خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تولیدات صنایع دستی ایران منطبق بر نیازهای جهانی نیست/ بسته‌بندی پاشنه آشیل صنایع دستی/ صنایع دستی یکی از بازوهای اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۸۲۲

مسئولان صنایع دستی معتقد هستند: کشور ما در عرصه صنایع دستی نیازِ بازارهای جهانی را شناسایی کرده است؛ اما منطبق بر نیازهای جهانی در حوزه صنایع دستی تولیدات نداریم. حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ما مخاطب تضمینی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پویا محمودیان (معاونت صنایع دستی کشور) با اشاره به برگزاری چهارمین صنایع دستی فجر که این روزها در موزه ملی ایران درحال برگزاری است، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن آثار آخرین دستاوردها در حوزه صنایع دستی کشور با لحاظ کردن خلاقیت، مرغوبیت، نوآوری و نشان دادن قدرت جوانان در این حوزه است.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه این نمایشگاه می‌تواند بی‌واسطه مکانی باشد برای مخاطبین که بتواند از کالاهای ساخت دست هنرمندان دیدن کنند، افزود: بدیع‌ترین کارهایی که در طول سال تولید می‌شود را در فجر صنایع دستی به معرض داوری می‌گذاریم و برگزیدگان فجر موفق به دریافت سروسیمرغ و لوح تقدیر از جشنواره فجر می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول، صنایع دستی ایران در جهان جایگاه سوم از لحاظ تنوع و جایگاه نخست به لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی را دارد. با یازده شهر و سه روستا جمعا چهارده شهر از ایران در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی ثبت شده‌اند.

محمودیان با اشاره به گستردگی عرصه صنایع دستی در کشور و همچنین وجود آثار متعدد از نقش صنایع دستی در حوزه اشتغال‌زایی در سطح ملی خبر داد و افزود: بیش از دو میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و هفتاد و پنج درصد فعالین این حوزه را بانوان و جوانان به خود اختصاص داده‌اند.

معاونت صنایع دستی کشور با بیان اینکه جایگاه صنایع دستی در ورود ارز به کشور در شرایط تحریم به عنوان یکی از بخش‌های مهم در سبد صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود، گفت: صادرات صنایع دستی هم از مبادی رسمی گمرکی انجام می‌شود و هم به صورت چمدانی صورت می‌گیرد. گردشگردان و مسافرانی که وارد کشور می‌شوند آن چیز که به عنوان ره آورد ماندگار سفر با خود می‌برند صنایع دستی ایران است  که  نشان دهنده توان ابعاد چند بعدی صنایع دستی کشور است.

وی افزود: ما هنر را تحریم ناپذیر می‌دانیم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم گوشه‌ای از ظرفیت و توان صنایع دستی ایران را به جهانیان نشان دهیم. برای رسیدن به این مهم با برنامه ریزی دقیق در راستای ارتقای صنایع دستی کشور و همچنین ارتقای جایگاه هنرمندان و صنعت گران امید است تا بتوانیم صنایع دستی ایران را گسترده‌تر به جهانیان معرفی کنیم. اگرچه در این سال‌ها نقش آفرینی‌های زیادی در این عرصه داشتیم که نشان دهنده ظرفیت‌های زیادی در حوزه صنایع دستی در داخل کشور است.

بسته‌بندی نوپا در حوزه صنایع دستی

حسین خواجه بیددختی (مدیرکل دفتر توسعه و ترویج  وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز با اشاره به بسته‌بندی صنایع دستی که پاشنه آشیل این حوزه محسوب می‌شود، گفت: حوزه بسته‌بندی تقریبا حوزه نوپا و همچنین بسیار مهم برای صنعت گران صنایع دستی است. این حوزه نه تنها نیاز مخاطب است بلکه آنچه در شان کالای تولید شده در عرصه صنایع دستی باشد، از ملزومات این حوزه است که به آن توجه چندانی نشده است.

وی در ادامه افزود: تلاش ما در سازمان میراث فرهنگی بحث تجاری سازی است که مهمترین رکن اصلی آن بسته‌بندی است. ما به شدت پیگیر هستیم البته تاکنون در این زمینه موفق نبوده‌ایم ولی همین که به این باور رسیده‌ایم که در این زمینه ضعف داریم، گویی نصف راه را رفته‌ایم.

بیددختی با بیان اینکه بالابودن قیمت مواد اولیه در حوزه صنایع دستی و سنتی نقش حداقلی را دارد، گفت: ایران کشور ثروتمندی در این حوزه است. به استثنای تعداد معدودی از کالاهای خاص مثل ابریشم که خودمان زیرساخت‌هایش را در کشور از بین برده‌ایم و در حال حاضر ابریشم را از چین وارد می‌کنیم، سایر مواد اولیه به وفور وجود دارد.

وی با تاکید بر آنکه هنرهای سنتی و صنایع دستی منطبق بر داشته‌های ما شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشکل چندانی نداریم، البته شدت و ضعف‌هایی در این حوزه داریم. طبیعی است که اگر پشم میموس وارد کنیم بر کیفیت دست‌بافت‌های داری و نساجی سنتی ما تاثیر می‌گذارد ولی نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد. اگر نگاهی به داخل داشته باشیم شاید این خلاء کاملا پرشود. به همین دلیل اعتقاد دارم به هیچ وجه تامین مواد اولیه را به عنوان  یک مشکل نمی‌توان قلمداد کرد.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج  وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: کشور ما در عرصه صنایع دستی نیازِ بازارهای جهانی را شناسایی کرده است؛ اما منطبق بر نیازهای جهانی در حوزه صنایع دستی تولیدات نداریم. حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ما به جهت اینکه مخاطب تضمینی دارد، اگر مشکلات حداقلی همچون ورود گردشگر، انتقال پول و انتقال کالا حل شود قطعا با مشکل تولید روبه رو خواهد شد و نیازمند جایگزینی اثر می‌شود.

او با تاکید برآنکه درحال حاضر حجم فرآورده‌ها، محصولات، تولیدات و دست آفریده‌های صنایع دستی در آن حد نیست که با مشکل مواجهه شویم، گفت: مشکل صادرات نداریم.

تولیدات صنایع دستی ایران منطبق بر نیازهای جهانی نیست/ بسته‌بندی پاشنه آشیل صنایع دستی/ صنایع دستی یکی از بازوهای اقتصادی است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز