خبرگزاری کار ایران

در هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی مطرح شد؛

ثبت فارابی و عطار به عنوان دو شخصیت برجسته جهانی/ تخریب میراث فرهنگی نسل‌کشی فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۹۶۹

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران از معرفی فارابی و عطار نیشابوری به عنوان دو شخصیت برجسته جهانی در سالهای 2020 و 2021 توسط یونسکو خبر داد و گفت: فارابی را به صورت مشترک با قزاقستان ثبت کرده‌ایم و عطار نیشابوری نیز یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های ایرانی است که توسط یونسکو به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تخصصی مراکز فرهنگی میراث مشترک بشری باعنوان هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی، صبح امروز (7 بهمن ماه) با حضور مسئولان وزارت میراث فرهنگی، سازمان یونسکو، وزارت امور خارجه، اساتید دانشگاه و جمعی از هنرمندان در سالن همایش‌های مرکز اسناد در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

اشرف بروجردی (مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) در این نشست با اشاره به آنکه با همدلی و هم‌اندیشی فرهنگ بشری را در مرکزی که منبع حافظه بشری است، پاس می‌داریم، گفت: تمام اینها برای نسل امروز و آیندگان خواهد بود تا برای آنها راه عشق‌ ورزیدن به انسان و انسانیت را یادآور شویم. وقتی از فرهنگ می‌گوییم، سخن از باورها و دیرینگان است که به معنای عشق انسانها به یکدیگر است. یعنی چگونه به زیستن را آموختن و باورها را به نظم درآوردن و زبان مشترک را به کار گرفتن. تمام اینها در نمادهایی مانند شعر و تجلی هنر صنایع دستی برایمان به یادگار باقی مانده و خلق میراث برای آیندگان است.

وی ادامه داد: جهان نو، جهان قدرت فرهنگ است و دیپلماسی فرهنگی جای خود را در امور سیاسی باز کرده و فرهنگ زبان مشترک ملت‌هاست. این جهان مرزها را درنوردیده و به اشتراک گذاشته است. فیلم، موسیقی و ده‌ها بخش فرهنگی به‌جای دیپلماسی سیاسی کارکرد دارند. امروز منافع بشری به هویت‌بخشی ملت‌ها اکتفا می‌کند تا ملت‌ها در صلح جان بگیرند. انسان‌ها تکامل را تجربه خواهند کرد.

بروجردی تصریح کرد: ظهور داشته‌های ملت‌ها می‌تواند حلقه وصل آنها باشد. جوامع بشری چاره‌ای ندارند جز حفظ میراث جهانی. در این میان بیانیه‌های مختلفی صادر شده که در حمایت از میراث بشری بود. نهاده‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی حافظه ملی خود را پاس می‌دارند و از آن نگهداری می‌کنند. کنوانسیون ژنو، لایحه و اساسنامه و قطع‌نامه سازمان ملل متحد نیز در این راستا است.

وی خاطرنشان کرد: ایران دارای تمدن کهن است که از دوران پیش از تاریخ تاکنون را دربرگرفته و بر قله‌های بشری درخشیده است. تعرض به میراث فرهنگی و بشری، تعرض به کل بشریت است که سهمی در این میراث دارند.

حجت‌الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران) نیز در ادامه این نشست تخصصی گفت: 70 سال پیش بر ویرانه‌های جنگ جهانی دوم اندیشه زیبا رویید و بشر به دنبال آرمان‌شهری می‌گشت که در آن صلح و گفت‌وگو برقرار باشد. آنها معتقد بودند که جنگ از ضمیر و آینه بشر می‌جوشد. از این رو در یونسکو گرد آمدند تا ضمیر و آینه وجود بشر را از بدی پاک کنند. آنها سالها آینه به دست درصدد پاک کردن ضمیر آدمی هستند. ثبت بناهای ملموس و آیین‌های ناملموس یادآوری‌کننده آن است که همه ما از آن یک خانواده بزرگ در کل دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: ثروت و سرمایه فقط زور و زر نیست بلکه میراث و داشته‌های فرهنگی نیز سرمایه است. زور در بازو و زر در ترازو و قدرت نظامی چالش‌برانگیز هستند اما جهان فرهنگ و جهان معنا یگانگی و وحدت دارند. جهان فرهنگ جهانی معنوی و دارای روح است.

ایوبی با اشاره به تهدید ترامپ نسبت به حمله به 52 نقطه از مراکز فرهنگی ایران گفت: تهدید و تخریب میراث فرهنگی و میراث جهانی بشر جراحت بر روح و خانواده بشر است. از این رو وقتی بم فرو می‌ریزد یا عراق و پالمیرا تخریب می‌شوند، خانواده بزرگ جهان عزادار می‌شوند. تخریب میراث فرهنگی نسل‌کشی فرهنگی است.

وی ادامه داد: ماجرای امروز ما ماجرای مرغان عطار نیشابوری است که برای رسیدن به شهریار عدلشان، «سیمرغ»‌وار از هفت وادی گذشتند تا به پشت کوه قاف رسیدند و در آنجا یافتند که «سیمرغ» در درون باورها و اصالت‌هایشان می‌جوشید. «سیمرغ»، فرهنگ، اصالت و میراث ما است. پیام یونسکو همین است که داشته‌هایتان را بر فرهنگ، آیین و داشته‌های خود بجویید از این رو است که هر دو سال یکبار دو شخصیت مطرح را معرفی می‌کنیم. در سالهای 2018 و 2019 شخصیت‌هایی معرفی کردیم که شیخ اشراق سهروردی یکی از آنها بود و امروز سردیسی که از او ساخته شده، رونمایی خواهد شد.

ایوبی در ادامه از معرفی فارابی و عطار نیشابوری به عنوان دو شخصیت برجسته جهانی در سالهای 2020 و 2021 توسط یونسکو خبر داد و گفت: فارابی را به صورت مشترک با قزاقستان ثبت کرده‌ایم و عطار نیشابوری نیز یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های ایرانی است که توسط یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز