خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده فیلم «نرگس مست» مطرح کرد؛

شرط تلویزیون برای تبلیغ اکران آنلاین فقط برای انحصارگرایی‌ست/ اکران آنلاین به شرط حضور گروهی از فیلم‌ها در یک قرارداد

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۶۴۱

عبدالله اسفندیاری ضمن بیان اینکه با اکران آنلاین فیلم «نرگس مست» به شرط خریداری پکیجی از فیلم‌ها موافق است، می‌گوید: اگر همه دنیا را به مسئولان تلویزیونی بدهید، خیلی خوشحال می‌شوند. چراکه دوست دارند مرکز همه عالم باشند. شرطی که تلویزیون برای تبلیغ اکران آنلاین فیلم‌ها گذاشته، شرطی است برای دستیابی به انحصار که در مسائل فرهنگی بسیار بد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان بسیاری از کسب‌وکارها را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده است. به طبع در این روزها سینما نیز با تعطیلی مواجه شده و وضعیت آن حتی در دوران پساکرونا هم مشخص نیست. پس از اکران فیلم «خروج» به صورت آنلاین، بحث‌ها بسیاری در مورد اکران آنلاین فیلم‌ها در وی‌او‌دی‌ها شکل گرفته است. البته برای اینکه طرح اکران آنلاین فیلم‌ها با شکست مواجه نشود، باید عوامل متعددی برای این مسئله فراهم شود. تبلیغات یکی از مهمترین موارد در این بحث است که با کمک تلویزیون تقریبا بخش بزرگی از این مشکل رفع خواهد شد. 

بعد از آنکه تبلیغات فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا از تلویزیون پخش نشد، ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) اعلام کرد: «اگر فیلم‌های سینمایی می‌خواهند از امکانات تسهیل‌گرایانه‌ تبلیغات در رسانه ملی بهره‌مند شوند باید اکرانی غیرانحصاری و از طریق تعداد قابل توجهی از رسانه‌های دارای مجوز قابل دسترس برای عموم داشته باشند.»

عبدالله اسفندیاری (تهیه‌کننده فیلم نرگس‌مست که اکران آن با شیوع کرونا در کشور متوقف شد) درباره اینکه آیا در شرایط کنونی تصمیمی برای اکران آنلاین فیلم نرگس مست دارد، به ایلنا گفت: به‌هیچ وجه تصمیمی برای اکران فیلم به صورت آنلاین در شرایط کنونی نداریم چراکه اکران آنلاین به شرطی برای فیلم‌ها خوب است که متولیان این موضوع شامل شرکت‌های خصوصی و دولتی، پکیجی از فیلم‌ها را با قیمت عادلانه‌ای خریداری و خودشان به صورت آنلاین اکران کنند. 

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که قرار است اکران فیلم‌ها به این صورت انجام شود، ارائه پکیجی از فیلم‌ها سبب همپوشانی همه آثار می‌شود. به نوعی در بین همه آثار ممکن است یک فیلم بهتر بفروشد و فیلمی دیگر کمتر. اما در شرایط ارائه پکیج، همه فیلم‌ها در کنار هم قرار گرفته و یکدیگر را پوشش می‌دهند. به خصوص در وضعیت کنونی که اصولا همه چیز درهم بوده و امکان قاچاق فیلم‌ها همانطور که برای فیلم خروج رخ داد نیز وجود دارد.

تهیه‌کننده فیلم نرگس مست در رابطه با اینکه آیا هماهنگی بین تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی صورت گرفته تا فیلم‌هایی همچون «خروج» به صورت تنها اقدام به اکران نکنند و مقدمات اکران فیلم‌ها به صورت پکیج فراهم شود، اظهار داشت: ما ۴ یا ۵ فیلم هستیم که باتوجه به زمان اکران، شرایط‌مان با همه فیلم‌ها متفاوت است. به نوعی اکران فیلم‌های ما از روز ۲۳ بهمن آغاز شد و هزینه‌هایی را صرف تبلیغات فیلم کردیم، اما بعد از یک هفته، ناگهان به مسئله کرونا برخورد کردیم و به طبع سینماها با تعطیلی مواجه شدند. به این ترتیب ما از دو طرف با ضرر مواجه شدیم. اکنون حتی مشخص نیست که اگر دوباره هزینه‌هایی را صرف تبلیغات کنیم، در چه زمانی چه تاثیری می‌گذارد. 

اسفندیاری افزود: در هر صورت این ۴، ۵ فیلم که یکی از آنها نرگس مست بود، با شرایط استثنایی مواجه هستند. برای بقیه فیلم‌ها هم من هماهنگی انجام ندادم ولی یکی از پیشنهاداتی که در این مدت در خصوص این موضوع گفته شد، پیشنهاد آقای داوودنژاد بود که گفته بود ۱۰۰ فیلم در یک پکیج برای اکران آنلاین فیلم‌ها در سال جاری فروخته شود. بدیهی بود که این ۱۰۰ فیلم باید به صورت دسته‌ای با هم اکران شوند.

وی در ادامه بیان کرد: البته مشابه این کار در جاهای دیگری هم انجام شده است. به نوعی کمپانی‌های پخش‌کننده، به صورت پکیجی تعداد زیادی فیلم را با قیمت مناسبی می‌خریدند و بعد آنها را به تناسب زمانی که برنامه‌ریزی کرده بودند، پخش می‌کردند و خودشان هم بهره آن را می‌بردند. در نتیجه باید بدانیم که خود این مسئله هم نیاز به یک تخصص دارد چراکه چگونگی اکران آنلاین، تبلیغات، زمان شروع، موضوع فیلم و مواردی از این دست ازجمله مواردی است که در موفقیت این مسئله تاثیرگذار است. اما به هر ترتیب ما فعلا به صورت دورهمی عمل می‌کنیم.

این تهیه‌کننده همچنین درباره شرطی که تلویزیون برای تبلیغ فیلم‌هایی که قرار است به صورت آنلاین اکران شوند، گذاشته نیز اظهار داشت: از دهه ۶۰ در سینما هستم و باید بگویم که از آن زمان تاکنون، حتی زمانی که مسئولان تلویزیون دوستان ما بودند، همیشه این دعوای بین سینما و تلویزیون وجود داشت و تلویزیون متوجه این مسئله نبود که در صورتی به موفقیت می‌رسد که همه فرهنگ مملکت موفق باشد. به نوعی این رسانه حواسش نبوده و نیست که سالن سینما یک لابراتوار دائم و پیوسته مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی است.

اسفندیاری ادامه داد: همین مسئله به گمانه‌زنی از تماشاگر و انتخاب موضوعات و مسائل مختلف خیلی کمک کرده و برای آینده فیلمسازی راهگشاست. ولی متاسفانه از ۴۰ سال پیش تا به حال ما این مشکل را با تلویزیون داشته‌ایم. به هر حال بنده هم در گذشته با تلویزیون کار کرده‌ام ولی باید بگویم که این رسانه همیشه یک نوع حس رقابت نسبت به غیر خودش داشته، درحالیکه باید حس رفاقت و هم‌پوشانی داشته باشد و بداند که مجموعه فرهنگ مملکت در کنار هم می‌توانند رشد کنند. 

وی افزود: این کارهایی که این دوستان انجام می‌دهند، بیشتر به این خاطر بوده که میل به سانترالیزم  پخش و اکران دارند. به نوعی علاقمندند که در پخش همه چیز انحصار داشته باشند. در این شرایط حتی یک نوع سانسور سیستماتیک هم شکل می‌گیرد. همین مسئله سبب شده تا تلویزیون به سمتی برود، که واقعا تعجب برانگیز است. به عنوان مثال در پخش آنلاین اختتامیه جشنواره فیلم فجر شاهد همین مسئله بودیم و حرف‌های امیر آقایی که اصلا چیز خاصی هم نبود، کاملا سانسور شدند. به نوعی چینش دوربین‌ها به صورتی بود که تا یک نفر می‌رفت حرفی بزند که ممکن بود به تیریج قبای کسی بر بخورد،‌ فوری صدا را قطع می‌کردند و گوینده‌ای که در واحد پخش مستقر بود شروع به صحبت با مردم می‌کرد. 

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: به طور کلی متوجه نمی‌شوم که این سانسور سیستماتیک از کدام مغزهای بیماری ناشی شده که سبب ایجاد چنین انحصارگرایی شده است. رسانه ملی علاقمند است که همه‌چیز منحصرا و متمرکزا دست خودش باشد. برای اینکه هیچکس هیچ کلمه ولو نرمی را برخلاف میل آقایان نگوید که این مسئله بسیار بدی بوده که مشکلات روانی، یک حس بی‌اعتمادی و بی‌رمقی را در خیلی از مسائل ایجاد می‌کند. 

اسفندیاری افزود: اگر همه دنیا را به مسئولان تلویزیونی بدهید، خیلی خوشحال می‌شوند چراکه دوست دارند مرکز همه عالم باشند. ضعف‌هایی که در تمام برنامه‌هایشان دارند را نمی‌بینند و اگر قرار است در جای دیگری هم گشایشی شود و به این ترتیب زمینه‌ای برای چندگانه شدن فضاها فراهم شود، آنها باز بهانه‌هایی را مطرح می‌کنند که اتفاقی نیفتد. بنابراین باید بگویم که اکنون در وضعیت کرونا چند انبه‌ای قرار گرفتیم.

وی در ادامه بیان کرد: درحالیکه اگر شما بخواهید کار فرهنگی انجام دهید، باید با نگاه ملی به مسائل توجه کنید. باید همه جا و همه شرایط را ببینید و ضمنا اجازه گفتن مسائل مختلف داده شود. حال اگر کسانی هم حرف‌هایی زدند، افرادی دیگری جواب آنها را بدهند. آن هم به صورت متعادل و نه به صورتی که اکنون دوستان انجام می‌دهند. یک نفر چیزی می‌گوید، ناگهان به او هجوم آورده و مورد حمله قرارش می‌دهند. 

تهیه‌کننده فیلم نرگس مست در پایان گفت: خلاصه اینکه فیل هوا کردن ساز و کار این مسائل شده و آدم نمی‌داند که چه باید بکند. واقعا از چیزهایی که می‌بینم ناامید هستم و فکر نمی‌کنم که با این وضعیت ما راه به صلاح ببریم. همین شرطی هم که تلویزیون برای تبلیغ اکران آنلاین فیلم‌ها گذاشته، شرطی است برای دستیابی به انحصار که در مسائل فرهنگی بسیار بد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز