خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در حاشیه روز ملی هنرهای نمایشی:

در عرصه فرهنگ و هنر فرایند را کوتاهتر و مسایل مالی را شفاف‌تر می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۱۴۲

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در تماشاخانه سنگلج گفت: تلاش داریم در عرصه فرهنگ و هنر واسطه‌ها را کمتر و فرایندها را کوتاهتر کنیم تا بتوانیم اتفاقات بهتری را رقم بزنیم.

به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی به تماشای نمایش " جعفر خان از فرنگ برگشته" به کارگردانی رحمت امینی نشست  در جمع خبرنگاران گفت: یکی از چیزهایی که به طور جدی در حوزه فرهنگ و هنرمد نظر ماست ومقدماتش در اواخر سال نود شش شروع شد این است که ما در رابطه  مسایل مالی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به صورت شفاف کامل وجامع عمل بکنیم. این شفافیت سختی‌های خودش را دارد و ممکن است که مدیران و برخی از ذینفعان را با چالش‌های اولیه روبرو کند اما مطمئنان در درازمدت به یک اعتماد متقابل مننتهی می‌شود.

سیدعباس صالحی تاکید کرد: این مسیر را در ایام معاونت فرهنگی در چند حوزه آغاز کردیم مثلا یکی بحث خرید کتاب بود که قبلا مشخص نبودبه چه صورتی اتفاق می‌افتد که در سایت به صورت شفاف در این چند سال روشن شد. بحث نمایشگاه‌های کتاب و رایانه مطبوعات به همین گونه بود که شفافیتش روشن شد. اینکه حوزه‌های مختلف وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی ازجمله حوزه هنر و به ویژه بحث تئاتر با یک شفافیت روشنی از لحاط منابع مالی و هزینه‌کرد همراه باشد، حتما مورد تاکید امسال ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: چهل برنامه‌ای که بنده به مجلس داده بودم، در نهایت به هشت کلان پروژه تقسیم  شد که یکی از کلان پروژه‌ها همین شفافیت است. اینکه ما مجموعه منابع مالی و هزینه‌کردهایمان در معرض دید همگان قرار بگیرد این یک فرصتی را ایجاد می‌کند برای اعتماد و نظارت همگانی که با این اعتماد و نظارت همگانی حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند یک پشتوانه جدی‌تری داشته باشد.

وی گفت: یکی از حوزه‌های شفافیت، شفافیت فرایندی است یعنی ما هرچه بتوانیم واسطه‌ها را کمتر بکنیم و فرایندها را شفاف‌تر، این چیزی است که هم در مسیر مالی ما بوروکراسی را کمتر می‌کند و هم پاره‌ای از سوءتفاهم‌ها را کم. یکی از مسایلی که با دوستان در منابع توسعه و آقای حسینی معاونت محترم فرهنگی هنری صحبت کردیم همین بوده که واسطه‌ها را کمتر کنیم و فرایندها را کوتاهتر بکنیم، همین گونه نیز یک بازخوانی بشود  در خصوص نقش این موسسه و اینکه بتوانیم با کم کردن فرایندها اتفاقی که باید، بیفتد.

سیدعباس صالحی همچنین پیرامون تاخیر در تخصیص بودجه مصوب هنرهای نمایشی گفت: امسال مشکلاتی در منابع مالی دولتی داشتیم بحمداله در پیگری‌هایی که اتفاق افتاد در ماه آخر و به ویژه در روزهای آخر سال، شرایط‌مان بهتر بود که در همین روزهای آتی و هفته آینده قرار است معوقات را تمام کنیم انشااله. ما در روزهای قبل از  پایان سال  جلسه‌ای اضطرای با دوستان داشتیم که این اتفاق خیلی آن طرف سال نیفتد و دوستان کارهایش را آماده کرده‌اند و این قول را به من داده‌اند که در هفته آینده تعهداتشان را به گروه‌های نمایشی و گروه‌های هنری دیگر که تعهد مالی برایشان داشتیم، انجام بدهند.

وی همچنین تاکید کرد: وقتی ما از بحث توجه به حوزه خصوصی‌سازی تئاتر و واگذاری صحبت می‌کنیم، طبیعتا به معنای عقب‌نشینی دولت از وظایف حاکمیتی‌اش حتما نیست. همه دولت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر حتما نقش‌های جدی خودشان را باید داشته باشند به ویژه در آن حوزه‌هایی که بخش خصوصی ممکن است کمتر سرمایه‌گذاری کند. این به آن معنی است که ما اقتصاد هنر را هم باید جدی بگیریم. حتما اینطور هست که بخش‌هایی از هنر و بخشی از زیرساخت‌های هنر نیازمند به حمایت‌های حاکمیتی است اما اینکه هنر همیشه احساس نکند که زنگوله پای دولت‌هاست این می‌تواند به استقلال هنر کمک بکند؛ این دو موضوع را در یک توازن باید پیش برد. 

نمایش «جعفرخان از فرنگ‌ برگشته» به کارگردانی رحمت امینی با حضور سیدعباس صالحی، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، هنرمندان و علاقمندان تئاتر در روز ملی هنرهای نمایشی به صحنه رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز