خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای بررسی رویداد جهانی «وومکس»مطرح شد؛

«وومکس» برای موسیقی مقامی ایران نیز فرصت بسیار خوبی ایجاد کرد/ موسیقی ایرانی نسبت به ۳۰ سال گذشته جایگاه مناسبی ندارد/ سه میلیون تومان بودجه را هم نگرفتیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۴۹۷

نشست رسانه‌ای بررسی رویداد جهانی «وومکس» امروز شنبه 11 آبان‌ماه با حضور اردوان جعفریان مدیر موسسه «پردیس موسیقی معاصر» و امیر عباس ستایشگر مدیر موسسه «پرده هنر موسیقی» در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست رسانه‌ای بررسی رویداد جهانی «وومکس»، مدیر موسسه «پردیس موسیقی معاصر» درباره نحوه برگزاری فستیوال «وومکس» گفت: طی سال‌های گذشته بسیاری از هنرمندان با حضور در فستیوال «وومکس» به برند تبدیل شده‌اند. فستیوال وومکس از جمله رویدادهایی است که برخلاف سایر فستیوال‌ها در حوزه صنعت موسیقی به فعالیت مشغول است. به هر حال اهمیت این رویداد تمرکز بر موسیقی جهانی و موسیقی مردمی است که برگزارکنندگان در اشاعه آن تلاش می‌کنند.

جعفریان در ادامه گفت: یکی از اهداف مهم رویدادی چون «وومکس» برندسازی در حوزه موسیقی فولکولوریک است و امسال ایران در این رویداد حضور پررنگی داشت و کیهان کلهر در این میان نقش پررنگی داشت و اتفاقات خوبی را رقم زد.

جعفریان افزود: «وومکس» یکی از با اهمیت‌ترین جایزه‌های موسیقی در دنیاست و موضوع مهم این که اهالی رسانه و روزنامه‌نگاران در نحوه برگزاری آن سهم بسیاری دارند. کاش ما نیز در ایران شبیه‌سازی این جایزه را داشته باشیم تا موسیقی‌مان فارغ از حاشیه‌های موجود به فعالیت‌های بیشتر بپردازد. اتفاق مثبت دیگر اینکه  گروه موسیقی «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی نیز در بخش اصلی «وومکس» به اجرای برنامه پرداختند که اجرای‌ آنها واکنش‌های بسیار مثبتی داشت و اتقاقا به صورت زنده از تلوزیون فنلاند روی آنتن رفت در حالی که این اتفاق برای کمتر گروهی رخ می دهد.

رویداد «وومکس» برای موسیقی مقامی ایران نیز فرصت بسیار خوبی ایجاد کرد

مدیر موسسه «پردیس موسیقی معاصر» ادامه داد: رویداد «وومکس» برای موسیقی مقامی ایران نیز فرصت بسیار خوبی ایجاد کرد. باید یادآور شد دولت در ادوار گذشته درک درستی از شیوه بازاریابی بین‌المللی موسیقی نداشت می‌توان گفت خروجی آن مطلقأ صفر بوده است. دولت نه توان حمایت دارد و نه می‌تواند در برنامه‌ریزی موفق عمل کند بنابراین تنها راه مطرح کردن موسیقی ایرانی در دنیا واگذاری امور مذکور به نهادی صنفی است.

جعفریان با تاکید بر اینکه موسیقی ایرانی نسبت به ۳۰ سال گذشته جایگاه مناسبی نداشته، گفت: متاسفانه اتفاقات رخ داده طی سال‌های گذشته منجر به برندسازی در موسیقی نشده است.

موسیقی ایرانی جایگاه بین‌المللی خود را از دست داده است

جعفریان در ادامه توضیح داد: آنچه که نیاز داریم ایجاد سیاست میان‌مدت است که باید در حوزه‌های دولتی با محوریت مشارکت بخش خصوصی است که باید از راه کانالیزه آن عبور کند. ما اگر بپذیریم موسیقی ایرانی جایگاه بین‌المللی خود را از دست داده، آن وقت زمان حل مشکل است که در این راه فقط بخش خصوصی می‌تواند معضل از بین رفتن برند موسیقی ایرانی را حل کنید. شما مطمئن باشید بزرگان هنر این سرزمین فقط با فعالیت‌های شخصی جایگاه معتبر بین‌المللی کسب کرده‌اند. شاهد این مدعا هم خروجی است که شما از بخش دولتی می‌توانید ببینید که حتی توان برگرداندن سرمایه گذاری‌شان را هم نداشته‌اند. اگر بپذیریم که موسیقی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده پس باید بپذیریم که از آن حمایت کنیم و اگر این حمایت نباشد بخش خصوصی هرگز نمی‌تواند فعالیت چندانی در عرصه جهانی داشته باشد.

مدیر موسسه «پردیس موسیقی معاصر» ادامه داد: جدا از حضور ناشران خروجی نمایشگاه «وومکس» فعال کردن جایگاه موسیقی ایرانی در نمایشگاه‌های صنعتی موسیقی‌محور دنیاست و موفقیت‌های که طی این روند رخ می‌دهد به نفع کلیت نشر در حوزه موسیقی است.

جعفریان اذعان داشت: در حال حاضر ۴۱۰ ناشر پروانه دار در عرصه موسیقی کشورمان فعالیت می‌کنند اما اغلب آنها به دلایل مختلف از جمله منافع شخصی در محافل بین‌المللی حضور پررنگی ندارند. راه چاره این است که از حوزه منافع شخصی به منافع جمعی برسیم. دولت توانایی هماهنگی‌های لازم را دارد و بهتر آن است که امور مربوطه به بخش خصوصی واسپاری شود. راهی جز این اتفاق وجود ندارد.

جعفریان درباره نحوه فعالیت ایران در مجمع جهانی یونسکو نیز گفت: تقریبا ۱۷۰ کشور در این مجمع جهانی عضو هستند که هر دو سال یک بار در مقر این مجمع انتخاباتی برگزار می‌شود که طی آن کاندیداهایی برای حضور در هیات مدیره معرفی می‌شوند. وظیفه این مجمع حمایت از موسیقی‌هایی است که قابلیت درآمدزایی به طور مستقل ندارند. در این مجمع تلاش می‌شوند که پروژهایی با حمایت دولت‌ها صورت گیرد. ایران در تمام دوران این مجمع، عضوی در هیات مدیره مجمع نداشته است. البته خانه موسیقی در مجمع عضو بوده اما بنا به دلایلی که من نمی‌دانم از عضویت مجمع خارج شده است. عضویت در این مجمع بعد مالی ندارد اما به دلیل نفوذ یونسکو توانایی جلب نظرات و حمایت‌هایی دارد که فضای قابل توجهی را دربرمی‌گیرد. امیدوارم در سال‌های آینده شاهد همدلی بیشتر مجمع جهانی موسیقی یونسکو در تعامل با دولت باشیم که اولین اتفاق مربوط به آن برگزاری جلسه هیات مدیره این مجمع در ایران خواهد بود و امیدوارم با توجه به شرایط آلوده سیاسی علیه ایران همکاری مناسبی صورت گیرد که در این حوزه بتوانیم شاهد این اتفاق بزرگ باشیم.

۶۰ تا ۷۰ درصد آثار ایرانی امکان حضور در «وومکس» را ندارند

امیرعباس ستایشگر مدیر موسسه «پرده هنر موسیقی» نیز در ادامه نشست به توضیحاتی پرداخت. او هم درباره نحوه فعالیت ناشران در نمایشگاه جهانی «وومکس» گفت: زمانی که در این رویداد حضور می‌یابیم تازه درک می‌کنیم که آثار باید چه استانداردهایی داشته باشند. متاسفانه ۶۰ تا ۷۰ درصد کارهایی که در ایران تولید می‌شود به دلیل نداشتن استانداردهای لازم امکان حضور در «وومکس» را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود آثار شاخص‌ مورد توجه قرار گیرند. خوشبختانه ما در حین برگزاری این رویداد نهایت تلاش خود را انجام دادیم که موضوع پخش جهانی آثارمان را جدی بگیریم. جالب اینکه به دلیل همین ارتباطاتی که ایجاد شد، ما فرصت داشتیم که آثارمان را بهتر از ایران، در دنیا معرفی می‌کنیم.

خوشبختانه امسال مدیران دولتی «وومکس» حضور نداشتند

ستایشگر در ادامه گفت: موضوع مهم دیگر مقوله «شوکیس» است که در اینباره نیز اقدامات مثبتی صورت گرفته است. تا  به این ترتیب شرایط لازم برای حضور گروه‌های ایرانی در محافل بین‌المللی یا حضور گروه‌های خارجی در کشور فراهم شود. این در حالی است که عمده فعالیت‌ها متمرکز بر بخش خصوصی است و مسئولان دولتی نقش مهمی در این زمینه ایفا نکرده‌اند. خوشبختانه امسال شرایطی ایجاد شد که طی آن مدیر دولتی در نمایشگاه «وومکس» حضور نداشته باشد. امسال ناشران و هنرمندان حضور فعالی در این رویداد بین‌المللی داشتند.

ستایشگر درباره نحوه حمایت‌های دولتی توضیح داد: متاسفانه سال گذشته آنطور که باید مورد حمایت قرار نگرفتیم و فقط سه میلیون تومان بودجه به این مقوله اختصاص داده شد که آن را هم نگرفتیم. اما امسال رویه کمی متفاوت بود. اما امسال در مجمع صنفی ناشران موسیقی قرار شد حضورمان صرفا توریستی نباشد. امسال توانستیم در رویداد جهانی «وومکس» غرفه‌ای اختصاصی به نام ایران بگیریم که اتفاق خوبی بود. امسال آثاری را نیز برای انتشار با خودمان برده بودیم که انصافا خوب دیده‌ شدند.

دولت قول‌ همکاری داده است

ستایشگر ضمن اظهار امیدواری از حمایت‌های دولتی گفت: دولت قول‌های خوبی به ما داده که امیدواریم ادامه پیدا کند. هرچند هنوز مراوده مالی در این زمینه صورت نگرفته است.

این تهیه‌کننده و ناشر موسیقی در ادامه این نشست خبری به موضوع قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی درباره کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها هم اشاره کرد و گفت: این موضوع ملتهب‌ترین سوژه موسیقی کشورمان بود. متاسفانه جامعه موسیقی وقتی متوجه این موضوع شد که تقریبا تبدیل به قانون شده بود. ما در این حوزه جلساتی را با آقای کاراندیش برگزار کردیم که بانی این ماجرا بودند. در این جلسه ما نتوانستیم به توافقی هم دست پیدا کنیم. پس از این دیدار با کمیسیون فرهنگی مجلس هم دیدار کردیم و بعد از آن هم خانه موسیقی با دوستان سازمان برنامه و بودجه دیدارهایی داشتند. به هر حال اکنون در شرایطی هستیم که جامعه موسیقی موظف به پرداخت این ۱۰ درصد شده است اما نکته‌ای که در این میان می‌توانیم به آن اشاره کنیم، نوع برخوردی است که با مساله داشته‌ایم.

تعامل صددرصدی با دفتر موسیقی وزارت ارشاد

مدیر موسسه «پرده هنر موسیقی» درباره نحوه همکاری با نهادهای مربوطه در ایران نیز گفت:  تعامل صددرصدی با دفتر موسیقی وزارت ارشاد داشتیم که این اتفاقات در دوران مدیریت آقای اللهیاری رخ داده است.

ستایشگر درباره وضعیت فعلی قانون ده درصدی کنسرت‌ها نیز گفت: مطلع شدم که سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته  قانون مذکور را از لایحه سال بعد حذف کرده است که البته این خبر در حد شنیده‌ها است و رسما اعلام نشده و ما نیز امیدواریم صحت داشته باشد. اگر این اتفاق رخ داده ما به عنوان مجمع سپاسگزاریم. اگر شنیده‌هایم اشتباه باشد ما آماده هرنوع واکنشی هستیم اما شیوه ما تعامل است. در حال حاضر تهیه‌کنندگان ملزم به پرداخت هستند ما نیز می‌خواهیم به این قانون احترام بگذارند.

مدیر موسسه «پرده هنر موسیقی» در پایان گفت: از دوستان رسانه‌ای خواهش می‌کنم تا به قطعیت رسیدن ماجرا پیگیر این تصمیم سازمان برنامه و بودجه باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز