خبرگزاری کار ایران

معاون انجمن دوستداران طبیعت اتریش:

تنش میان ایران و آمریکا رسانه‌های اروپا را تحت تاثیر قرار داده/ فضای مناسبی برای همکاری ایران و اتریش مهیاست

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۹۱۵

معاون انجمن دوستداران طبیعت اتریش با تاکید برآنکه هر کس باید با سفر به ایران تصویر ذهنی خود درباره ایران را بسازد، گفت: ایران کشوری رنگارنگ است و بازهم نیاز است تا به دیدن خود و سفر در ایران ادامه دهم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارین شیله (معاون انجمن دوستداران طبیعت اتریش) از ابتدای سال ۲۰۱۸ همکاری‌هایی را با دوستان خود در ایران شروع کرده است. همکاری‌هایی که با برگزاری سمپوزیوم دماوند در ایران رقم خورد. 

او با اعتقاد به آنکه هدف از این همکاری، تبادل اطلاعات ایران و اتریش در حوزه کوهنوردی بود، می‌گوید: انجمن دوستداران طبیعت اتریش تجربیات خوبی در حوزه کوهنوردی کوهستان دارد. ضمن آنکه اتریش کشوری است که در حوزه کوهنوردی و طبیعت‌گردی فعالیت‌های زیادی انجام داده از این رو تجربیات ارزشمندی دارد و می‌تواند این تجربیات را با ایران به اشتراک بگذارد. از این رو اعضای انجمن دوستداران طبیعت اتریش در سال گذشته میلادی به قله دماوند صعود کردند و تجربیات خود را با کوهنوردان ایرانی به اشتراک گذاشتند. این تعامل می‌تواند بسیار موثر باشد.

هرچند شیله نخستین بار است که به ایران سفر می‌کند اما حدود یک سال و نیم پیش همکاری خود را با فدراسیون کوهنوردی ایران آغاز کرده است و تاکنون جلسات متعددی درخصوص طبیعت‌گردی و کوهنوردی در اتریش برگزار کرده‌است. با این وجود با نگاهی متفاوت به ایران آمد و اکنون با نگاهی متفاوت‌تر به اتریش بازمی‌گردد.

از آنجا که اتریش یکی از کشورهایی‌ست که توانسته با توجه به گردشگری پایدار، در حوزه اکوتوریست موفق عمل کند، با کارین شیله به گفتگو نشستیم.

مردم اتریش با چه تصوری از ایران به کشور ما سفر می‌کنند؟

اتریشی‌ها مردمان طبیعت دوستی هستند با این وجود، هر کس که از اروپا به ایران سفر می‌کند تصورات خاصی نسبت به ایران دارد اما مهم آن است که پیش‌فرض‌های آن‌ها تا چه اندازه نسبت به آنچه که واقعیت ایران است  درست باشد. من نیز  قبل از سفر به ایران تصویری متفاوت از ایران در ذهن داشتم. به خاطر مسائل و موضوعات سیاسی که همواره در رسانه‌ها درباره ایران مطرح می‌شود، تصور دیگری داشتم به خصوص در حوزه حقوق زنان این تصویر بسیار متفاوت بود. البته بعد از سفر به ایران و و اینکه توانستم از نزدیک با جامعه ایرانی آشنا شوم و متوجه شدم که هر چند هنوز هم حقوق زنان آنچنان که باید به خوبی در ایران رعایت نمی‌شود اما شاهد آن هستم که خوبی‌هایی نیز در این خصوص محقق شده؛ چنانکه تحصیلات در ایران رایگان است، همچنین ایرانی‌ها از بهداشت رایگان برخوردار هستند. 

در عین‌حال، ایران کشوری رنگارنگ است و بازهم نیاز است تا به دیدن خود و سفر در ایران ادامه دهم تا بتوانم شناختی بهتر و بیشتر نسبت به ایران و جامعه ایرانی به دست بیاورم. به نظرم همه باید به ایران سفر کنند تا تصویر خود را از ایران بدست بیاورند. البته تنش موجود بین ایران و آمریکا همیشه در رسانه‌ها منعکس شده است و از آنجا که ایران ارتباط خوبی با آمریکا ندارد قطعاً تاثیر این مهم نیز در رسانه‌های اروپا منعکس می‌شود. در واقع می‌توان گفت رسانه‌های اتریش تحت تاثیر سیاست‌های موجود هستند.

 برگزاری سمپوزیوم دماوند با همکاری ایران و اتریش را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا این سمپوزیوم توانست به اشتراکات ایران و اتریش در حوزه کوهنوردی و اکوتوریسم دامنه ببخشد؟

 برگزاری سمپوزیوم بسیار عالی بود و تمام اعضای انجمن دوستداران طبیعت اتریش که بیش از صد هزار نفر هستند از این طریق ایران را شناختند و حتی فیلمی در این خصوص ساخته شد که بسیار تاثیرگذار بود و سبب شد تا یکی از معروفترین کوهنوردان اتریشی سال گذشته به دماوند صعود کند. او طی این صعود با بسیاری از زنان کوهنورد در ایران آشنا شد و ما متوجه شدیم که تعداد زیادی از زنان در ایران کوهنوردی می‌کنند و به این رشته علاقه‌مند هستند. در عین حال  با تعداد زیادی از کوهنوردان ایرانی آشنا شدیم و متوجه شدیم که تا چه اندازه این رشته در ایران مورد علاقه است. در واقع در فیلمی که از این صعود ساخته شد درباره خصوصیات خوب ایرانی‌ها صحبت‌های زیادی به میان آمد که سبب معرفی هرچه بیشتر ایران به اتریشی‌ها، بخصوص علاقه‌مندان به کوه و کوهنوردی و طبیعت‌گردی شد. این صحبت‌ها تاثیر بسیار زیادی در میان طبیعت دوستان اتریشی داشت.

با توجه به آنکه یکی از فعالیت‌های گسترده اتریش در حوزه محیط زیست و طبیعت‌گردی است و ایران نیز به واسطه طبیعت بکر و البته چهار فصل بودنش می‌تواند گزینه‌های خوبی برای مطرح شدن در حوزه طبیعت‌گردی ارائه دهد، وضعیت محیط زیست را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما چگونه باید در این حوزه گام برداشته شود تا تجربیات بدی که به طور مثال چندی پیش در اتریش شاهد بودیم، در ایران اتفاق نیافتد؟

 از آنجا که ایران سرزمینی بسیار خوب و زیباست اگر بتواند گردشگری پایدار را توسعه دهد نه تنها در حوزه جذب گردشگران خارجی موفق‌تر خواهد بود بلکه که در حوزه گردشگری داخلی نیز با رشد روبه‌رو خواهد شد. 

نباید فراموش کرد که فضای مناسبی برای همکاری ایران و اتریش مهیاست. ضمن آنکه این تبادل آرا و عقاید به کوهنوردی کوهستان خلاصه و محدود نمی‌شود و می‌تواند به سایر حوزه‌ها بست داده شود. انجمن دوستداران طبیعت اتریش یک نهاد مردمی است و فعالیت‌های متعددی در حوزه‌های ورزشی به ویژه کوهنوردی انجام می‌دهد. ما نیز مقوله پایداری را در فعالیت‌های ورزشی و کوهنوردی مدنظر قرار می‌دهیم. می‌توانم بگویم که گردشگری علمی کوهستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به اعتقاد من، تدوین قوانین معین و طبقه‌بندی شده برای حفاظت از کوهستان‌های ایران که می‌توان از آن به عنوان میراثی ارزشمند یاد کرد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این اتفاقی است که گردشگری علمی کوهستان می‌تواند آن را رقم بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز