خبرگزاری کار ایران

در بسته خبری فرهنگی روز ۱۴ مهر می‌خوانید:

کشف ساختار زبان کهن پارسی و فهرست حقوقی افراد در دوره هخامنشی از طریق مطالعه در الواح/تئاتر باید بحران‌ها و ضعف‌های توسعه را گزارش دهد/بازگشت مرضیه برومند به سینمای کودک پس از ۵ سال/انتشار شیوه‌نامه رویدادهای سینمایی

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۴۰۸

گفتگو با استاد مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو درباره الواح هخامنشی و ویژگی‌های ممتازشان، گفتگو با محمد امیریاراحمدی (نمایشنامه‌نویس) درباره نسبت تئاتر و توسعه، گفتگو با کوروش سلیمانی (کارگردان) درباره اجرای نمایش «سکوتِ سفید»، انتشار نماهنگ «آواز صلح» هوشنگ کامکار، بازگشت مرضیه برومند به سینمای کودک پس از ۵ سال، انتشار شیوه‌نامه رویدادهای سینمایی، معرفی ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در مهرماه به جمع بیمه‌شدگان صندوق اعتباری هنر و انتشار فراخوان اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ایرانشهر تعدادی از مهم‌ترین خبرهای امروز (یکشنبه ۱۴ مهر) را در سرویس فرهنگی و هنری خبرگزاری ایلنا تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گفتگو با استاد مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو درباره الواح هخامنشی و ویژگی‌های ممتازشان، گفتگو با محمد امیریاراحمدی (نمایشنامه‌نویس) درباره نسبت تئاتر و توسعه، گفتگو با کوروش سلیمانی (کارگردان) درباره اجرای نمایش «سکوتِ سفید»، انتشار نماهنگ «آواز صلح» هوشنگ کامکار، بازگشت مرضیه برومند به سینمای کودک پس از ۵ سال، انتشار شیوه‌نامه رویدادهای سینمایی، معرفی ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در مهرماه به جمع بیمه‌شدگان صندوق اعتباری هنر و انتشار فراخوان اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ایرانشهر تعدادی از مهم‌ترین خبرهای امروز (۱۴ مهر) را در سرویس فرهنگی و هنری خبرگزاری ایلنا تشکیل می‌دهند.

کشف ساختار زبان کهن پارسی و فهرست حقوقی افراد در دوره هخامنشی از طریق مطالعه در الواح

۱۷۸۳ لوح باروی هخامنشی پس از ۸۴ سال بالاخره به ایران بازگشت؛ طی ۸ دهه‌ای که الواح هخامنشی  برای مطالعه در مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شدند، اساتید این مرکز مطالعات گسترده‌ای روی آنها و آنچه از نهان این دست‌نوشته‌ها برای جهان معاصر به یادگار باقی مانده، انجام دادند. شاید بتوان از متیو استولپر (استاد دانشگاه مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو) به عنوان یکی از متبحرترین استادان دانشگاه شرق‌شناسی این موسسه یاد کرد که بعد از جرج کمرون و هلک مطالعات گسترده‌ای روی این آثار تاریخی هخامنشی انجام داده است.

استولپر به ایلنا می‌گوید وقتی اسنادی مانند الواح هخامنشی را مطالعه می‌کنیم، مانند آن است که داریم روزنامه می‌خوانیم بنابراین چیزی را می‌خوانیم که گفته شده و حین خواندن مطالب به چیزهایی که گفته نشده نیز فکر می‌کنیم. با بررسی الواح هخامنشی به پیچیدگی جامعه ایران باستان پی بردیم.

به گفته این محقق، جزئیات تمام کارگران، کارمندان، اشراف و گروه‌های فعال دوره هخامنشی به همراه فهرست حقوقی آنها از طریق مطالعه این الواح به دست آمده است.

تئاتر باید بحران‌ها و ضعف‌های توسعه را گزارش دهد

محمد امیریاراحمدی درباره نسبت تئاتر و توسعه می‌گوید نقش تئاتر گزارش خلاء و آسیب‌های فرهنگی و نامتوازنی به توسعه است؛ تئاتر قرار است به مردمی که توسعه را جلو می‌برند و آرمانی مشترک را محقق می‌کنند هشدار دهد که «می‌دانید اگر در گوشه‌ای، اشکالی وجود داشته باشد، همه رویاهای‌مان خراب می‌شود؟ و همه نگاه مدیران متوجه مساله‌ای می‌ماند که اصل توسعه را دچار آسیب می‌کند؟» گزارشی که تئاتر می‌دهد، بر تاریکی‌ها و بحران‌های توسعه پرتو می‌افکند و روشنش می‌کند.

محمد امیریاراحمدی درباره نسبت توسعه و تئاتر، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ابتدا به تعریف توسعه و ویژگی‌های آن پرداخت و گفت: توسعه آرمان مشترک یک ملت است و به ما می‌گوید اکنون در چه نقطه‌ای هستیم، به کدام سمت می‌رویم و چرا و با چه هدفی؟ غایت توسعه شکوفایی انسان در تمام ابعاد و قرار گرفتنش در شرایط مطلوب است. و در این راستا باید شاخص‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی فراهم باشد تا یک جامعه ایده‌آل ساخته شود.

«سکوتِ سفید» آرامش گم‌شده انسان مدرن را جستجو می‌کند

کوروش سلیمانی که قرار است «سکوتِ سفید» را از تام استوپارد روی صحنه ببرد، آن را درامی روانشناسانه خواند که درباره سرگشتگی و خستگی انسان مدرن که در پی آرامش است؛ چراکه جنگ‌ها، سیاست‌های غلط حاکم بر جهان، مسائل زندگی خصوصی، کاری و همه اینها باعث شده انسان امروز، انسان خسته‌ای باشد و به شکلی نیاز به آرامش را احساس کند.

انتشار نماهنگ «آواز صلح» هوشنگ کامکار

نماهنگ «آواز صلح» یکی از آثار هوشنگ کامکار به تازگی در فضای مجازی بازنشر شده است. هوشنگ کامکار این اثر را قدمى کوچک در جهت رسیدن به صلح و آشتى جهانى دانسته است.

به گزارش ایلنا، نماهنگ «آواز صلح» یکی از ساخته‌های هوشنگ کامکار (آهنگساز و نوازنده ایرانی و سرپرست گروه کامکارها) در فضای مجازی منتشر شد. در این اثر صبا کامکار و امیرناصر رنجبر به عنوان خواننده حضور دارند و اشعار آن از سروده‌های باباطاهر و سعدی انتخاب شده است.

بازگشت مرضیه برومند به سینمای کودک پس از ۵ سال

«مرضیه برومند» ۵ سال بعد از شهرموش‌ها۲، فیلم «سرزمین بود و نبود» را در ژانر کودک و نوجوان و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی جلوی دوربین خواهد برد.

پنجمین فیلم بلند سینمایی برومند به تهیه‌کنندگی «همایون اسعدیان» ساخته می‌شود و این روزها در مرحله طراحی تولید قرار دارد.

انتشار شیوه‌نامه رویدادهای سینمایی

در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، پیش‌نویس شیوه‌نامه صدور مجوز برگزاری، نظارت و حمایت از رویدادهای سینمایی منتشر شد.

با استناد به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و با توجه به بند ۲۱ ماده ۲، قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، در راستای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، ارزشیابی و ارتقای کمی و کیفی رویدادهای سینمایی، پیش‌نویس شیوه‌نامه صدور مجوز برگزاری، نظارت و حمایت از رویدادهای سینمایی منتشر شد.

معرفی ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به جمع بیمه‌شدگان صندوق اعتباری هنر

سیدحسین سیدزاده (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) گفت: صندوق در 4 بخش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، تسهیلات، طرح تکریم و کمک مستمری خدمات خود را به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ارائه می‌دهد. طبق توافق سازمان تأمین اجتماعی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران واجد شرایط با معرفی‌نامه این صندوق، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

به گفته او، در سال ۹۸ طی دو مرحله تعداد ۵ هزار و ۲۰۰ نفر به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند که از این میان ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در ماه جاری از سراسر کشور از خدمات بیمه برخوردار می‌شوند.

انتشار فراخوان اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ایرانشهر

فراخوان اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ایرانشهر با نگاه به مرز و مرزداری و اقوام ایرانی منتشر شد.

این جشنواره با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان از ۱۲ تا ۱۵ اسفند ۹۸ در دو بخش رقابتیِ آزاد و نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز