خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر مطرح شد:

برای تامین هزینه‌های جشنواره فتح خرمشهر به کائنات متوسل شده‌ام/ اگر تا پایان جشنواره وعده‌ها عملی نشود، نام افراد را اعلام می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۴۱۰

حمیدرضا آذرنگ ضمن بیان اینکه وعده‌هایی که به جشنواره فتح خرمشهر داده شده تاکنون عملی نشده است، گفت: اگر تا پایان جشنواره وعده‌ها عملیاتی نشود، رخ به رخ خیلی افراد خواهم شد و نام افرادی را می‌گویم که به رغم وعده‌های داده شده، هنر و فرهنگ و این رویداد مهم را تنها گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای بیست‌و‌دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با حضور حمیدرضا آذرنگ (دبیر جشنواره) در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

آذرنگ در این نشست اظهار داشت: دراماتیک‌ترین و تلخ‌ترین اتفاق هر مملکتی جنگ است و برای هرجامعه اتفاقی مهم به شمار می‌آید. اما با نگاهی به رده سنی شرکت‌کنندگان می‌بینیم که هرچه سن افراد به زمان کنونی نزدیک می‌شود، تعداد کمتر شده که نشان از این بوده که ما پاسداران خوبی در این زمینه نبودیم. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که من اکنون به عنوان دبیر این جشنواره باید بگویم اکنون آدم‌ها در این زمینه تنها مانده‌اند. هیچوقت در ۴۷ سال عمرم این حجم از تنهایی را تجربه نکرده بودم و حس می‌کنم این حس از محمد جهان آرا به من می‌رسد. جهان توخالی و بدی پیدا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: من دوست داشتم بعد از جشنواره نشست برگزار شود تا بتوانیم درباره آن گفتگو کنیم. ولی اکنون خیلی افراد به من قول داده‌اند که عملی نشده و فعلا اسم آنها را بیان نمی‌کنم. اما بعد از جشنواره قطعا رخ به رخ خیلی افراد خواهم شد و نام افرادی را می‌گویم که فرهنگ و هنر و این مناسبت مقدس را تنها گذاشتند. هیچکس به عنوان دبیر این جشنواره به سراغ من نیامد که بگوید شما که در حال انجام این کار هستید، ما کنار شماییم. البته غیر از مرکز هنرهای نمایشی و منطقه آزاد اروند که امیدوارم کمک‌های بیشتری هم در این زمینه انجام دهند. این در حالی است که دولت‌ها در هر جای دنیا برای چنین اتفاق‌هایی پیش‌قدم شده و کمک‌هایی برای پاسداری از این مناسبت‌ها انجام می‌دهند ولی اینجا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

آذرنگ در ادامه بیان کرد: آبادان و‌ خرمشهر لایق اتفاق‌های بسیاری هستند اما متاسفانه در محرومیت بسیاری به سر می‌برند. متاسفانه حتی دو پلاتویی که قول ساخته شدن آن هم داده شده بود، اکنون تغییر کاربری داده شده و کسی هم پاسخگوی این موضوع نیست.

دبیر بیست‌ودومین جشنواره فتح خرمشهر درباره تغییر فصل برگزاری این جشنواره توضیح داد: این کار بر اساس تصمیم مسئولان جشنواره بود که اتفاقا بسیاری مخالف آن بودند. زمان زیادی صرف شد تا دوستان را قانع به تغییر فصل کنیم. خوشبختانه از ۱۶ استان در جشنواره حضور پیدا می‌کنند که کارگاه‌هایی نیز در آنجا برای آنها در نظر گرفته شده است. متاسفانه در خرمشهر هتلی که بتواند ۲۷۰ هنرمند را در خود جای دهد وجود نداشت که با پیگیری‌های انجام شده هتلی در مرز آبادان و خرمشهر برای اسکان هنرمندان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: داوری بخش میدانی جشنواره توسط خود مردم انجام می‌شود. همچنین در بخش کوتاه علاقمند بودیم که گروه بازبین داورهای این بخش نیز باشند ولی هنوز در این باره به نتیجه نرسیدیم. امیدوارم تا چند روز آینده داورهای بخش‌های مختلف مشخص شوند.

آذرنگ همچنین درباره بودجه جشنواره اظهار داشت: روز اول که به من پیشنهاد دبیری جشنواره شد، آقای قنواتی به من گفتند که بودجه ما طبق ادوار گذشته ۲۵۰ میلیون است که من گفتم مبلغ یک تئاتر نیمه حرفه‌ای است. آقای قنواتی از طرف منطقه آزاد اروند گفتند که پول می‌شود ۳۰۰ میلیون و تلاش می‌کنند که به ۴۰۰ میلیون برسد. برآورد ما برای این جشنواره ۱ میلیارد و دویست و خرده‌ای میلیون بود که به مرکز هنرهای نمایشی ارائه دادیم که از مرکز ۲۵۰ میلیون داده شد. ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که از منطقه ازاد اروند ۴۰۰ میلیون به دستمان برسد و با ۲۵۰ میلیون مبلغ ۶۵۰ میلیون از برآورد تامین می‌شد اما متاسفانه از منطقه آزاد نیز بیشتر از ۲۵۰ میلیون داده نشد و سر جمع نقدینگی ما ۵۰۰ میلیون رسید که هنوز در اختیار قرار نگرفته و به صورت اعتبار داده شده است.

وی ادامه داد:  بخش بزرگی از این پول نیامده برای اسکان هنرمندان رفته و مبلغی نمانده است. من برای هزینه‌ها توسل به کائنات و برخی باورهای خود کرده‌ام که امیدوارم بیش از این زخم نشود. اکنون باید بگویم که کوله‌بارم پر از وعده است. وعده‌هایی که داده شده ولی عملیاتی نشده است. ایده‌آل من این بود که جشنواره تنها به صورت آماری نگاه نشود و اتفاق‌های خوبی را رقم بزند. اما متاسفانه امکانات استان خوزستان در تئاتر هم اوضاع خوبی ندارد. به نوعی اگر در دوره‌های مختلف جشنواره یک پروژکتور اضافه می‌شد، الان ۲۱ پروژکتور اضافه شده بود و این جشنواره تا این حد تنها نبود.

آذرنگ در ادامه بیان کرد: ۲۳ مهر ۱۵۰ صندلی از تهران به منطقه فرستاده شد که از آن روز تا به حال کسی این صندلی‌ها را نصب نکرده و امشب من می‌خواهم بروم و با کمک دوستان خودم شروع به نصب صندلی‌ها کنم. گفته می‌شود برای مبارزه با هر تمدنی لازم نیست که همه را بکشید، کافیست تقلب را به مردم یاد دهید. در جشنواره‌های مختلف شاهد بودم که آثاری با اسم‌های مختلف در جشنواره‌های دیگر شرکت می‌کردند. ناراحت‌کننده است که هنرمند را به جایی برسانیم که خودش راضی به این کار شود. خوشحالم که همه کارهای این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند، تولید جشنواره بوده و ۱۹۰ نمایشنامه برای این جشنواره نگارش شده است.

دبیر بیست‌ودومین جشنواره فتح خرمشهر در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار داشت: در آخرین سفری که به خرمشهر رفتم، شب پرواز داشتیم و غروب ما را دعوت کردند تا از موزه شرکت نفت دیدن کنیم. در لابی هتل آقای ناطق نوری را دیدیم که خیلی خوب با ما برخورد کردند. به ایشان گفتم که چقدر خوب است که آغوش یک روحانی به روی هنر و هنرمند باز باشد. ایشان در حضور من به استاندار توصیه‌هایی کرده‌اند که در تمام این مدت استاندار سکوت کردند که امیدوارم هنر و هنرمند سبب عصبانیت ایشان نشده باشد. فردای آن روز از دفتر آقای نوری با من تماس گرفتند که به شدت از پیگیری ایشان خوشحال شدم اما بعد از آن اتفاق‌ها آنطور که باید پیش نرفت. امیدوارم صدای من به آقای نوری برسد و متوجه شوند که قول ایشان عملی نشد.

سیدحسین رسولی (مدیر روابط عمومی جشنواره) نیز در این نشست گفت: امسال بیش از ۶۰۰ اثر در جشنواره شرکت کرده‌اند که بیش از ۱۹۰ اثر در حوزه نمایشنامه‌نویسی شرکت کرده‌اند. یکی از نکات این جشنواره رده سنی شرکت‌کنندگان بوده که از متولد سال ۷۶ به بالا در آن حضور پیدا کرده‌اند. همچنین از شهرستان‌های مختلف در این دوره حضور پیدا کرده‌اند. ۳۶ کارگردان در این دوره حضور دارند که ۸ کارگردان از این بین را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز