خبرگزاری کار ایران

در نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی مطرح شد:

موسیقی مهاجران کرد به پیدایش پاپ کردی منجر شده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۰۶۸

یکی از نشست‌های پژوهشی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به پژوهش‌های پرنگ فرازمند یکی از محققان ساکن سوئد پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست‌ پژوهشی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی، صبح امروز شنبه‌ (8 آبان‌ماه) به موضوع "آوای غربت‌نشینی، موسیقی مهاجران کرد ایرانی مقیم سوئد" به تحقیق و پژوهش پرنگ فرازمند اختصاص داشت.

پرنگ فرازمند در سال ۲۰۰۳ همراه با یک تور به کردستان عراق رفته و از همان سال تحقیقات پژوهشی خود را آغاز کرده است. او از سال ۲۰۰۷ بر موسیقی کردهای مهاجرت مقیم سوئد تمرکز داشته و حال نتیجه تحقیقات خود را در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ارائه کرده است.

به عقیده این پژوهشگر که در حال حاضر دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه هاله آلمان است، تمامی اتفاقات فراملی که خارج از میهن‌ برای کردها رخ می‌دهد در کشور سوئد متمرکز است. کردهای کشورهای دیگر نیز برای فعالیت به سوئد می‌روند و به همین دلیل است که این کشور، نقش بسیار مهمی در نحوه فعالیت‌های موسیقی مهاجران کرد داشته است.

طبق پژوهش‌های انجام شده توسط فرازمند، بخش بسیاری از کردهای ایران جمعیت ۷۰ هزار نفری مهاجران کرد کشور سوئد را تشکیل می‌دهند. 

به گفته وی؛ نخستین گروه مهاجران در سال ۱۹۸۴ به واسطه درمان به سوئد مهاجرت کردند و قرار بوده به صورت موقتی در این کشور باشند اما سوئد به آنها پیشنهاد اقامت می‌دهد. مهاجران کرد همیشه به فکر آباد کردن منطقه خودشان هستند به همین دلیل برخی از آنها آرزوی بسیاری برای اجرای موسیقی در کشور خودشان در سر دارند.

فرازمند می‌گوید: می‌توان گفت کردها طی مهاجرت‌شان در ابتدا دچار سرگشتگی می‌شوند و به همین دلیل برای بازتعریف هویت خود به دنبال ساز و کار جدید می‌گردند و به همین دلیل است که در تصور خود همواره میهن را در نظر می‌گیرند.

وی معتقد است که کردهای سوئد تغییراتی در موسیقی کردهای ایران به وجود آورده‌اند. از طرفی آنها با موسیقی‌دانان غربی تامل و اجرا داشتند. به طور مثال یک هنرمند اهل شیلی المانهای موسیقی خودش را وارد موسیقی کردی کرده است، از سوی دیگر کردها با توجه به فضای موسیقی خود به اجرای موسیقی خودشان پرداختند.

بنا به پژوهش‌های فرازمند، موسیقی کردی به واسطه مهاجرت و رسانه مهمترین عوامل جهانی شدن یک فرهنگ است تا آنجا که حتی گروه‌های سوئدی نیز موسیقی کردی اجرا می‌کنند. از طرفی، فرهنگ موسیقی کردهای ایران در مواجه با کردهای مناطق دیگر دستخوش تغییرات شده است. و اینگونه نبوده که غربی‌ها فرهنگ موسیقی کردها را بگیرند بلکه ابتدا کردها فرهنگ موسیقی آنها را گرفته‌اند. در نتیجه موسیقی کردی به آن چیزی تبدیل شده که به صورت متفاوت در کردستان اجرا می‌شود، به عبارتی موسیقی کردی مدرن شده است.   

پرنگ فرازمند در ادامه تحقیقاتش، ورود عناصر غربی را حاصل و نتیجه رویارویی موزیسین‌های اروپایی با کردهای ساکن سوئد دانسته است. به اعتقاد او آن موسیقی که توسط مهاجران کرد تولید شده به دست کردهای ساکن ایران رسیده و باعث پیدایش موسیقی پاپ کردی شده است.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی از ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه با حضور ۲۸۰ هنرمند موسیقی اقوام در کرمان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز