خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی مطرح شد؛

کافیست دو لبخند بزنیم تا گردشگران بیشتری به ایران بیایند/ تورهای خارجی هنگام خروج از ایران اشک می‌ریزند/ قفل بسته صنعت گردشگری توسط راهنمایان بازمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۸۱۱

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه هنوز راهنمایان گردشگری در ایران به عنوان یک شغل پذیرفته نشده‌اند، گفت: کافیست دو لبخند بزنیم تا تعداد گردشگران ورودی افزایش پیدا کند چراکه ایران در لیست سفر گردشگران خارجی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دوازدهمین همایش جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با حضور علی صدرنیا (رئیس هیئت مدیره)، علی رجبی (مدیرعامل) و برخی دیگر از مسئولان در محل جامعه راهنمایان برگزار شد.

علی صدرنیا (رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی) در ابتدای این نشست گفت: از زمان تاسیس جامعه راهنمایان ۱۵ سال گذشته و اکنون اعضای ما ۸۵۰ نفر هستند که بخش عمده‌ تورهای گردشگران ورودی به کشور از طریق آنها انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه وظیفه اصلی جامعه راهنمایان ایجاد پل بین راهنمایان قدیمی و جدید ایران است، افزود: با وجود اینکه راهنمایان گردشگری در دنیا بازنشستگی ندارند، امکان دارد که عده‌ای از سنی به بعد دیگر نخواهند کار کنند. بر همین اساس جامعه راهنمایان تمام تلاش خود را می‌کند تا با ایجاد ارتباط بین راهنمایان قدیمی و جدید بتواند تجربیات را به نسل جدید راهنمایان منتقل کند.

 رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در ادامه گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که راهنمایان گردشگری برای شناساندن ایران به جهان می‌کنند، هنوز بهای لازم به آنها داده نشده و حتی سازمان میراث فرهنگی جایگاه راهنماها را مشخص نکرده و هنوز راهنمایان گردشگری در ایران به عنوان یک شغل پذیرفته نشده‌اند. به صورتی که ما شاهد این هستیم که اکثر راهنمایان چند شغله هستند. یکی از کارهای ابتدایی که در این راه توانستیم انجام دهیم، اخذ کد بیمه برای راهنمایان بوده که می‌توان به عنوان قدم اول آن را حرکت مهمی معرفی کرد. در حال حاضر از بین ۱۴ هزار راهنمایی که داریم، تنها حدود ۳۰۰ و خرده‌ای از بیمه استففاده می‌کنند.

وی افزود: لازم است بدانید که اگر کار شما به عنوان شغل پذیرفته نشود، هیچ شکایتی از شما را نمی‌پذیرند و به نوعی حرفتان جدی گرفته نمی‌شود. ما در شرایطی هستیم که صحبت از جذب ۲۰ میلیون گردشگر در سال می‌کنیم ولی برای رسیدن به این عدد گردشگر باید ساختارهای لازم را ایجاد کرد و قسمت‌های مختلف این صنعت را جدی گرفت. اگر واقعا این صنعت برای ما جدی است و خواستار ورود بیشتر گردشگر هستیم باید به ارکان گردشگری توجه بیشتری شود. بر همین اساس در همایشی که روز دوم اسفند ماه در پیش داریم، تاکید ما روی پذیرفتن هویت شغلی راهنمایان است تا شرایطی فراهم شود که این شغل را به رسمیت بشناسند.

صدرنیا یاد‌آور شد: البته لازم است توضیح دهم که برای اینکه راهنمایی گردشگری به عنوان شغل پذیرفته شود، دوبار لایحه این کار را به مجلس فرستادیم ولی متاسفانه به آن جوابی داده نشده است. به نوعی هنوز هویت ما به رسمیت شناخته نشده و تنها کد بیمه‌ای را به تازگی دریافت کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: اکنون جامعه راهنمایان عضو سازمان جهانی راهنمایان گردشگری است. این سازمان را مجموعه‌ای از راهنمایان محلی تشکیل داده‌اند که در شهر خودشان فعالیت می‌کنند. البته هیچ منعی برای عضویت راهنمایان ملی وجود ندارد و ما هم عضو این سازمان هستیم.

این فعال گردشگری همچنین درباره جایگاه راهنمایان گردشگری ایرانی توضیح داد: به طور کلی فیدبک‌ها از راهنمایان ایرانی خیلی خوب بوده و به نوعی اگر آنها آموزش‌های لازم را دیده باشند، جز بهترین راهنمایان جهان به شمار می‌آیند. ما نیز به عنوان جامعه راهنمایان در طول این سال‌ها سعی کردیم تجربیات دسته اول جهانی را کسب کنیم و آنها را به نسل‌های بعدی راهنمایان انتقال دهیم. برهمین اساس باید بگویم که استاندارهای ما بالاتر از استانداردهای سازمان جهانی راهنمایان است.

 صدرنیا در ادامه بیان کرد: دلیل آمدن ما به این حرفه این بوده که می‌خواستیم سرزمین‌مان را همانگونه که هست نشان دهیم چراکه نمی‌خواستیم کشورمان در بین خارجی‌ها به گونه‌ای که نیست، معرفی شود. همچنین باید بگویم هرکسی که کارت راهنمای گردشگری سازمان میراث فرهنگی را داشته باشد می‌تواند عضو ما باشند. برای گرفتن این کارت نیز دوره‌های 9 ماهه‌ای توسط سازمان برگزار می‌شود که به نوعی ما به آن انتقاد داریم چراکه بعد از این دوره‌ها افرادی که آموزش دیدند نمی‌توانند یک تور را ببرند و نیاز به آموزش‌های دیگری دارند. جامعه ما نیز برای کامل کردن آموزش راهنمایان کلاس‌هایی را برگزار می‌کند که امسال از اول تا ۱۰ اسفند برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بسیاری از گردشگران ورودی بر اساس تبلیغ کلامی به ایران سفر می‌کنند. یعنی به نوعی دوست آنها به ایران سفر کرده و بر اساس چیزی که دیده و خلاف تبلیغات ایران هراسی بوده ایران را به او پیشنهاد داده است. بخش عمده‌ای از این موضوع برعهده راهنمایان گردشگری بوده که ایران را به خوبی به گردشگران نشان داده‌اند. 

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در ادامه اظهار داشت: اکنون حملاتی صورت گرفته تا جلوی ورود گردشگران به ایران را بگیرند، چراکه ورود گردشگران خارجی و برگشت آنها به کشور خود بسیاری از تبلیغات بد و ایران هراسی را رفع می‌کند. به این دلیل که ایرانی‌ها جز خونگرم‌ترین مردم جهان هستند و بسیاری از جهانگردان حرفه‌ای در گفتگو با ما، ایران را جز سه تور برتری که در زندگی رفته‌اند، معرفی می‌کنند.

صدرنیا ادامه داد: همه این موارد نشان می‌دهد که ما ظرفیت لازم را برای جذب گردشگران را داریم ولی متاسفانه تبلیغاتمان کم بوده است. تبلیغ مسئله مهمی بوده و بر همین اساس ما باید تا جای ممکن ایران را تبلیغ کنیم. اکنون کشورهای کوچکتری همچون آذربایجان و همسایه‌های دیگر ما به شدت برای تبلیغ خود هزینه می‌کنند. به این ترتیب باید بودجه‌هایی برای تبلیغ ایران تعریف شود تا با قدرت در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنیم. چراکه یک آژانس توان تبلیغ ایران را ندارد و تنها می‌تواند خود را معرفی کند.

این فعال گردشگری در ادامه گفت: به اعتقاد بنده اگر در شرایط کنونی ۲۰ درصد توریست ورودی ما افزایش پیدا کند، با مشکل مکان مواجه می‌شویم. برهمین اساس برای جذب گردشگران بیشتر باید فصل گردشگر پذیر خود را طولانی‌تر کنیم تا گردشگران بیشتری جذب شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که اگر سازمان میراث فرهنگی هم نباشد، تورهای ورودی و خروجی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. در حقیقت نقش سازمان در تسهیل اتفاقات است که بتواند مشکلات صنعت گردشگری و متولیان آن را حل کند. فکر می‌کنیم در این قسمت به بخش خصوصی آنچنان اهمیت داده نشده است. به این ترتیب باید تعامل و مشورت با بخش خصوصی بیشتر شود و سازمان باید مشکلات آنها را حل کند.

صدرنیا با بیان اینکه کافیست دو لبخند بزنیم تا گردشگران بیشتری به ایران بیایند، گفت: ایران در لیست سفر گردشگران خارجی بوده و وقتی شرایط کمی تغییر می‌کند اتفاقات خیلی خوبی را شاهد می‌شویم. به عنوان مثال بعد از برجام تورهای ورودی به کشور ما خیلی بیشتر شدند.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره دوازدهمین همایش جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز توضیح داد: در این همایش حداقل دو نماینده مجلس که عضو فراکسیون گردشگری هستند، حضور دارند و همچنین ریاست کمیسیون گردشگری شورای شهر نیز قول دادند که حضور پیدا کنند. همچنین جناب مونسان نیز به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم حضور دارند. علاوه بر این افراد ما تعداد دیگری را نیز دعوت کردیم که یکی از آنها جناب ظریف است که اگر ایران باشند، دفترشان گفته سعی می‌کنند حضور پیدا کنند و در صورت نبودن پیامی از ایشان در مراسم قرائت می‌شود.

علی رجبی (مدیرعامل جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی) نیز در این نشست گفت: روز جهانی راهنما در تقویم جهانی ثبت شده و این موضوع نشان می‌دهد که دنیا این شغل را به رسمیت شناخته است. به نوعی راهنما گردشگری، یک شغل قدیمی، سخت و طاقت فرسا به شمار می‌آید که متاسفانه در ایران آنچنان به آن توجه نمی‌شود. ولی با این وجود ما ۴ نسل راهنما داریم که برای این کار تربیت شده‌اند و به آن علاقمند هستند.

وی افزود: متاسفانه راهنما گردشگری شغل دوم و سوم به شمار می‌آید و امنیت آنچنانی ندارد. در صورتی که اگر ما گردشگری را شغل تمیز و پول‌سازی می‌دانیم که می‌تواند هم فرهنگ ایران را ترویج دهد و هم به اقتصاد آن کمک کند، باید مشاغلی همچون راهنما را جدی بگیریم. تورهای خارجی هنگام خروج از ایران اشک می‌ریزند و از اینکه ایران را ترک می‌کنند، ناراحت هستند. این کار توسط راهنمایان انجام می‌شود که به خوبی ایران را به آنها شناساندند و به این صورت نمی‌توان آنها را به عنوان شغل نشناخت.

رجبی ادامه داد: حداقل مدرک تحصیلی راهنماها لیسانس بوده و حداقل به یک زبان مسلط هستند و به نوعی می‌توانند فرهنگ ایران را ترویج دهند. به این صورت باید گفت که آنها آدم‌های کوچکی نیستند که حتی به رسمیت شناخته نشوند. به نوعی راهنمایان ایران از ۶ صبح تا ۱۲ شب درگیر کار هستند و به نوعی سختی کار دارند. راهنمایان ما عاشقانه کار می‌کنند و چیز زیادی از دولت نمی‌خواهند. تنها خواسته فعلی ما این بوده که حداقل راهنماها را به رسمیت بشناسند.

مدیرعامل جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در ادامه درباره پوستر این دوره همایش توضیح داد: در پوستر جشن این دوره، ۲۱ اثر جهانی که آثار شاخص ما هستند، آورده شده است. چراکه آنها توسط راهنمایان به گردشگران معرفی می‌شوند. به نوعی قفل بسته صنعت گردشگری، توسط راهنمایان باز می‌شود و کلید توسعه گردشگری آن‌ها هستند. 

وی درباره سختی کار راهنمایان گردشگری اظهار کرد: نحوه ارتباط با مردم و تعامل با کسانی که در سفر هستند و رفع نیازهای آنها از جمله وظایف راهنمایان گردشگری بوده که کار سختی است اما اکثرا فکر می‌کنند که راهنمایان غیر از مترجمی کار دیگری ندارند. این شغل به شدت سختی بوده و اصلا کار راحتی نیست و افراد عاشقانه این کار را انجام می‌دهند. عموما سختی کار راهنمایان دیده نمی‌شود. در صورتی که اگر این اتفاق بیفتد و اثر بخشی بهتری در صنعت گردشگری اتفاق می‌افتد.

رجبی در ادامه گفت: در حال حاضر خیلی از راهنماها به دلیل ایران هراسی که منجر به کم شدن گردشگران شده، بیکار هستند. به این ترتیب به نوعی برای امنیت شغلی در این کار باید به آن بیمه بیکاری تعلق گیرد. کشور ما می‌تواند درآمد خیلی خوبی را از توریست داشته باشد. همه چیز مهیاست و نیاز به یک همت وجود دارد.

وی همچنین در پایان درباره دوازدهمین همایش جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی توضیح داد: با توجه به اینکه در دوره‌های گذشته چندین خواسته را مطرح کردیم که هیچ کدام به نتیجه نرسید. در این دوره تنها هویت شغلی و به رسمیت شناختن راهنمایی به عنوان یک شغل مطرح کرده‌ایم که امیدوار به نتیجه برسد. بر همین اساس ایجاد یک شبکه رادیو و تلویزیونی گردشگری و وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی از جمله خواسته‌های دیگر ما بود که به نتیجه نرسید.

پورپزشک (یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی) نیز بیان کرد: نقش راهنما در زمینه جذب توریست بیشتر و رفع ایران هراسی به وجود آمده به شدت مهم و تاثیرگذار است چراکه وقتی گردشگرانی به ایران می‌آیند از ابتدا تا انتها با راهنما هستند و از طریق آنها ایران را می‌شناسند. زمانی که تا این اندازه نقش راهنمایان مهم است، انتظار داریم که دیده شویم و حداقل به عنوان شغل شناخته شویم.

وی در پایان گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که به عدد ۲۰ میلیون گردشگر برسیم ولی در ازای آن می‌خواهیم که حداقل ما را به عنوان شغل بشناسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز