خبرگزاری کار ایران

آزادی کاخ شورا و تچر از زندان آهنین/ ایتالیایی‌ها هزینه‌ها را پرداخت کردند/ مرمتگران به دنبال درمانی برای گلسنگ‌های تخت جمشید هستند

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۷۱۵

با اتمام فعالیت فصل دوم مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید، داربست‌های کاخ شورا باز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید که از نیمه دوم مهرماه آغاز شده بود و با مرمت نمای غربی و دو نمای داخلی جرزهای دروازه شرقی کاخ شورا و بخش‌هایی از کاخ تچر انجام شد، به پایان رسید.

حمید فدایی (مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید) با اعلام این خبر گفت: بخشی از مرمت‌ در کاخ شورا و کاخ تچر در نخستین فصل فعالیت مرمتگران بدون مرز انجام و دومین فصل این مرمت‌ها طی چند روز گذشته به پایان رسید. در مرحله‌ای هستیم که داربست‌های این کاخ‌ها به منظور تصویربرداری فنی بعد از مرمت و مستند نگاری‌های لازم درحال باز شدن هستند تا بتوانیم تصاویر قبل و بعد از مرمت را باهم تطبیق دهیم و نتیجه نهایی را شاهد باشیم.

به گفته او، مرمت‌ در کاخ تچر به پایان رسیده اما درخصوص کاخ شورا بخش‌های پشتی درگاه شرقی که فاقد نقش برجسته است هنوز نیازمند مرمت‌هایی است که بعدها توسط گروه ایرانی انجام خواهد شد اما کار مرمت و حفاظت نمای نقش برجسته‌ها در هر دو کاخ به اتمام رسیده و تکمیل شده است.

فدایی با اشاره به آنکه تا چند روز دیگر فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیایی در تخت جمشید به اتمام خواهد رسید، گفت: این فصل از همکاری به اتمام رسیده است و تلاش می‌کنیم در بهار سال آینده نشست مشترکی داشته باشیم که در آن دستاوردهای دو فصل مرمت و حفاظت و مطالعات انجام شده در تخت جمشید را به اشتراک بگذاریم. در همان نشست هم تصمیم خواهیم گرفت که آیا این همکاری ادامه خواهد داشت یا خیر؛ در فصل بعد، برنامه دیگری با هزینه‌های مربوط به آن در نظر خواهد گرفته شد. ضمن آنکه هزینه‌های لازم برای این فصل از مرمت، مواد، تجهیزات مورد نیاز و... توسط گروه ایتالیایی پرداخت شد و آنچه باقی ماند برای سایر فصل‌های مرمت تخت جمشید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته تجهیز کارگاه، داربست‌ها و تخته و الوار و آنچه مربوط به تجهیز کارگاه بود توسط گروه ایرانی انجام شد.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید همچنین از تبادل دانش و اطلاعات بین مرمتگران و باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی خبر داد و گفت: فرضیات زیادی درمورد لایه رنگ روی نقوش برجسته داشتیم که توانستیم در دو فصلی که با مرمتگران بدون مرز کار کردیم، مطالعاتی آغاز کنیم و نتایج خوبی بخصوص درباره ویژگی رنگ‌هایی که روی نقوش برجسته بود، بدست آوریم.

فدایی در ادامه به انجام مطالعاتی درخصوص گلسنگ‌ها و راه‌های کنترل رویش آن در تخت جمشید اشاره و عنوان کرد: ایرانی‌ها و ایتالیایی‌ها در این خصوص تبادل دانش داشتند و به دستاوردهای خوبی دست خواهیم یافت. بررسی‌ها را پشت سر گذاشتیم و به موضوعات مربوط به درمان ورود کردیم که به حوزه چگونگی کنترل و حذف آنها می‌پردازد. درواقع با انجام تست‌های میدانی، آزمون‌هایی نه در سایت بلکه در بستر کوه انجام دادیم که اکنون در حال بررسی آنالیزها هستیم، تا بتوانیم مناسب و کاربردی بودن این روش را امتحان کنیم.

او خاطرنشان کرد: گلسنگ‌ها بخشی‌ از آسیب‌های بیولوژیکی هستند که در تخت جمشید وجود دارد. البته در کوتاه مدت آسیب جدی وارد نمی‌کنند ولی این آسیب در درازمدت می‌تواند تاثیرگذار باشد. تاکنون مطالعات زیادی درخصوص گلسنگ‌های تخت جمشید انجام و انواع آن شناسایی شده است. در ارتباط با برخی از گونه‌های بسیار خطرناک، آزمون‌هایی مربوط به کنترل و درمان در حد تست‌های میدانی جلو رفته اما هنوز ارزیابی موثر بودن روش‌ها که نیازمند کار آزمایشگاهی بعد از درمان هست، در دستور کار است.

حجم ویدیو: ۴۳.۱۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۱۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز