خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران مطرح کرد:

راه‌اندازی سامانه جامع گردشگری و بانک اطلاعات گردشگری تهران

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۰۰۸

رئیس ستاد گردشگری تهران از راه‌اندازی سامانه جامع گردشگری و بانک اطلاعات گردشگری تهران خبر داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرشاد کاظمی (رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران) با اشاره به آنکه تهران جاذبه‌های مختلفی در حوزه گردشگری دارد، گفت: این جاذبه‌ها از مکان‌های تاریخی و فرهنگی گرفته تا موزه‌ها، مراکز خرید و غیره را دربرمی‌گیرند اما تاکنون ناشناخته باقی مانده‌اند و خوب معرفی نشده‌اند. این در حالی‌ست که تهران می‌تواند یک مقصد گردشگری باشد.

او با اشاره به برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری تهران که قرار است طی 16 ماه آینده اجرا شود، گفت: سعی ما بر آن است تا بتوانیم سامانه جامع گردشگری تهران و بانک اطلاعات گردشگری تهران را راه‌اندازی کنیم و فاز نخست این سامانه‌ها تا نوروز 99 اجرایی خواهد شد.

به گفته او، در سامانه جامع گردشگری تهران اطلاعاتی ازجمله جانمایی و معرفی مراکز خدمات‌دهی در حوزه فرهنگی، هنری، گردشگری و غیره برروی نقشه تهران بارگذاری و اطلاعات اولیه آنها مشخص خواهد شد. در عین حال مکان‌نمایی مراکز تاریخی، فرهنگی و میراث تهران روی نقشه علاوه بر جانمایی معرفی این امکان را خواهد داشت که مسیرهای دسترسی و مسیرهای گردشگری نزدیک به آن نیز در اختیار مخاطب قرار گیرد. همچنین امکان دسترسی به سالن‌های سینما، تئاتر، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و غیره در این سامانه فراهم خواهد بود و برنامه‌های اجرایی سینماها، تئاترها و سایر مراکز فرهنگی مشخص خواهد بود. همچنین بیمارستان‌هایی که خدمات گردشگری سلامت ارائه می‌دهند در این سامانه جانمایی خواهند شد.

کاظمی در ادامه به راه‌اندازی بانک اطلاعات گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: این بانک اطلاعات در واقع فاز نخست برای راه‌اندازی مجموعه اطلاعات کامل درباره تهران است که با سه کلیدواژه گردشگری، توریست و آثار تهران جمع‌آوری شد‌ه‌اند. در این بانک اطلاعات کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و تمام اطلاعاتی که با موضوع تهران گردآوری شده‌اند در دسترس مخاطبان خواهد بود. البته بانک اطلاعات گردشگری تهران زیرمجموعه سامانه جامع گردشگری تهران می‌شود.

هرچند او قبول دارد که سامانه جامع گردشگری و بانک اطلاعات گردشگری تهران تقریبا اطلاعاتی همانند یکدیگر را به مخاطب ارائه می‌دهند و به نوعی موازی‌کاری هستند، گفت: از آنجا که بارگذاری تمامی اطلاعات در سامانه جامع گردشگری تهران کاری بسیار دشوار است، از این رو نیاز است تا در مرحله نخست، این اطلاعات در بانک اطلاعات گردشگری شهر تهران بارگذاری شوند و برخی از این اطلاعات که مورد نیاز سامانه جامع هستند پس از بارگذاری به این سامانه نیز منتقل شوند. تا نوروز 99، 100 تا 200 نقطه بارگذاری خواهند شد و سعی ما بر آن است تا پایان تابستان 99 بتوانیم بیشتر نقاط گردشگری، فرهنگی و هنری تهران را در این سامانه بارگذاری کنیم. ضمن آنکه این کار دائم باید به‌روزرسانی شود.

کاظمی تصریح کرد: در مرحله نخست برای بارگذاری و جانمایی مکان‌های فرهنگی، هنری و گردشگری روی نقشه مبلغی دریافت نمی‌کنیم اما این احتمال وجود دارد که در مراحل بعد هزینه دریافت کنیم. تاکنون حدود 1700 نقطه در تهران‌گردی‌ها شناسایی شده و سعی ما بر آن است تا در بانک اطلاعات بتوانیم این نقاط را بارگذاری کنیم. همچنین اسامی سایت‌ها، اپ‌ها، نشریات و سایر بخش‌هایی که با موضوع تهران فعال هستند نیز در این سامانه در نظر گرفته شده‌‌ است. راه‌اندازی کتابخانه تخصصی گردشگری، برگزاری کلاس‌های آموزشی شناخت تهران، تهران‌پژوهی و شناخت گردشگری که از هفته آینده اجرایی خواهند شد و همچنین ارائه مدرک به شرکت‌کنندگان به این کلاس‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که رئیس ستاد گردشگری تهران به آن اشاره کرد.

او در ادامه گفت: برگزاری جایزه گردشگری تهران از دیگر برنامه‌هایی است که سال آینده نخستین دور آن را برگزار خواهیم کرد. البته هفته آینده 14 بهمن ماه ششمین جایزه تهران از ساعت 16 تا 17 در محل موزه ملی برگزار می‌شود که جایزه گردشگری تهران یکی از بخش‌های آن است اما از سال آینده به صورت مجزا برگزار خواهد شد و شامل بخش‌هایی مانند پایان‌نامه، رسانه برتر، خبرنگار فعال، کتاب، شورایار، مکان، ناشر، ایده و آژانس برتر می‌شود. برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری تهران 1400 از دیگر برنامه‌های ستاد گردشگری تهران است که سال آینده در هفته تهران برگزار می‌شود. همچنین گالری‌گردی برای حمایت از گالری‌ها با حضور هنرمندان جمعه‌ها برگزار می‌شود و گردشگری محله با محوریت شورایاری‌ها پنجشنبه‌ها اجرایی خواهد شد. درواقع می‌توان گفت با توجه به آنکه تهران 353 محله دارد، هر محله می‌تواند به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری خود تورهای گردشگری محله را تعریف و اجرا کند. این تورها باید زیر نظر آژانس‌های مجوزدار در حوزه گردشگری برگزار شوند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در ادامه به برنامه‌های نوروزی ستاد گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: امسال برنامه‌های مفصلی برای نوروز داریم چنانکه چندین عید مذهبی نیز همزمان با نوروز خواهیم داشت و با شعار «تهران شهری برای همه» در نوروزگاه‌ها برنامه‌های شاد برگزار خواهیم کرد. این برنامه‌ها در دو بخش که بخش نخست از 15 اسفند ماه همزمان با روز درختکاری آغاز و تا 28 اسفند ماه ادامه خواهد داشت. دور دوم این برنامه‌ها نیز از 19 اسفند ماه تا 13 فروردین ماه در نوروزگاه‌ها برگزار می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: احیای آداب و آئین‌های آغاز نوروز از چهارشنبه‌سوری گرفته تا میرنوروز، نوروزخوانی، سبزه رویاندن، خانه‌تکانی، قالیشویی، سمنوپزان و غیره در برنامه کار قرار گرفته است.

او با اشاره به آنکه اطلاع‌رسانی و خدمات دو بخش از فعالیت‌های نوروزی ستاد گردشگری تهران خواهند بود، گفت: مخاطبان با گرفتن شماره 137 و شماره‌گیری عدد 4 می‌توانند به اپراتورهای گردشگری وصل شوند و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند. در عین حال در نوروز پک نوروزی برای گردشگران تهران در نظر گرفته شده که علاوه بر نقشه‌ای که مکان‌های ارائه دهنده خدمات را نشان می‌دهد، تخفیف‌های ویژه نیز در این پک گذاشته خواهند شد. بسته‌های آموزشی و مسابقه‌هایی برای کودکان از دیگر خدمات پک نوروزی خواهند بود. خدمات دهندگان حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری تا 10 اسفند ماه این امکان را خواهند داشت تا بتوانند تخفیفات خود را در این پک نوروزی ارائه دهند.

به گفته کاظمی هرچند هنوز برآورد هزینه تولید و ارائه پک نوروزی مشخص نیست اما هزینه چاپ نقشه 600 میلیون تومان شده است.

او در خصوص خدماتی که در نوروز، گردشگران تهران می‌توانند دریافت کنند، گفت: تورهای تهران‌گردی همچنان برپا خواهد بود و هر یک از آژانس‌هایی که مجوز فعالیت دارند، می‌توانند اطلاعات خود را برای معرفی و بارگذاری در سامانه شهرداری ارائه دهند و البته در ازای آن باید به گردشگران تخصیص دهند. در عین حال 10 دستگاه اتوبوس گردشگری برای طی چهار مسیر در تهران تعریف شده‌اند که بیشتر آنها در منطقه 11 و 12 تردد خواهند کرد. تردد با این اتوبوس‌ها رایگان است و گردشگران می‌توانند در هر یک از مقاطع پیاده شوند و پس از بازدید از آن مقصد با اتوبوس دیگر به مقصدی دیگر بروند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در پایان به این مهم تاکید کرد که ساختار ستاد گردشگری شهرداری تهران از سال 91 و 92 به منظور ساماندهی گردشگری تهران در نوروز راه‌اندازی شد و از آنجایی که فقط به منظور فعالیت در نوروز راه‌اندازی شده بود، ساختار مشخصی نداشت و در قالب ستاد فعالیت می‌کرد اما با توجه به مصوبات شورای شهر، شهرداری موظف شده است تا پایان امسال لایحه تشکیل سازمان گردشگری تهران را ارائه دهد اما همچنان این لایحه در پراکنده‌کاری‌ها قرار دارد و هنوز شهرداری چیزی تحت عنوان سازمان گردشگری تهران ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز