خبرگزاری کار ایران

بررسی جنبه‌های مختلف یک سریال محبوب در خانه هنر کاج:

«گیم آف ترونز» برای سازندگان فیلم‌های تاریخی یک درس است

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۳۷۱

ایونت یک روز با «گیم آف ترونز» با حضور پیام فروتن، منیر ملکی، حسن پیله‌ور، ثمین سالک و شاهین شجری کهن، عصر جمعه (نوزدهم مهر) در خانه هنر کاج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ایونت یک روز با «گیم آف ترونز»، با حضور پیام فروتن، منیر ملکی، حسن پیله‌ور، ثمین سالک و شاهین شجری کهن، جنبه‌های مختلف سریال «گیم آف ترونز» که یکی از محبوب‌ترین سریال‌های جهانی است، بررسی شد.

پیام فروتن در رابطه با طراحی صحنه و منیر ملکی در خصوص طراحی لباس این سریال سخن گفتند. همچنین شاهین شجری کهن به نقد و بررسی قصه و درام سریال پرداخت.

در حاشیه این ایونت، نمایشگاهی از آثار ساخته شده توسط هنرجویان طراحی صحنه خانه هنر کاج  نیز برپا شده بود.

حلقه مفقودی به نام پژوهش در هنر

پیام فروتن در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص برگزاری ایونت سریال گیم آف ترونز در خانه هنر کاج بیان کرد: کلاس‌های عملی من در این مجموعه برگزار می‌شود و بر این باورم که کلاس‌ها باید خروجی داشته باشند و در نهایت به تولید برسند. بر این اساس تصمیم گرفتیم روی یک تم خاص کار کنیم. این سریال بسیار محبوب و همچنین یک اثر فانتزی و تاریخی است و همه عناصر خیال‌پردازانه را دارد.

فروتن با اشاره به اینکه ما در هنر حلقه مفقودی به نام پژوهش داریم، اظهار کرد: طراح گریم، طراح صحنه، کارگردان، بازیگر و همه عوامل، نیاز به مطالعه کردن و به روز شدن دارند. اما این کار را نمی‌کنند و نتیجه چیزهایی می‌شود که با آن روبرو هستیم؛ ما آثاری می‌بینیم که دارای جهان نیستند و به قطع می‌توان گفت که فیلمسازان ما فقط فیلم می‌سازند که فیلم ساخته باشند!

فروتن اضافه کرد: فیلمسازان ما دغدغه ارائه جهان ذهنی خود را ندارند یا بسیاری از آنان اصلا جهانی برای ارائه ندارند چرا که مطالعه نمی‌کنند و حتی مطالعه، برای برخی تبدیل به یک ضد ارزش شده است و به همین دلیل فکر می‌کنم جای چنین ایونت‌هایی در فضای هنر ما خالی است.

او با اشاره به اینکه در رسانه‌ها، نقد گریم، نقد طراحی لباس و صحنه نداریم، اظهار کرد: منتقدین ما وارد این عرصه نمی‌شوند ضمن اینکه جامعه هم یک جامعه سلبریتی‌پرست است. وقتی رسانه با یک سلبریتی گفتگو می‌کند بازخورد بیشتری می‌گیرد تا اینکه با کسی مثل ایرج رامین‌فر مصاحبه کند. این نقصی است که مثل زنجیر، از فضای آکادمیک تا تولیدات هنری، به هم متصل است.

این مدرس و طراح صحنه در پایان با اشاره به اینکه فضای برخی از موسسه‌ها و مدرسه‌های هنری، نسبت به دانشگاه‌ها مدرن‌تر هستند، بیان کرد: دانشگاه در تمام دنیا یک نهاد محافظه‌کار به لحاظ هنری است و مدرسه‌ها می‌توانند پا را از این محافظه‌کاری فراتر بگذارند. این اتفاق خوبی است که خانه هنر کاج تلاش کرده کمی به پشت صحنه سینما بپردازد. امیدواریم این اتفاق ادامه‌دار باشد و به یک جریان بدل شود.

بالا بردن سواد هنرجویان؛ رسالت یک مجموعه هنری است

حسام‌الدین مختاری (مدیر خانه هنر کاج) هم در خصوص برگزاری برنامه‌ها در این مکان به ایلنا گفت: ما هر شنبه، نشست‌هایی داریم که به یک مبحث تخصصی در حوزه تئاتر و سینما می‌پردازد و دوره جدید آن با نشست «شبیه‌سازی در شبیه‌خوانی» با مجید رحمتی آغاز شد. ما همچنین یک شب در میان نقد تئاتر داریم به اضافه اینکه پخش فیلم هم با حضور بازیگر، کارگردان و منتقد به زودی آغاز خواهد شد.

مختاری در رابطه با ایونت گیم آف ترونز گفت: ما همزمان با برگزاری این ایونت نمایشگاهی از آثار شاگردان بخش طراحی صحنه نیز برگزار کردیم که آثار ساخته شده خود را در آن قرار دادند؛ این نمایشگاه به آن‌ها فضایی داد تا به صورت جدی‌تر وارد عرصه هنر و بیزینس آن شوند.

او در خصوص ایونت‌های آینده خانه هنر کاج اضافه کرد: تم بعدی ما ایونت «دایی جان ناپلئون» است، با رویکرد نگاه به اواخر دوره قاجار و پهلوی اول. تصمیم داریم در این ایونت به نوعی هم از آقای تقوایی و هم از آقای پزشک‌زاد تقدیر کنیم. برگزاری این ایونت باعث می‌شود کسانی که این سریال را ندیدند، برای دیدنش کنجکاو شوند، و این خود در راستای آموزش تاریخ هنر است.

او با اشاره به اینکه رسالت اصلی یک موسسه هنری، بالا بردن سواد هنرجویان است، بیان کرد:  ما تلاش می‌کنیم بستری فراهم کنیم که هنرجوها بیشتر به سمت تحقیق و پژوهش و مطالعه بروند و برگزاری برنامه‌های متنوع می‌تواند به این موضوع کمک کند. امیدواریم این برنامه‌ها هدفمند شود و در آینده به‌طور جدی تولید محتوا داشته باشیم.

توجه به جزییات در طراحی لباس

منیر ملکی (طراح لباس) مباحث مختلفی را در خصوص لباس‌های سریال «گیم آف ترونز» مطرح کرد و در خصوص لباس هر یک از شخصیت‌ها را سخن گفت.

او با اشاره به اینکه هر لباس بیش از دو هفته زمان برده تا با شسته شدن‌های مکرر، به حالت طبیعی و غیر مصنوعی برسد، بیان کرد: لباس‌ها تماما کار دست است و با نخ‌های ظریف گلدوزی شده است. طراح لباس سریال معتقد بود مردم بارها سریال را می‌بینند و بعد از اینکه قصه را فهمیدند، به جزییات توجه می‌کنند که لباس، از جمله جزییات مهم سریال بود.

او با بررسی نوع، رنگ و مدل لباس شخصیت‌ها، گفت: بسیاری از فرم‌هایی که امروز وجود دارند بسیار استادانه وارد لباس‌هایی شده‌اند که فکر می‌کنیم به سال‌های خیلی دور تعلق دارند.

به گفته ملکی هر قسمت سریال هفت میلیون دلار هزینه داشته که بیشتر آن برای اکسسوری، گریم و لباس بوده است.

او همچنین به نشانه‌های شرقی در لباس‌ها نیز تاکید کرد.

«گیم آف ترونز» برای سازندگان فیلم‌های تاریخی یک درس است

پس از او، شاهین شجری کهن با بیان اینکه سریال «گیم آف ترونز» می‌تواند برای سازندگان فیلم‌های تاریخی یک درس بزرگ باشد، گفت: در تلویزیون که بودجه‌های میلیاردی دارد و سینما هم که سعی کرده واژه فاخر را عملی کند، شاهد نمونه‌های بسیار ضعیفی بودیم. «گیم آف ترونز» به ما نشان می‌دهد مسأله اصلی بودجه‌های میلیاردی نیست بلکه درام و قصه مهم‌ترین نکته است.

او ادامه داد: بعد از سریال امام علی، تلاش کردند فیل‌های بزرگ هوا کنند که هیچ کدام به جایی نرسید. ما یک نکته مهم را نمی‌توانیم پردازش کنیم و آن درام است. هیچ چیز مهم‌تر از قصه‌پردازی نیست.

به گفته شجری کهن، سریال «گیم آف ترونز» یک کلاس درام‌پردازی است.

او در بخش دیگری از سخنانش به بازیگران سریال اشاره کرد و گفت: سریال هیچ ستاره‌ای ندارد بلکه خودش ستاره‌هایش را می‌سازد و همه این‌ها از دل آن درام بی‌نظیر بیرون می‌آید.

این ایونت که به‌طور رایگان برگزار شده بود، از ساعت ۴عصر تا ۱۰شب با اکران مستند پشت صحنه و آکسسوار سریال با استقبال مخاطبان به طول انجامید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز