خبرگزاری کار ایران

مهدی رهبر:

باستان‌شناسان سربازانی‌اند که بی‌هیچ چشمداشتی کار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۴۳۲

مهدی رهبر، باستان شناسان را به سربازانی تشبیه کرد که تنها با یک کوله پشتی و بی هیچ چشمداشتی در بدترین شرایط آب و هوایی و تحمل دوری از خانواده به فعالیت می‌پردازند.

به گزارش ایلنا، مراسم نکوداشت مهدی رهبر (باستان شناس پیشکسوت ایران) همزمان با رونمایی از کتاب «آفرین نامه» مجموعه مقاله‌های باستان شناسی که به کوشش یوسف مرادی و با همکاری سوزان کشتن، ادوارد جان کیل و رسول بروجنی گردآوی و توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه چاپ و منتشر شده، برگزار شد.

مهدی رهبر در این مراسم با تشکر از فعالان حوزه باستان شناسی که در راه معرفی این حوزه گام برداشته‌اند گفت: اگر کار مفیدی توانسته‌ام انجام دهم در راستای اعتلای فرهنگ ایران بوده است.

وی در ادامه با اشاره به سختی کار باستان شناسان تصریح کرد: بازدید مسئولان این حوزه از محوطه‌های باستان‌شناسی و دیدار نزدیک با باستان‌شناسانی که در این سایت‌ها مشغول کار هستند می‌تواند خستگی این افراد را از تن به در کند.

او در ادامه با یاد آوری خاطره‌ای از سید محمد بهشتی (رییس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) زمانی که برای بازدید از محوطه بندیان درگز به نزدش رفته بود اظهار داشت: در این بازدید، بهشتی از من سوال کرد چرا باستان شناسان به رشته‌های دیگر توجهی ندارند و من در پاسخ گفتم باستان شناسان بی هیچ چشمداشتی در بدترین شرایط به محوطه‌های باستانی می‌روند که این از کمتر کسی بر می‌آید.

وی باستان شناسان را به سربازانی تشبیه کرد که تنها با یک کوله پشتی آماده مأموریت هستند و هر زمان که دستوری برای انجام پروژه‌های باستانی در هر شرایطی پیش بیاید استقبال می‌کنند در حالی که بقیه افراد کارشناس در رشته‌های مختلف این چنین نیستند و تا شرایط اسکان، خورد و خوراک، رفت و آمد و ... مهیا نباشد راضی به همکاری نمی‌شوند.

رهبر در ادامه با بیان اینکه زحمت و تلاش باستان شناسان مغفول مانده است، گفت: به وجود باستان شناسان جوان ایرانی که هم اکنون با باستان شناسان دنیا رقابت می کنند افتخار می‌کنم.

تسلط رهبر به زبان یونانی او را برتر کرده است

روح الله شیرازی (رییس پژوهشکده باستان شناسی) نیز با قدردانی از زحمات مهدی رهبر گفت: نام برخی از افراد در حوزه باستان شناسی آنقدر آشناست که آنها را به ستون‌های اصلی باستان شناسی تبدیل کرده‌اند و حضور این افراد برای ما که در میانه راه هستیم غنیمت است تا بر مدار تجربیات آنها حرکت کنیم.

او با اشاره به تسط مهدی رهبر به زبان یونانی افزود: با توجه به روابط و تأثیر فرهنگی ایران و یونان یکی از دلایل موفقیت او به عنوان یک متخصص دوران تاریخی دسترسی به منابع دست اول است که به هر پژوهشگر این توان را می‌دهد که برتر باشد.

شیرازی با بیان اینکه طیف فعالیت‌های رهبر از سال ۱۳۵۴شروع و تا به امروز ادامه دارد تصریح کرد: رهبر در تمامی پهنه جغرافیایی ایران اعم از خراسان، سیستان، کرمانشاه، همدان، سمنان، شوش، خوزستان و... فعالیت‌های باستان شناسی انجام داده که شاهکار آن محوطه بندیان درگز خراسان رضوی است.

او در پایان، رهبر را دارای شخصیت جامع الاطرافی دانست که به لحاظ علمی و اخلاقی شایسته تقدیر است و تصریح کرد: صفای درونی وی باعث شده که همواره در تمامی زمینه‌ها به عنوان منبعی قابل اعتماد برای داشجویان باشد.

میرعابدین کابلی (پیشکسوت باستان شناس) با اشاره به دوستی قدیمی‌اش با رهبر از زمان دانشگاه گفت: رهبر در محوطه‌های زیادی کاوش انجام داده که همگی از محوطه‌های شاخص هستند.

او با اشاره به فعالیت‌های رهبر در حوزه مرمت، از مرمت قلعه شوش به عنوان یکی از کارهای خاص و ماندگار وی یاد کرد به نحوی که نخستین گردهمایی باستان شناسان بعد از انقلاب در این مکان با استقبال گسترده باستان شناسان برگزار شد.

ارتباط مهدی رهبر با دانشجویان

 مسعود گلزاری (پیشکسوت باستان شناسی) نیز با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای رهبر گفت: افتخار می‌کنم که از اولین روزهای ورود به دانشگاه دوستی ما اتفاق افتاد و این دوستی هر روز مستحکم‌تر می‌شود.

او افزود: علاقه خاصی به رهبر دارم و هر زمان که از من نظری بخواهد استقبال می‌کنم با اینکه می‌دانم او خود در حوزه باستان شناسی ایران صاحب نظر است.

وی با بیان اینکه خسرو پور بخشنده شاگردی را در حق رهبر تمام کرده اظهار داشت: رهبر همیشه با دانشجویانش ارتباط خوبی دارد و تمامی منابع مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

در ادامه سجاد علی بیگی (باستان شناس و شاگرد رهبر ) که در سال‌های اخیر وی را در انجام پروژه‌های باستان شناسی همراهی کرده گفت: در این راه بسیار از استاد رهبر آموخته‌ام.

او پشتکار رهبر را در کار میدانی بسیار مثال زدنی دانست و افزود: وی در شرایط بحرانی بسیار خوب مدیریت می‌کند، عشق و علاقه فراوان به باستان شناسی دارد و در اغلب همایش‌های باستان شناسی حضور دارند و ما را همراهی می‌کنند.

علی بیگی، پاکدستی، خوش اخلاقی، نظم و انضباط در کار میدانی و... را از ویژگی‌های استاد رهبر اعلام کرد و اظهار داشت: وی گزار ش‌های خیلی قدیمی را نیز به بهترین نحو نگهداری و در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

این باستان شناس با بیان اینکه استاد رهبر تشنه آموختن است و تجربیاتش را در اختیار همه دانشجویان قرار می‌دهد، تصریح کرد: وی در انتشار گزارش‌ها و فعالیت‌های میدانی‌اش در سطح بین المللی بسیار کوشا بوده و هست.

کلنگ طلایی مهدی رهبر

محمد حسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز در ادامه این مراسم با قرائت متن تقدیر نامه علی اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) برای مهدی رهبر، گفت: به استاد رهبر علاقه ویژه‌ای دارم و از زمانیکه افتخار کار در چغازنبیل را داشتم از نزدیک با فعالیت‌های گسترده ایشان و استاد کابلی در زمان جنگ دراین محوطه آشنا شده‌ام.

وی با اشاره به کلنگ طلایی مهدی رهبر که هر جا می‌زد آثار ارزشمندی یافت می‌شود گفت: در تمامی محوطه‌ها در حوزه باستان شناسی و مرمت فعالیت‌های قابل توجهی توسط وی انجام شده است.

طالبیان اظهار داشت: نگاه من نسبت به باستان شناسی و حفاظت و مرمت با وجود ایشان وسیع‌تر شد زیرا رهبر علاوه بر باستان شناسی به حوزه معاونت میراث فرهنگی کمک‌های زیادی کرده و همواره کارشناس دقیق و منصفی بوده و با عدالت رفتار کرده است.

وی با بیان اینکه رهبر در زمان تمامی مدیریت‌ها در جلسات حضور می‌یابد و به کارش ادامه می‌دهد گفت: برای وی آثار و سایت‌های تاریخی مهم هستند نه افراد.

طالبیان افزود: رهبر کارش را نذر عاشقان میراث فرهنگی کرده و این امر نشان از عشق وی به ایران فرهنگی دارد.

در مراسم رونمایی از  کتاب «آفرین نامه» که روح الله شیرازی، میرعابدین کابلی، سجاد علی بیگی، محمد حسن طالبیان، مسعود گلزاری و ... حضور داشتند، به پاس زحمات بی دریغ مهدی رهبر پیشکسوت باستان شناسی ایران، لوح تقدیری از سوی علی اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) به وی اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز