خبرگزاری کار ایران

بقایایی از سرباز اشکانی در روستای پاجی مازندران نمایان شد

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۳۳۸

در پی کندن قبر برای یک بیمار کرونایی در روستای پاجی مازندران، بقایایی از یک قبر دوره اشکانی بدست آمد که احتمال می‌رود متعلق به یک سرباز اشکانی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی ایزدی (معاون میراث فرهنگی استان مازندران) با اشاره به کشف آثاری از دوره اشکانیان در روستای پاجی ساری گفت: در روستای پاجی هنگام حفر قبر برای یکی از فوت شدگان کرونا از آنجایی که بر اساس پروتکل بهداشتی باید عمق قبر بیشتر باشد به یک گور باستانی رسیدند و بقایای از یک اسکلت انسانی، ظرف سفالی شکسته، یک شمشیر آهنی و تیردان مربوط به دوره اشکانیان آن کشف شد. البته این یافته‌ها طی یک بررسی و پژوهش علمی بدست نیامدند و تنها به دلیل آنکه این افراد درصدد به خاک سپردن متوفی برآمده بودند و عمق بیشتری از خاک را کندند موفق شدند به این آثار برسند.

 او ادامه داد: این آثار در عمق ۳ تا ۴ متری زمین بدست آمدند و اکنون یگان حفاظت میراث فرهنگی استان در منطقه مستقر شده است. کاوش و پژوهش در این منطقه را در برنامه پژوهشی سال ۹۹ استان مازندران قرار داده‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم به دستاوردهای بهتری دست پیدا کنیم.  

 ایزدی با اشاره به آنکه این آثار متعلق به دوره اشکانیان است در پاسخ به این سوال ایلنا مبنی برآنکه آیا باتوجه به کشف شمشیر، تیردان و ابزارهای جنگی می‌توان گفت این قبر متعلق به یک سرباز اشکانی است، گفت: با توجه به آن که در این قبر استخوان های انسانی در کنار ابزارهای جنگی  به دست آمده، می‌توان این احتمال را داد که بقایایی از پیکر یک سرباز اشکانی پیدا شده است البته بیان این مسئله نیازمند پژوهش و بررسی بیشتری است.  با انجام کاوش در منطقه شاید بتوانیم بقایای بیشتری از دوره اشکانیان پیدا کنیم.

معاون میراث فرهنگی مازندران در خصوص چرایی عدم  شناسایی این محوطه اشکانی گفت: طی سالهای گذشته مطالعات پژوهشی اندکی در این منطقه انجام شد اما مطالعات تخصصی و کاوش به صورت میدانی انجام نشد. نباید فراموش کرد که این آثار در عمق زیادی از سطح خاک پیدا شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز