خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی فیلم «خروج» مطرح شد:

آرای مردمی مهندسی شده است/ همیشه به فیلم‌هایم بی‌مهری شده/ مسایلی پشت پرده است و منتقدان دولتی فیلم را می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۳۰۹

حاتمی‌کیا با بیان اینکه مطالبه‌گری باید وجود داشته باشد، گفت: واکنش‌های من با فیلم‌هایم است. آنقدر فیلم ساخته‌ام و به آنها کم مهری شده که نسبت به این موضوع عادت کرده‌ام این‌بار هم اگر این فیلم جایزه نگیرد، مجدد اعتراض می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فیلم «خروج» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا (نویسنده و کارگردان)، حبیب والی‌نژاد (تهیه‌کننده)، فرامز قرابیان، پانته‌آ پناهی‌ها، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، کارن همایون‌فر (موسیقی) و برخی دیگر از عوامل این فیلم در سالن رسانه‌های پردیس ملت برگزار شد.

خسرو نقیبی (منتقد) در ابتدای این نشست درباره این فیلم گفت: جایگاه آقای حاتمی کیا در سینما جایگاه تثبیت شده‌ای است. بعد از سه‌گانه تقریبا اکشنی که آقای حاتمی کیا ساختند، این فیلم یادآور دوره فیلم‌های پیشین آقای حاتمی‌کیا است. سه فیلم قبلی برخلاف حضور خشمگین خود آقای حاتمی‌کیا، با فیلم‌های صلح‌طلبانه‌ای را طرف بودیم ولی اینجا خشم و اعتراض را به شکل واضح‌تری شاهد هستیم.

ابراهیم حاتمی‌کیا درباره اینکه کشاورز فیلم قرار بود به رییس جمهور چه بگوید، بیان کرد: هر چه سن ما بالا می‌رود و فیلمسازی سخت‌تر می‌شود، توقع از ما هم بالاتر می‌رود. در ۲۰ دقیقه ابتدایی این فیلم به این سوال پاسخ داده می‌شود.

سام قریبیان درباره همکاری با پدرش در این فیلم گفت: این اتفاق خوبی بود که از آن راضی هستم. البته به دلیل اینکه در فیلم پدر و پسر نیستیم، نگران غیرقابل باور بودن داشتیم. خدا رو شکر  این تجربه رخ داد و از این بابت از آقای حاتمی‌کیا ممنونم.

حاتمی‌کیا درباره اینکه آیا پایان‌بندی فیلم مورد پذیرش خودش بوده است، بیان کرد: بله این پایان همان چیزی بود که خودم می‌خواستم.

وی درباره اینکه چرا این فیلم را در دولت کنونی ساخته است، توضیح داد: هر دولتی باشد این مسئله هست و ارتباط با دولت خاصی ندارد. ضمن اینکه ایده این فیلم به سال ۸۹ مربوط می‌شود.

فرامرز قریبیان در این نشست گفت: به شخصه نقش‌های معترض را خیلی دوست دارم، چون خودم آدم معترضی هستم و در فیلم‌های گذشته خود نیز نقش‌های معترض را بازی کردم و بهترین این نقش‌ها در خروج است. من خودم یک بخشی هستم.

حاتمی‌کیا درباره اینکه اگر برای این فیلم جایزه نگیرد، مجدد اعتراض می‌کند، گفت: من آنقدر فیلم ساخته‌ام و به آنها کم مهری شده که نسبت به این موضوع عادت کرده‌ام.

وی درباره اینکه چرا فیلم خروج در بین آرای منتخب مردمی نیست، توضیح داد: امکان ندارد و محال ممکن است. ای کاش هیئتی تشکیل شود و درباره افرادی که آرا را جمع‌آوری کرده‌اند، تحقیق کنند. قطعا این بار آرای مردمی مهندسی شده است اما من این اتفاق را به زمان واگذار می‌کنم و زمان مشخص می‌کند کدام فیلم می‌ماند. عزیزان گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ برای من که سرباز هستم و  لحن فیلم‌هایم مشخص است، چرا به این صورت رفتار می‌شود. مگر جای علی حاتمی که فوت کرد را پرکردند؟ این برخورد با ما خوب نیست. من ۲۰ سال فیلم ساختم ولی چرا هر سال سخت‌تر می‌شود. اینکه فیلمی را دوست نداشته باشیم، مهم نیست، اما نحوه برخورد بد درست نیست.

قریبیان درباره پذیرفتن این نقش توضیح داد: در ۷ سال گذشته پیشنهادات زیادی داده شد اما دوست داشتم با فیلمی از حرفه‌ام خداحافظی کنم که آن را دوست داشته  باشم. اکنون خوشحالم که بهترین نقشم را بازی کردم و از سینما خداحافظی می‌کنم. دلیل آن هم این است که دیگر حوصله غرض‌ورزی نهادهای سینمایی را ندارم.

حاتمی‌کیا در ادامه این نشست گفت: کل نظام با چالش مواجه شده است برای اعتراض‌هایی که هست که باید هم باشد. وقتی ما در حال ساخت فیلم بودیم اتفاقات آبان رخ نداده بود ولی وقتی برگشتیم به صورت دیگری با ما برخورد شد. مطالبه‌گری باید اتفاق بیفتد و مسئولان باید پاسخگو باشند.

وی درباره اینکه چرا با وجود معرفی خود به عنوان فیلمساز مردمی درباره اتفاقات مردمی واکنش نشان نمی‌دهد، گفت: واکنش من فیلم من است. وگرنه واکنش در فضای مجازی برای معرفی خود از نظر من واکنش نیست.

حاتمی‌کیا در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره مخالفت با اکران فیلم گزارش یک جشن گفت: به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد و من هیچ مخالفتی با اکران این فیلم نداشته و ندارم.

در بخشی از این نشست، خبرنگاران به نحوه اداره جلسه که توسط محمود گبرلو انجام می‌شد، اعتراض کرده و معتقد بودند که سوال‌های مخالف با فیلم خروج را نمی‌خواند.

همچنین در ادامه نشست، حاتمی‌کیا در اعتراض‌ها به سازمان اوج اظهار داشت: سازمان اوج چه بدی به شما کرده است که تا این اندازه نسبت به آنها هجمه وجود دارد؟ یک سازمانی است که در حال ساختن فیلم است. به نظر شما برای ساخت فیلم باید به سراغ سرمایه‌گذارانی بروم که بعدها تق‌شان دربیاید؟

فرامرز قریبیان در بخش پایانی این نشست ضمن اعتراض به نحوه قضاوت نهادهای سینمایی و در پاسخ به سوال مجددی درباره دلایل خداحافظی‌اش از بازیگری گفت: یکبار دلیلش را عرض کردم. مسایلی پشت پرده است که به گوش آدم ‌می‌رسد و باعث ناراحتی من می‌شود. من سال‌هاست در جشنواره شرکت نمی‌کردم اما به دلیل این فیلم و اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاد و ابتدا از فیلم تعریف می‌کردند، در آن شرکت کردم اما در دو سه روز اخیر  نظرات منفی مطرح شد و‌ فیلم‌ را زدند؛ البته معتقدم اینها منتقدان دولتی هستند. اگر فیلم را از آرای مردمی درآوردند چرا برایش سانس فوق‌العاده می‌گذارند؟ قبلا هم این اتفاق افتاده و مربوط به این جشنواره نیست. این بار وقتی دیدم در این دو سه روز این اتفاقات افتاد به آقای صالحی زنگ زدم که به جشنواره می‌آیم و به سوالات هم پاسخ می‌دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز