خبرگزاری کار ایران

هنرمند پیشکسوت تئاتر قم مطرح کرد:

هنرمندان تئاتر قم در سلامت هستند/ وظیفه همه در شیوع کرونا، دعوت به همدلی و آرامش است/ دولت در حد توان از هنرمندان در برابر بحران کرونا حمایت کند/ از هنرمند تا کاسب باید خودشان را با شرایط سازگار کنند

asdasd
کد خبر : ۸۸۰۸۷۷

پیشکسوت تئاتر و رئیس پیشین انجمن هنرهای نمایشی قم با اشاره به شیوع کرونا در این استان با بیان اینکه هنرمندان تئاتر قم در سلامت به سر می‌برند، تصریح کرد: دولت در این شرایط باید تا حد امکان از همه آدم‌هایی که در این شرایط، کسب و کارشان دچار اختلال و مشکل شده حمایت کند نه فقط هنرمندان.

پیشکسوت تئاتر قم و رئیس پیشین انجمن هنرهای نمایشی این استان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، وضعیت تئاتر در این استان پس از شیوع کرونا، سلامت هنرمندان تئاتر و همچنین انتظار از دولت را در این شرایط تشریح کرد.

اصغر نوبخت درباره تاثیر شیوع کرونا، قرنطینه و تعطیلی شهرها ازجمله در حوزه تئاتر، اظهار داشت: مسئله کرونا یک اتفاق جهانی است نه چیزی که تنها برای قم یا به طور مثال هنرهای نمایشی اتفاق افتاده باشد؛ بنابراین باید همه با این جریان جهانی سازگار باشند.

نوبخت ادامه داد: همه افراد از هنرمند تئاتر گرفته تا مغازه‌دار تاجر یا معلم باید خودشان را با این شرایط سازگار کنند. کرونا بحرانی است که همه ما را دچار کرده و امیدوارم هرچه زودتر مرتفع شود و مردم بتوانند به فعالیت روزمره خودشان برگردند.

او در مورد انتظار از دولت برای کمک به شرایط تئاتر در این دوره بحرانی با تاکید بر اینکه «من شخصاً چندان به دولت وابسته نیستم» گفت: دولت در این شرایط باید تا حد امکان از همه آدم‌هایی که در این شرایط، کسب و کارشان دچار اختلال و مشکل شده حمایت کند نه فقط هنرمندان. مثلاً اگر کسی وامی گرفته است، از بانک‌ها بخواهند چند ماه به او فرصت بدهند، یا مثلاً بخشی از مشکلات مالی افرادی که کسب و کاری را اداره می‌کنند از طریق تسهیل در پرداخت وام بانکی حل کنند، یا اینکه در مورد مالیات بخشودگی‌هایی برای صاحبان مشاغل در نظر بگیرند.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر قم یادآور شد: اینها حمایت‌هایی است که می‌تواند از سوی دولت در این شرایط شامل حال تمام شاغلانی شود که کسب و کارشان از قرنطینه و تعطیلی عمومی دچار آسیب شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت هنرمندان تئاتر درآمد چندانی ندارند و همیشه دست‌شان تنگ است؛ آنکه هنرمند واقعی است، یعنی روزی‌اش از طریق هنر تامین می‌شود در این شرایط با مشکل بزرگی روبرو شده و امیدوارم دولت بتواند به شکلی این مشکل را رفع و رجوع کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه آن اداره کل هنرهای نمایشی زیر بال هنرمندان را بگیرند.

او با اشاره به مسئولیتی که بر دوش هنرمندان محبوب مردم است، گفت: مردم توقع دارند هنرمندان با نگاه‌ها و قلم قشنگی که دارند یا با تفکر و اندیشه زیبایشان کاری کنند که جامعه در این شرایط آرامش داشته باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه به هر حال در هر بحرانی دولت وظایفی برعهده دارد، گفت: ادارات ارشاد هر استان می‌توانند در چنین بحران‌هایی توجه و حس مسئولیتی نسبت به هنرمندان داشته باشند؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برای دلجویی با من تماس گرفت و وضعیت سلامتی‌ام را در این شرایط جویا شد. باید در نظر داشت گاهی ادارات کل ارشاد استان‌ها از نظر مالی امکاناتی در اختیار دارد که می‌توانند آن را جهت حمایت از هنرمندان در شرایط بحرانی صرف کنند اما گاهی چنین امکانی در اختیار ندارند و این مسئله به وزارتخانه مربوط می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر قم با اشاره به مشکلات و بحران‌هایی مانند سیل و زلزله که در یک سال اخیر گریبانگیر مردم و دولت شده است، گفت: امیدوارم بحران کرونا هم با آرامش مردم سپری شود و در این راستا هرچه در فضای مجازی منتشر می‌شود در راستای کاهش اضطراب مردم باشد. هنرمندان و رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید تلاش کنند تنها با انتشار مطالب صحیح و علمی و در کنار آن روحیه بخشی، به مردم برای عبور از این بحران کمک کنند.

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: دولت در حد توان و با برنامه‌ریزی باید از هنرمندان در شرایط بحرانی دلجویی کند چون بسیاری از فعالان حوزه تئاتر در شرایط عادی هم با مشکل مالی روبرو هستند چه برسد به این دوره زمانی که امکان فعالیت هم ندارند. من نمی‌دانم چقدر این توان در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها قرار دارد که زیر بال و پر هنرمندان را بگیرند اما می‌دانم هنرمندان تئاتر دست‌شان خالی است. اما به هر حال کرونا یک مشکل همگانی شده است که امیدوارم به زودی این مهمان ناخوانده از این کشور رخت بر بندد و برود.

او همچنین در پایان با اشاره به وضعیت سلامتی هنرمندان تئاتر قم که یکی از کانون‌های اصلی درگیر کرونا بوده است، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم خوشبختانه همه هنرمندان تئاتر استان قم در سلامت به سر می‌برند و دچار بیماری نشده‌اند. با این‌حال برای همه مردم و به ویژه هنرمندان دعا می‌کنم از این گزند در امان بمانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز