خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران مطرح شد؛

حضور کمتر کشورهای خارجی چیزی از ارزش‌های ما کم نمی‌کند/می‌خواهیم نقطه عطف گردشگری کشور شویم

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۵۰۶

نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور ولی‌الله تیموری (معاون گردشگری) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور ولی‌الله تیموری (معاون گردشگری)، محمد ابراهیم لاریجانی (مدیرکل تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی)، فائزه بهزادنژاد (سرپرست اداره امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی) و فرهاد امینیان (مجری برگزاری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری  و صنایع وابسته تهران) در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

ولی‌الله تیموری (معاون گردشگری) در این مراسم گفت: این نمایشگاه یکی از نمایشگاه‌هایی است که به عنوان یک رویداد رسمی برای دوازدهمین بار اتفاق می‌افتد. درباره فلسفه برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری باید بگویم که این نمایشگاه‌ها به‌طور کلی یکی از فرصت‌هایی است که برای صنعت گردشگری کاربرد دارد و ظرفیت‌های یک کشور را در حوزه گردشگری معرفی می‌کند. چنین رویدادهایی سبب ایجاد فرصت برای تعامل دست‌اندرکاران گردشگری با یکدیگر بوده که به بهانه این رویداد فرصت همکاری با یکدیگر را در فضای کاری پیدا می‌کنند و به توافقاتی می‌رسند. به نوعی می‌توان‌ در فضای نمایشگاه سبب ایجاد ارتباط شد.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از الویت‌های ما توسعه گردشگری داخلی است، این نمایشگاه برای ما یک فرصت ویژه به شمار می‌آید. چراکه در نزدیکی پیک سفر نوروز هستیم و همه گردشگران و دفاتر مسافرتی فرصت دارند که بسته‌های سفری خود را برای ایام نوروز آماده و ترتیب دهند. یعنی این نمایشگاه با این هدف که حداقل در نوروز ۹۸ فرصتی را ایجاد کنیم، تا هم بخش خصوصی و هم مردم به سفرهای خود برسند نیز انجام شده است.

تیموری ادامه داد: با این هدف که توزیع سفر را در کشور ایجاد کنیم این سیاست را در نمایشگاه هم در نظر گرفتیم و پکیج‌هایی را برای سفر در نظر گرفتیم. به این ترتیب غرفه‌های ما در این دوره از نمایشگاه به صورت متمرکز درآمده و همه چیزهایی که گردشگران برای سفر نیاز دارند، داخل همان غرفه یک جا و متمرکز پیش‌بینی شده است. به نوعی با این نگاه که سفرها به سمت سفرهای گروهی و پکیجی ترتیب داده شود، نمایشگاه گردشگری این دوره شکل گرفته است.

وی افزود: در کنار این موارد، در حاشیه نمایشگاه رویدادهای جانبی را نیز در نظر گرفتیم که از جمله آنها می‌توان به کارگاه‌ها و سمینارهایی اشاره کرد که براساس نیازسنجی و با همکاری بخش خصوصی انجام شده است. همچنین علاوه بر این موارد ما توافقاتی را داشتیم که همسو با این نمایشگاه بوده و می‌خواهیم همزمان با این رویداد انجام شود. بر همین اساس با صدا و سیما توافقاتی انجام شده است. چراکه صدا و سیما می‌تواند گردشگری ما را هم در بعد داخلی و هم بعد بین‌المللی نشان دهد و سبب پیشرفت آن شود. بر همین اساس از روز اول نمایشگاه روزی سه تا سه و نیم ساعت برنامه در شبکه شما به میراث فرهنگی اختصاص داده شده و بعد از نمایشگاه نیز ادامه پیدا می‌کند. محتوای این برنامه‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی و صدا و سیما انجام می‌شود که می‌تواند علاقمندان گردشگری را برای گرفتن اطلاعات مورد نیاز کمک کند. تلاش خواهیم کرد که ادامه این سه ساعت به یک شبکه تخصصی گردشگری تبدیل شود.

معاون گردشگر در ادامه بیان کرد: در این سال‌ها یکی از چالش‌های اساسی ما معرفی و اطلاع‌رسانی بوده و هست که برای رفع این چالش همکاری با دستگاه‌هایی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند را در دستور کار داریم ولی برای این موضوع حتما باید با وزارت خارجه هماهنگ شود ولی در حال حاضر برای کارهای خود در خارج از کشور با وزارت خارجه به تفاهم‌نامه‌ای رسیده‌ایم که در این نمایشگاه به امضا می‌رسد. همچنین یکی دیگر از اسنادی که در این نمایشگاه امضا می‌شود همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات است. در کنار این موضوعات می‌خواستیم برای برند ملی گردشگری نیز با ۶ دستگاه مرتبط به تفاهم‌نامه برسیم که متاسفانه فعلا محقق نشد.

وی ادامه داد: این اقدامات شروع حرکات ماست. امسال با وجود اینکه نمایشگاه ما اسم بین‌المللی را دارد، بیش از ۱۲ کشور در آن حضور ندارند ولی در سال‌های آینده با هدف بیشتر بین‌المللی کردن این نمایشگاه می‌خواهیم کشورهای دیگری را که بازار هدف ما را تشکیل می‌دهند را نیز داشته باشیم و برای این موضوع تلاش خواهیم کرد.

تیموری در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: در این دوره با هدف اینکه دفاتر مسافرتی استانی که کمتر نشان داده شدند، بتوانند خود را بیشتر نشان دهند، حضور استان‌ها را فعالتر کردیم و حتی به دفاتر مسافرتی استانی یاد دادیم که دست خالی نیایند و پکیج سفری برای خود داشته باشند. شاید تهران به اندازه سال گذشته در این نمایشگاه فضا نداشته باشد، ولی باز هم‌ دو سالن در اختیار تهران است و نسبت به استان‌های دیگر از فضای بیشتری برخوردار است.  در این دوره می‌خواستیم فرصت بیشتری را در اختیار استان‌هایی قرار دهیم که کمتر فرصت نشان دادن خود را داشتند. نمی‌دانم نمایشگاه در چه سطحی قرار دارد ولی روز به روز در حال حرفه‌ای شدن است. باید بگویم که یک طرف این نمایشگاه ما هستیم و طرف دیگر آن بخش خصوصی است.

فرهاد امینیان (مجری برگزاری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری  و صنایع وابسته تهران) نیز در این مراسم گفت: استقبال از نمایشگاه این دوره عالی بوده و ما با وجود اینکه چندهزار متر درخواست مازاد داریم، نتوانستیم سالن‌هایی را اضافه کنیم. همه ۳۱ استان در این دوره حضور دارند و ۶۶۰ شرکت ایرانی در این دوره حضور داشته که بیشترین حضور در این دوره‌های اخیر است. همچنین ۵۷ شرکت خارجی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

وی در ادامه بیان کرد: ۴۲ هزارمتر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاه ما بوده که ازین میزان ۲۳ هزار متر مربع آن مفید است. همچنین از این میزان ۲۱ هزار و ۴۰۰ متر مربع برای ایران و ۹۵۵ متر برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شده است. ۷۰ تا ۸۵ درصد نمایشگاه در اختیار استان‌ها بوده که نسبت به سال گذشته سهم مشارکت آن به نسبت تهران برعکس شده است. همچنین دوازده کشور خارجی در این دوره نمایشگاه حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به ایتالیا، افغانستان، آلمان، هندوستان، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، ترکیه، مالزی اشاره کرد. سال گذشته نوزده کشور خارجی شرکت کرده بودند ولی این به معنای این نیست که مشارکت خارجی‌ها کم شده است. چراکه بسیاری از شرکت‌های خارجی از طریق نماینده‌های خود در ایران در نمایشگاه شرکت می‌کنند.

امینیان با بیان اینکه ورودیه این نمایشگاه برای علاقمندان دوهزار تومان است، اظهار داشت: درآمد این موضوع برای شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به برگزار کنندگان نمایشگاه نمی‌رسد. همچنین زمین نمایشگاه برای شرکت‌کنندکان داخلی ۱۲۰ هزار تومان و برای شرکت‌های خارجی ۲۰۵ تا ۲۱۵ یورو برای هرمتر بوده است که براساس نرخ سازمان شرکت سهامی نمایشگاه‌ها بوده است.

وی در پایان گفت: هزینه کلی نمایشگاه چیزی در حدود ۲.۵ تا ۳ میلیارد است که به صورت خودگردان بوده و سازمان میراث فرهنگی یک ریال پرداخت نمی‌کند.

فائزه بهزادنژاد (سرپرست ادره امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی) در این مراسم بیان کرد: ما برای این دوره نمایشگاه از ۳۲ کشور دعوت کرده و برای آنها دعوتنامه فرستادیم. از بین این کشورها وزیر گردشگری کشور عراق و معاون گردشگری افغانستان، تابه‌حال حضورشان قطعی شده است. همچنین بلغارستان هم صحبت‌هایی انجام شده ولی حضورشان هنوز قطعی نشده است. همچنین برخی از کشورها درخواست داشتند که در حاشیه نمایشگاه رویدادهایی را برگزار کنند که در حال مذاکره هستیم.

شفیعی (مسئول کارگاه‌های نمایشگاه) گفت: ۶ کارگاه براساس نیازهای صنعت گردشگری در این دوره ارائه دادیم که گردشگری الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ و توانمندسازی راهنمایان گردشگری و تولید محتوا برای گردشگری ازجمله آنها به شمار می‌آیند. همه این کارگاه‌ها رایگان بوده و دارای ظرفیت ۱۲۰ نفری است که تا به حال ۹۰ نفر آن پرشده‌اند.

محمد ابراهیم لاریجانی (مدیرکل تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی) در ادامه این نشست بیان کرد: نمایشگاه تهران بین فیتور اسپانیا و ای تی بی برلین بوده و شاید بر این اساس کشورهای خارجی آنچنان استقبال نکنند ولی در ادامه قطعا حضور بیشتر خواهد شد. کشور افغانستان و عراق که در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند برای ما جزو کشورهای هدف هستند و به شدت مهم به شمار می‌آیند و بخش عمده گردشگران ما برا شکل می‌دهند. حفظ بازار بسیار مهم‌تر از جذب گردشگر از کشورهای اروپایی است.

وی ادامه داد: در کنار تعاملات با بخش رسمی کشورها از طریق بخش خصوصی خود با بخش خصوصی کشورهای دیگر در ارتباط بودیم و به این ترتیب در بخش خصوصی شاید حضور کشورهای مختلفی در این نمایشگاه هستیم و هیئات‌‌های از سوی بخش خصوصی کشورهای دیگر شرکت خواهند کرد. به عنوان مثال از  پاکستان ۸ آژانس می‌آید، همچنین هیئاتی از عمان، روسیه و چین از طریق بخش خصوصی کشورهای خود در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: کشورهای خارجی در این نمایشگاه این فرصت را پیدا می‌کنند که همه ظرفیت‌های ۳۱ استان ما را زیر یک سقف ببینند. این هنر ماست که بتوانیم نمایشگاه گردشگری را به عنوان نقطه عطف گردشگری کشور معرفی کنیم و این موضوع مهم بوده و اینکه به جای ۱۹ کشور خارجی ۱۲ کشور شرکت کردند، چیزی از ارزش‌های گردشگری ما همچون فوتبالمان کم نمی‌کند. همه باید دست به دست هم دهیم که نمایشگاه گردشگری را به نقطه عطف گردشگری کشور تبدیل کنیم.

 نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز