خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش معاون سیما به عدم شفافیت مالی برنامه‌های اپلیکیشن محور/ به مدیرکل بازرگانی سازمان توصیه می‌کنم به شما پاسخ دهند

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۳۸۲

برنامه‌های مسابقه محور تلویزیون که بعضا در زمان پخش خود از تلویزیون به معرفی یک اپلیکیشن می‌پردازند، هیچگاه درآمد خود را از میزان مشارکت مردم به‌طور شفاف اعلام نکرده‌اند. معاون سیما در این باره می‌گوید: آنها یک جشنواره‌ای دارند که در آنجا مسائل‌شان را توضیح می‌دهند؛ شما هم می‌توانید آنجا سوالات خود را از آنها بپرسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه‌های مسابقه محور تلویزیون از حدود یک سال پیش به شیوه‌ای متفاوت و پرنگ‌تر از گذشته آغاز شد و از همان ابتدا با حواشی بسیاری همراه شد. این برنامه‌ها که بعضا در زمان پخش خود از تلویزیون به معرفی یک اپلیکیشنِ خاص می‌پردازند، هیچگاه به‌طور شفاف بیلان مالی خود را اعلام نکرده‌اند.

عوامل این برنامه‌ها نهایتا در نشست‌های خبری و مصاحبه با رسانه‌های مختلف در توضیح میزان درآمدی که اپلیکیشن‌هایشان از مردم کسب کرده‌اند، از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و اعلام کرده‌اند که تنها بودجه‌ خود را از سازمان صداوسیما دریافت کرده‌اند و در جریان میزان درآمد‌ها نیستند.

میرمحمدحسین رضوی (تهیه‌کننده برنامه پنج ستاره) چندی پیش در نشست خبری برنامه خود در سازمان صداوسیما در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره درآمد اپلیکیشن «پنج ستاره» و میانگین پولی که در ماه از حساب مخاطبان کم می‌شود، گفت: از صلاحیت ما خارج است درباره سرویس‌های محتوامحور که با صداوسیما قرارداد بسته‌‌اند، صحبت کنیم و اطلاعات دقیقی هم در این‌باره نداریم.

وی در ادامه بیان کرد: در سال ۹۷ چرخه تولید برنامه‌های تلویزیونی رشد پیدا کرد و کاش کسانی که درباره درآمدزایی اپلیکیشن‌ها صحبت می‌کنند این موضوع را هم درنظر بگیرند. با این حال برآورد ما و برنامه‌های دیگر با شبکه بوده و اطلاعی از درآمدها نداریم. این دغدغه نسبت به شفافیت عملکرد آن‌ها به دلیل این است که تاکنون توضیحی در این‌باره ارایه نشده و شرکت متصدی باید در این‌باره پاسخگو باشد.

حمید گودرزی (مجری این برنامه) نیز در این‌باره اظهار داشت: به طور کلی روند درآمد هزینه‌های اپلیکیشن این برنامه‌ها شفاف نبوده و ما هم درباره آن چیز زیادی نمی‌دانیم. فکر نمی‌کنم شخص دیگری هم بداند.

هاشم رضایت (تهیه‌کننده برنامه برنده‌باش) نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا که چندی انجام ش، در پاسخ به این پرسش که مزیت این برنامه برای اسپانسر و تولیدکنندگان آن چه میزان است که سبب شده تا جایزه ۱۰۰ میلیونی برای آن درنظر بگیرند، توضیح داد: اکنون شما در تلویزیون، روزنامه‌ها و فضای مجازی می‌بینید؛ قرعه‌کشی‌هایی انجام می‌شود که بدون هیچ پیش‌نیازی فرد می‌تواند در آن صاحب جوایز ارزنده‌ای شود، ولی ما در حال تولید یک برنامه مسابقه‌ای هستیم که مردم برای وارد شدن به آن مطالعه بسیاری انجام می‌دهند. البته اگر می‌خواهید درباره اپلیکیشن و اسپانسر بگویید، این موضوع ارتباطی به تهیه‌کننده ندارد. ما فقط هزینه برنامه را با شبکه هماهنگ می‌کنیم و هیچ اطلاعی از اپلیکیشن و درآمدشان و مواردی از این دست نداریم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اسپانسر هزینه‌هایی که در برنامه انجام داده را از طریق اپلیکیشن تامین نمی‌کند، گفت: ما قرارداد را با یک شرکتی که اسپانسر ماست انجام دادیم. شبکه برآوردی کرده و به آنها اعلام کرده است که هزینه ساخت آن؛ این میزان است و قراردادی بسته شده و هزینه تولید برنامه از طریق شبکه به ما داده شده است. به همین دلیل هیچ اطلاعی نداریم که چه چیزهایی در قرارداد بوده است. این موضوع مثل همه برنامه‌های دیگر بوده و ما جدا از آنها نیستیم. آمار شرکت‌کنندگان اپلیکیشن را هم ما نمی‌دانیم. خود دوستان اپ می‌دانند.

و اینک مرتضی میرباقری (معاونت سیما) در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه عوامل مسابقه‌های اپلیکیشن محور از میزان درآمدهای خود ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و هیچ پاسخ‌گویی شفافی نیز از طرف بازرگانی صداوسیما وجود ندارد در این فضا خبرنگاران چگونه می‌توانند به شفافیت لازم درباره این موضوع دست پیدا کنند، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: به نظر من شما باید یک مصاحبه‌ای با مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما انجام دهید. من هم به آنها توصیه می‌کنم. البته آنها یک جشنواره‌ای دارند که در آنجا مسائل‌شان را توضیح می‌دهند؛ شما هم می‌توانید آنجا سوالات خود را از آنها بپرسید.

وی همچنین در پاسخ به اینکه به‌طور کلی جوابی برای این موضوعات از سوی بازرگانی سازمان به خبرنگاران داده نمی‌شود، اظهار می‌کند: در حال برگزاری جشنواره‌ای هستند و به‌طور قاعده مثل برنامه‌های ما در یک جلسه‌ای حضور پیدا می‌کنند و به سوالات پاسخ می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز