خبرگزاری کار ایران

همایش «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۶۹۹

همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»، بهمت بنیاد ایرانشناسی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو- ایران، پنجم و ششم اسفندماه ۱۳۹۸، در بنیاد ایرانشناسی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، امروزه زن علاوه‌بر کارکرد اصلی‌اش در کانون خانواده، دارای نقش‌ها و کارکردهای اصلی دیگری در حوزه‌های مسئولیت‌های اجتماعی، تعلیم و تربیت فرزندان و تأثیر آن بر آیندة جوامع، مهارت‌های علمی، فناوری، اقتصادی و کارآفرینی است. همچنین اسلام نگاه ویژه‌ای به جایگاه و کرامت زن دارد و الگوهای کاملی از زن نمونه را همچون حضرت فاطمه(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب(س)، به جوامع بشری عرضه میدارد. بعلاوه جایگاه و کرامت زنان در ایران دوران باستان بگونه‌ای بوده که علاوه‌بر حفظ حجاب، متانت و کرامت زن در آن دوران، ایفای نقش در کارکرد اصلی و محوریش «خانواده»، بعضاً فرمان‌های حکومتی با رأی و نظر ایشان صادر می‌شد. با توجه به این موارد، هرچند در برخی زمینه‌ها حقوق زنان با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و نیازمند آسیب‌شناسی و رفع تبعیض‌ها از حقوق زنان و رسیدن به عدالت جنسیتی است، بنیاد ایرانشناسی مناسب دید تا بمناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن همایشی را با عنوان «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» ترتیب دهد و در آن از صاحبان اندیشه در حوزه‌های گوناگون امور زنان دعوت بعمل آورد تا به ارائة آخرین پیشنهادات و راهکارهای خود در معرفی صحیح نقش زنان در جامعه و نیز رفع تبعیض‌های جنسیتی و موانع حقوقی، بر اساس معیارهای ایرانی و اسلامی پرداخته شود. 

بر این اساس، این همایش دارای فراخوان ارسال مقاله در سه محور اصلی با موضوع‌های «جایگاه زن در آفرینش و تکوین»، «نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی» و «زنان و مطالعات آینده‌پژوهی در عرصة علم و فناوری در کشورهای اسلامی و کشورهای غربی» است.  

محورهای این همایش بشرح زیر است:

۱. جایگاه زن در آفرینش و تکوین

- زن در تاریخ تمدن ایران پیش از اسلام

- زن در تاریخ تمدن ایران پس از اسلام و در جهان‌بینی اسلامی

- زن در جوامع دیگر

۲. نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی

- زنان در دستیابی به صلح و پیشرفت پایدار با تکیه ‌بر تاریخ و تمدن ایران و اسلام

- زنان در احیاء و ترویج میراث فرهنگی ناملموس

- زنان: خودمراقبتی، خودباوری 

- زنان در تحکیم بنیان خانواده

- زنان در اقتصاد خلاق، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی

۳. زنان و مطالعات آینده‌پژوهی در عرصه علم و فناوری، در کشورهای اسلامی و کشورهای غربی

- زنان در رسانه‌ها و فضای مجازی: فرصت‌ها و تهدیدها

مهلت ارسال چکیده مقالات جهت شرکت در همایش تا پانزدهم دیماه سالجاری و مهلت ارسال اصل مقالات تا ۱۵ بهمن‌ماه است. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با دبیرخانة همایش با شماره‌های ۸۸۶۰۸۷۷۹_۰۲۱ و ۳۱۶۷۰۱۷_۰۹۱۰ تماس بگیرند و یا با رایانامة «of.pr@iranology.ir» مکاتبه نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز