتند و در این شرایط کتاب صلح امام حسن(ع) را ترجمه کردند.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی در ادامه گفت: بیانات حضرت آقا در رادیو و تلویزیون به خوبی پوشش داده می‌شود. اگر ویژگی رهبری ایشان را کنار بگذاریم باید بگویم آثارشان آنطور که باید شناخته نشده و باید در این زمینه تلاش شود. تفکر ایشان را در راستای افراط و تفریط وجود ندیده‌ام و قرآن و حدیث نقطه اساسی بیانات ایشان است. ایشان اولویت سنجی دارند و به مطالب اولی می‌پردازند. رهبر انقلاب در آثارشان بحث اختلافی نکرده‌اند و کتاب‌های ایشان برای اهل تسنن نیز قابل خواندن است.

در ادامه محمدحسین رجبی دوانی گفت: مقطعی که امام حسن(ع) به امامت رسید، برهه‌ای حساس و پرمخاطره برای عالم اسلام بود، زیرا بامدعی پرقدرت و سرکشی چون معاویه مواجه بود و معاویه در خلافت امام علی(ع) بحران‌های بسیار ایجاد کرده بود.

رجبی دوانی ادامه داد: معاویه نمی‌خواست امام حسن(ع) پس از خلافت، فعالیت کند. او می‌دانست که تخریب امام حسن(ع) زمانّ‌بر و هزینه‌بر است و امام حسن(ع) با خیانت مردمی مواجه بود که از ارزش‌های الهی دور شده بودند و دنیا را به آخرت ترجیح می‌دادند. هیچ کدام از آن مردم به امام حسن(ع) پاسخ مثبت ندادند و با او همراه نشدند و این درحالی بود که پدر و برادرش با چنین مشکلی مواجه نبودند. امام با مردم اتمام حجت کرد و به آنها گفت نباید جز شمشیر میان ما و معاویه حکم کند اما کسی از ایشان حمایت نکرد و امام حسن(ع) صلح کرد. ایشان صلح کرد و امام حسین(ع) اهل جنگ و جهاد بود.

رجبی دوانی افزود: معاویه صاحب قدرت بود و امام حسن(ع) با صلح برنده میدان بود و حتی اهل تسنن می‌گویند ایشان باعث ایجاد وحدت شده است.

در ادامه مراسم، راوی و بازیگران کتاب گویای «صلح امام حسن(ع)» درباره جزییات اثر و نحوه همکاری با ایران صدا توضیحاتی داد و سپس حمید شاه‌آبادی (معاون صدای صداوسیما) خطاب به حاضران گفت: اگر به زندگی رهبر انقلاب نگاهی بینداریم، خواهیم دید که دغدغه‌های ایشان همیشه در آثارشان وجود داشته است. اهل بیت(ع) فراتر از تاریخ و زمان و مکان در طول تاریخ امتداد یافته‌اند و در این میان قرعه به نام رهبر افتاده که به صلح امام حسن(ع) بپردازند و حال جامعه بیش از زمانی که رهبر این کتاب را نوشته به آن احتیاج دارد.

شاه‌آبادی در ادامه گفت: از همکارانم در ایران صدا تشکر می‌کنم و این نشست بهانه خوبی برای پرداختن به آثار است و ما تا 400 مراجعه به آثار را داشته‌ایم و این روند بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. سالانه نیز چندصد کتاب گویا تولید می‌شود و نشست‌های این چنینی فرصتی برای نسل امروز و فعالان است تا آن گنجینه‌های عظیم و زحمت‌هایی که برای آنها کشیده شده، دیده شود.

معاون صدای سازمان صداوسیما در پایان گفت: مردم برای انتخاب بسته‌های فرهنگی حق انتخاب دارند و در این زمینه پایگاه ایران صدا فرصت خوبی است.

در پایان مراسم ضمن رونمایی از کتاب گویای «امام حسن(ع)» و رونمایی از دست خط رهبر انقلاب که در کتاب نیز وجود دارد از عوامل تولیدکننده آن تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز