خبرگزاری کار ایران

سفیر ایتالیا در ایران:

ایران و ایتالیا میراث‌داران تمدن تاریخی هستند

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۴۲۸

به گفته جوزپه پرونه؛ حفظ، اکتشاف، حفاری و مرمت آثار باستانی برای هر دو کشور بسیار اهمیت دارد در عین حال دانشگاه‌های ایران و ایتالیا پروژه‌های مشترکی را در این حوزه‌ها با یکدیگر آغاز کردند که نتیجه آن تحقق کارهای بی‌نظیری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جوزپه پرونه (سفیر ایتالیا در تهران) در همایش "ایران و ایتالیا 60 سال همکاری در میراث فرهنگی" با اشاره به آنکه این نمایشگاه؛ دستاوردهای میراثی و باستان‌شناسی برای ایران و ایتالیا داشته است، گفت: این دستاوردها بسیار حائز اهمیت هستند و امروز شصتمین سال همکاری باستان‌شناسی و کارشناسی میراث ایران و ایتالیا را جشن می‌گیریم. 

او ادامه داد: در حوزه حفظ و مرمت آثار باستانی نیز همکاری‌هایی بین ایران و ایتالیا انجام گرفته چراکه حفظ و مرمت آ‌ثار تاریخی بسیار اهمیت دارد و جزوپه توچی در سال 1959 موسسه ایزمئو را پایه‌گذاری کرد و همکاری ایتالیا در حوزه باستانشناسی ایران آغاز شد و تاکنون به صورت مستمر ادامه یافته است.

پرونه ادامه داد: طی 60 سال گذشته کارهای فوق‌العاده‌ای انجام شد بخصوص در دهه 60 و 70 در اصفهان و شهر سوخته اکتشافات بسیار مهمی انجام گرفت که می‌توانیم حاصل آن را در نمایشگاه فوق شاهد باشیم حتی بعد از انقلاب 1357 ایران شاهد گسترش همکاری‌ها و یکپارچگی آن بودیم.

سفیر ایتالیا در تهران خاطرنشان کرد:‌ حفظ، اکتشاف، حفاری و مرمت آثار باستانی برای هر دو کشور بسیار اهمیت دارد در عین حال دانشگاه‌های ایران و ایتالیا پروژه‌های مشترکی را در این حوزه‌ها با یکدیگر آغاز کردند که نتیجه آن تحقق کارهای بی‌نظیری است. ایزمئو سال‌هاست که در ایران فعالیت دارد و رئیس آن وابسته فرهنگی ایتالیا در ایران است در واقع می‌توان گفت ایران و ایتالیا میراث‌داران تمدن تاریخی هستند و این مسئولیت مشترک ماست که بتوانیم این میراث را حفظ کنیم و ترویج دهیم.

او تصریح کرد: همه علاقمند هستیم که علاوه بر حفظ این میراث، این دستاوردها به نسل جوان نشان داده شوند تا ماندگار شود.

پرونه با اشاره به آنکه ایران و ایتالیا در حوزه‌های مختلف از جمله سینما و هنر باهم همکاری دارند، گفت: باستان‌شناسی گوهر وجود همکاری ایران و ایتالیا است و ما اطمینان داریم بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایران و ایتالیا در حوزه میراث باستان‌شناسی لذت خواهند برد. این کارهایی که در گذشته انجام داده‌ایم، می‌تـواند تاملی برای آینده باشد.

آدرینا روسی (رئیس ایزمئو که یک موسسه بین‌المللی است) با اشاره به آنکه این موسسه یک موسسه بین‌المللی برای شرق‌شناسی است، گفت: کارهای ما در ادامه و استمرار فعالیت‌های توچی در حوزه باستان‌شناسی است و حدود 300 کارشناس داریم که 120 نفر آنها خارجی هستند و بخشی از این کارشناسان را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. در عین حال ما بیش از 100 دانشگاه موزه و مرکز علمی در دنیا همکاری داریم و در سال 2012 مرکزی برای ادامه و گسترش همکاری‌ها با ایران را‌ه‌اندازی کردیم که تا امروز فعالیت خود را ادامه داده‌اند.

او تصریح کرد:‌ در این موسسه نقش فرهنگی، موقعیت جغرافیایی سیاسی و نفوذ ایران در منطقه قفقاز و آسیای میانه را بررسی کردیم و امروز شاهد رونق اصطلاحی به نام دنیای ایران (پرشین ورد) هستیم.

روسی تاکید کرد: شاهد تجدید روابط دوستانه ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی هستیم و روابط را در حوزه کاوش و حفظ آثار گسترش خواهیم داد. نمایشگاه 60 سال همکاری ایران و ایتالیا نیز جامع‌ترین و گسترده‌ترین نمایشگاهی است که تاکنون در ایران و ایتالیا برگزار شده است و بهانه‌ای خواهد بود که به یاد بیاوریم سفرهایی که جزوپه توچی به ایران داشت و در دهه 50 تلاش بر آن بود که صنعت نفت ایران مدرن‌سازی شود و اینکه ایران بتواند از درآمدهای نفتی و منابع نفتی استفاده کند، سبب شد تا ایتالیا‌یی‌ها روابط گسترده‌ای را با ایران آغاز کنند و اکتشافات در مناطق شرقی ایران از دهانه غلامان آغاز شد.

رئیس موسسه ایزمئو خاطرنشان کرد: طی پروژه‌های باستان‌شناشی تلاش داشتیم تا از تکنیک‌ها و دانش باستان‌شناسان ایران استفاده کنیم و دو رویکرد قدیمی را باهم تلفیق کرده‌ایم. اکنون آثار و کارهایی که انجام داده‌ایم تاثیر عمیقی در مکاتب و دانشگاه‌ها داشته است.

او با اشاره به آنکه هنوز برخی از داده‌ها و اکتشافات باستانشناسی در ایران و ایتالیا به چاپ نرسیده‌اند، گفت: داده‌های شهرسوخته، یادداشت‌های میدانی باستان‌شناسان مانند اسکراتو از دهانه غلامان و تعداد زیادی از آثار دیگر هنوز منتشر نشده‌اند این در حالی است که بیش از نیم قرن است که باستان‌شناسان ایتالیایی سعی دارند حضورشان را در ایران تثبیت کنند و  ما گواهی برای تداوم آن هستیم تا مرزها و شکاف‌های بین دو کشور پرشود و بتوانیم به نسل‌هایی از محققانی که عاشق نبوغ در باستان‌شناسی هستند، این تجربیات را انتقال دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز