خبرگزاری کار ایران

جزئیات اجراهای جشنواره موسیقی فجر اعلام شد+عکس

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۹۰۹

امسال گروه‌های موسیقی از بلژیک، ترکمنستان، آذربایجان، ایتالیا و اتریش و فرانسه در جشنواره موسیقی فجر برنامه اجرا می‌کنند. کنسرت موسیقی ظافر یوسف نیز از دیگر برنامه‌های جشنواره امسال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز (سه‌شنبه ۱۵بهمن‌ماه) با حضور مسئولان و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد. محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره)، شاهین فرهت (دبیر جشنواره)، اردوان جعفریان (مشاور امور بین‌الملل جشنواره) و تعدادی از اهالی رسانه در این مراسم حضور داشتند.

محمد الهیاری در ابتدای مراسم ضمن تشکر از اهالی رسانه و تسلیت  و همدردی با بازماندگان سانحه هواپیمای اکراینی گفت: دفتر موسیقی از مرداد ماه امسال فعالیت در ستاد اجرایی را شروع کرد و پیرو این اتفاق؛ جلسات متعددی را با مدیران رویدادهای قبلی برگزار شد. یکی از اولین کارهای ما شناسایی و انتخاب اعضای هیات انتخاب بود که با کمک آقای شاهین فرهت انجام شد.

 وی در ادامه به ارائه گزارشی درباره جزییات جشنواره امسال پرداخت و گفت:  تلاش ما این است که من‌بعد گروه‌های شرکت‌کننده با آثار جدید به جشنواره بیایند. در بخش بین‌الملل نیز کارهایی انجام شده و آقای اردوان جعفریان آثار این بخش را انتخاب کرده‌اند.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: یکی دیگر از اتفاقات امسال حضور برگزیدگان دیگر جشنواره در جشنواره موسیقی فجر است.

در ادامه نشست شاهین فرهت (دبیر جشنواره موسیقی فجر) به ارائه‌ آماری از متقاضیان و شرکت‌کنندگان جشنواره پرداخت و گفت: تلاش‌مان این بوده که امسال نیز آثاری با کیفیت را ارائه دهیم. جشنواره موسیقی فجر میزبان فعالان ۲۵ استان کشور است.

پس از فرهت، اردوان جعفریان درباره بخش بین‌الملل جشنواره امسال گفت: باتوجه به اینکه چندسالی‌ست عبارت بین‌الملل از جشنواره حذف شده، تلاش کردیم در این بخش بهتر حاضر شویم و آثار باکیفیت ارائه دهیم. به همین دلیل سیاست دعوت از هنرمندان باتوجه به تنوع جغرافیایی و تنوع فرم برای راضی نگهداشتن مخاطبان و نیز توجه به سبک‌های مختلف را اولویت قرار دادیم.

دبیر بخش بین‌الملل جشنواره افزود: امسال ۲ گروه موسیقی کلاسیک از کشور بلژیک داریم و ترکمنستان و آذربایجان نیز در جشنواره حضور دارند. در سبک جز هم گروه‌هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش حضور دارند. علاوه بر این هنرمندانی مطرح از موسیقی معاصر فرانسه به اجرای برنامه می‌پردازند. کنسرت موسیقی ظافر یوسف نیز یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال است که همه اهالی موسیقی می‌دانند او از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی در دنیاست.

وی افزود: باتوجه به مشکلاتی که به لحاظ سیاست‌های موجود خارجی هست با دشواری‌های زیادی مواجه بودیم اما همه تلاش‌مان را کردیم تا بهترین اتفاق‌ها را رقم بزنیم.

الهیاری در ادامه صحبت‌های جعفریان گفت:  گروه‌هایی که از طریق فراخوان به جشنواره آمده‌اند و گروه‌هایی که به جشنواره دعوت شده‌اند باتوجه و مساعدت اعضای هیئت انتخاب به این رویداد آمده‌اند و ابراز سلایق شخصی درمیان نبوده است.

وی افزود: در جشنواره امسال اتفاق خوب دیگری رخ داده و آن حضور حداکثری گروه‌های متقاضی مبتنی بر فراخوان در جشنواره بوده است. آثار این گروه‌ها به صورت تخصصی بررسی شده‌اند و می‌توانیم معدل دریافتی گروه‌ها را اعلام کنیم.

دبیر جشنواره درباره میزبانی استان‌ها نیز گفت: استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور هستند. گروه‌هایی از تهران و شهرستان‌ها نیز در جشنواره‌های استانی حضور دارند. در بخش قدردانی هم از هنرمندان و اساتیدی چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف تقدیر خواهد شد و این اتفاق در مراسم اختتامیه رخ خواهد داد.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره بخش گرافیک و مدیای جشنواره گفت: تلاش‌مان این بوده که در جشنواره امسال هویت بصری را اشاعه دهیم و به نوعی از مبحث پوستر خارج شویم و در حوزه‌های مختلف دیگر به معرفی گروه‌ها به مردم بپردازیم بنابراین برای همه گروه‌ها تیزر ساخته شده و آنها طی فایلی تصویری یک دقیقه‌ای در فضای مجازی به مخاطبان معرفی می‌شوند.

دبیر جشنواره موسیقی فجر در ادامه گفت: در بخش نشست‌های پژوهشی پنج نشست داریم که از 26 تا 30 بهمن‌ماه در فرهنگستان هنر و در تالار باربد آن برگزار خواهد شد. در این نشست‌ها موضوعاتی مانند حرمت موسیقی در دین اسلام، بداهه‌نوازی و روند ترانه‌سرایی مورد توجه خواهد بود. تاثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و سیر تغییرات موسیقی پاپ نیز موضوعات دیگری هستند که در نشست‌های پژوهشی جشنواره امسال به آنها پرداخته خواهد شد.

الهیاری درباره جایزه موسیقی و رسانه جشنواره امسال نیز توضیح داد: جایزه این بخش برای هویت‌بخشی به جشنواره امسال است. اتفاقات حوزه موسیقی و رسانه در ادوار قبلی نیز فرآیند مشابهی داشته و ما امیدوارم برگزاری این بخش مانند دوره‌های قبل ادامه پیدا کند.

مدیرکل دفتر موسیقی طی توضیحات بیشتر گفت: مقوله ترانه موضوعی خیلی مهمی است که هم اهالی رسانه و هم دفتر موسیقی نسبت به آن دغدغه بسیاری دارند و دبیرخانه جایزه ترانه، طی روزهای اخیر با معرفی هیئت داوران به صورت جدی‌تر در جریان امور قرارخواهند گرفت.

الهیاری درباره توجه به سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی در جشنواره امسال گفت: در رابطه با سانحه هواپیمای اوکراینی  با زحمتی که استادان موسیقی کشیده‌اند قطعه سمفونی را تهیه کرده‌ایم که آهنگساز آن بهزاد عبدی است. در روز اجرای ارکستر سمفونیک تهران اجرا خواهد شد. به اضافه اینکه برای گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز قطعه‌ای به آهنگسازی بهزاد عبدی طراحی شده که در کنسرت ارکستر ملی اجرا خواهد شد.

وی افزود: تمام تلاشمان این است که جشنواره امسال با شور و شکوهی بیش از پیش برگزار شود تا مردم و علاقمندان نیز با شرایط روحی خوب به دیدن آثار بنشینند.

در ادامه فرهت درباره تم اصلی جشنواره امسال گفت: در این بخش رایزنی‌هایی کرده‌ایم و قرار بود آثاری از آهنگسازان بزرگ ایرانی اجرا شود که برخی گروه‌ها از حضور در جشنواره انصراف دادند که البته سطح توقع ما نیز برآورده نشد ولی امیدواریم در آینده شرایطی شکل گیرد که طی آن تصانیف موجود در موسیقی محلی مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه یکی از خبرنگاران درباره مبلغ دریافتی شاهین فرهت از سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر سوال کرد و فرهت پاسخ داد: سال گذشته به خواسته خودم دستمزدی را بابت دبیری جشنواره دریافت نکردم، اما پس از برگزاری این رویداد، در اسفندماه پارسال  آن مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب من واریز شد و من نیز آن را صرف امور خیریه کردم.

فرهت درباره چگونگی صرف مبلغ دریافتی‌اش در امور خیرخواهانه گفت: من عاشق حیوانات آسیب‌دیده هستم؛ لذا مبلغ دریافتی‌ام را را صرف حیوانات کردم.

در ادامه الهیاری تاکید کرد که در جشنواره شرایط مالی به گونه‌ای تعیین شده که در بخش دستمزدها شیوه‌نامه‌ای داشته باشیم و اطمینان داشته باشید که مجموعه و ریز هزینه‌ها به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر درباره نحوه پرداخت هنرمندان موسیقی نواحی گفت: هیئت انتخاب آثار بخصوص آقایان هومان اسعدی، بهروز غریب‌پور و حمیدرضا اردلان نسبت به اختصاص دستمزد هنرمندان نواحی چگونگی آن تاکید بسیار داشتند و ما نیز نهایت تلاشمان را کردیم که در این زمینه نگرانی وجود نداشته باشد. مطمئن باشید نحوه پرداخت دستمزدها به همان میزانی است که در بخش‌های دیگر است.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره چگونگی دعوت از گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره و فشار احتمالی از سوی برگزارکنندگان جشنواره برای حضور برخی گروه‌ها،‌ گفت: در این مقطع حساس همه ما باید کمک کنیم که موسیقی برنده باشد. طی این مدت برخی به من گفتند اگر در جشنواره حضور نیابیم چه می‌شود؟ من نیز گفتم دفتر موسیقی نهادی نظارتی نیست، ‌بنابراین با اجبار و زور در جشنواره حاضر نشوید زیرا اگر روح آن چیزی که می‌نوازید و می‌خوانید روی صحنه نباشد قطعا مردم هم متوجه خواهند شد. جشنواره موسیقی فجر متعلق به وزارت ارشاد نیست، این رویداد متعلق به همه مردم ایران است که همه باید پاسدار آن باشیم.

الهیاری درباره عدم حضور بزرگان در جشنواره نیز گفت: باید به سمتی برویم که جشنواره موسیقی فجر جریان‌ساز باشد و این نقش را درست ایفا کند. بی‌شک اگر این فضا به درستی مدیریت و هدایت شود شاهد حضور بزرگان و ستاره‌های موسیقی ایرانی در جشنواره خواهیم بود.

در پایان مراسم از پوستر بزرگان موسیقی ایران که در جشنواره مورد تجلیل قرار خواهند گرفت، رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز