خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث و گردشکری کرمانشاه:‌

حال طاق بستان خوب است/ حفاران غیرمجاز از تعطیلات سوءاستفاده کردند/ طاق‌ گرا محوطه گردشگری شد/ خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی کرونا به مراکز اقامتی کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۵۸۰

مدیرکل میراث و گردشگری کرمانشاه با اشاره به آنکه حال طاق بستان بعد از بارش‌های روزهای گذشته خوب است، گفت: بارش باران به هیچیک از آثار تاریخی استان آسیب جدیدی نرساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها در فضای مجازی شاهد انتشار فیلم‌هایی از راه افتادن آبشار یا سیلاب‌هایی در طاق‌بستان هستیم  که به دلیل بارش شدید باران به وجود آمده‌اند. امید قادری (مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه) در خصوص آسیب‌هایی که بارش باران و وزش باد شدید در استان به آثار تاریخی و فرهنگی کرمانشاه و بخصوص در طاق بستان و بیستون وارد کرده است، گفت: این روزها سیلاب در استان نداشتیم و آنچه که در فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی شاهد هستیم در واقع چیزی شبیه به آبشار است که حدود ۳ تا ۴ ساعت جریان داشت و تقریبا می‌توان گفت هر چند سال یکبار ممکن است به دلیل افزایش میزان بارندگی شاهد شکل‌گیری چنین آبشارها و  آبراه‌هایی در طاق بستان باشیم که البته مدت زمان زیادی نیز جریان ندارند و ناپدید می‌شوند.

 او ادامه داد: بارندگی‌های اخیر هیچ آسیبی به طاق بستان وارد نکرد. فقط  وزش باد شدید و طوفان طی چند روز گذشته سبب شد تا چند درخت در بوار طاق بستان از ریشه کنده شوند البته یکی از درخت‌هایی که در محوطه طاق بستان قرار داشت و خشک شده بود نیز بر اثر وزش باد شدید، افتاد. سقوط این درخت نیز آسیبی به بنا وارد نکرد. در عین حال هیچ مشکلی در مجموعه بیستون نداریم و هیچیک از آثار استان کرمانشاه بر اثر بارش باران آسیب  جدیدی ندیده‌اند.

مدیرکل میراث و گردشگری استان کرمانشاه همچنین در خصوص تاثیر کاهش حضور گردشگران و بازدیدکنندگان در محوطه‌های باستانی و آثار تاریخی و ایجاد فرصت برای حضور حفاران غیرمجاز گفت: طی مدتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعطیلی و لغو سفر روبه‌رو بودیم چندین مورد حفاری غیرمجاز در استان کرمانشاه شناسایی شد. در واقع می‌توان گفت شش مورد حفاری غیرمجاز شناسایی و تاکنون ۵ نفر از حفاران غیرمجاز دستگیر و مابقی در حال پیگیری قضایی هستند. 

 قادری خاطرنشان کرد: یکی از موارد حفاری‌های غیرمجاز در تپه باستانی شهرستان سماوات اتفاق افتاد چنانکه  حفاران نیمه شب با لودر در محوطه حاضر شده بودند که توسط مردم بومی و محلی شناسایی و گزارش آنها ارائه شد و قبل از آنکه بتوانند کار را شروع کنند، دستگیر شدند. در منطقه سرپل ذهاب و جوانرود نیز گزارش‌هایی در خصوص فعالیت حفاران غیرمجاز داشتیم که با ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروهای انتظامی شناسایی و دستگیر شدند. این حفاران موفق نشدند آسیب جدی به محوطه‌های باستانی وارد کنند.

مدیرکل میراث و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص وضعیت آثار تاریخی و یادگاری‌نویسی روی آنها نیز گفت:  در استان بیش از ۴ هزار و  ۲۰۰ اثر تاریخی داریم. قطعاً نمی‌توان با نیروهای اندکی که در اداره کل میراث و گردشگری استان فعال هستند تمام این آثار را هر روز رصد کرد اما باتوجه به فرهنگ‌سازی‌هایی که طی سال‌های گذشته انجام شد، می‌توان گفت میزان یادگاری‌نویسی روی آثار تاریخی نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار کاهش یافته. 

 او ادامه داد: البته در زمان انتخابات مجلس با مشکلاتی در خصوص نوشتن نام کاندیدا و حتی نصب بنرها و آسیب رساندن به بناهای تاریخی روبه‌رو بودیم که بعد از ارائه گزارش رفع شد. اکنون با وجه به تعطیلات ادواری که شیوع ویروس کرونا به وجود آورده، شاهد کاهش میزان یادگاری‌نویسی روی آثار تاریخی هستیم. 

 قادری با اشاره به آنکه این روزها طاق‌ گرا که در گذشته به دلیل روشن کردن آتش و یادگاری‌نویسی‌های متعدد حال خوشی نداشت، ساماندهی شده است. حتی به موجب محوطه‌سازی‌های انجام شده و واگذاری به بخش خصوصی شاهد انجام نورپردازی و تبدیل این محوطه به منطقه گردشگری هستیم. 

مدیرکل میراث و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی این استان سفر است، یادآور شد: باتوجه به آن که هر سال نوروز هتل‌های کرمانشاه با ضریب اشغال بیش از  ۹۰ درصد فعال بودند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو سفرهای نوروزی ضریب اشغال به صفر رسیده است. در واقع می‌توان گفت تمام تاسیسات گردشگری استان طی ماه‌های اخیر و خسارت‌های هنگفت روبه‌رو بودند. به‌طور مثال می‌توان گفت فقط در بخش اقامتی با خسارتی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان روبه‌رو هستیم. امیدوار هستیم در روزهای آینده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم چند مرکز اقامتی را در استان فعال کنیم.

 قادری اظهار کرد: برای انجام پروژه کرمانشاه ۲۰۲۰  با محوریت اکوتوریسم تبلیغات گسترده‌ای را انجام داده بودیم حتی سریال «نون .خ» که اکنون از شبکه یک سیما در حال پخش است، یکی از پروژه‌های تبلیغاتی کرمانشاه برای این منظور است اما ما اکنون باتوجه به تعطیلات اجباری که شاهد هستیم، سفر و گردشگری لغو شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز